'Kunden har altid ret', er et ældgammelt mantra for medarbejdere i servicebranchen. Men det er alligevel løgn.
Det er historierne på hjemmesiden Haderkunder.dk grufulde beviser på.
Siden er en oase for alle de servicemedarbejdere, der dagligt hiver sig i håret på grund af kunder, der er urimelige, ubehagelige eller uduelige. Stifteren Ulrik Brinck skabte siden for at give brugerne »et forum, hvor man er stensikker på ikke at møde en sur kunde«.
Dem er der nemlig rigeligt af ude i virkeligheden. Dagligt kommer der nye historier på siden skrevet af butiksmedarbejdere, buschauffører, support-medarbejdere og en masse andre, der er ved at koge over efter en dårlig oplevelse. Og der er masser af opsparede frustrationer, når ventilen først bliver åbnet.
Her er de seks værste kundetyper:
Den sjove kunde
Det burde ikke være slemt, men det er det. Mest fordi den sjove kunde sjældent er sjov. Han fortæller vittigheder som enhver kasseekspedient med mere end en dags erfaring har hørt før. For eksempel siger den sjove kunde, »så er den nok gratis,« når stregkoden ikke virker. Eller svarer »nej tak, jeg ryger ikke,« når han bliver spurgt, om han vil have bonen.
Typisk kommentar fra den sjove kunde: »Smil, du har snart fri.«
Den arrogante kunde
I sin ærgelse over, at slaveriet er afskaffet, tager den arrogante kunde på indkøb og drømmer sig tilbage til dengang, hvor der fandtes folk, man kunne hundse med. Han kunne aldrig drømme om at være høflig, for medarbejdere er udelukkende sat på jorden for at betjene ham. Og hvis ikke han bliver behandlet som en kongelig, bliver han bare endnu mere ubehagelig.
Typisk kommentar fra den arrogante kunde: »Jeg klager til din chef.«
Den dovne kunde
Han orker ikke at lægge det par sutsko, han ikke vil købe alligevel, tilbage på plads. Så de ender nede i fryseren eller et andet sted, hvor de ikke hører til.
Der er ingen typisk kommentar fra den dovne kunde. Han er faktisk utrolig stille, når han lynhurtigt ser sig til alle sider for at tjekke, at der ikke er nogen, der kan afsløre forbrydelsen, når varen bliver lagt et tilfældigt sted. Medmindre det er en doven og arrogant kunde, der med glæde lægger et pund hakket flæsk fra sig på slikhylden oppe ved kassen.
Den sure kunde
Alle typer kunder ryger i denne kategori en gang imellem. Men der er nogle,der konsekvent er sure. For dem er medarbejderne ikke andet end maskiner, der skal hjælpe med at finde et kilo flormelis eller klare afregningen. Et smil fra den sure kunde er lige så sjældent som succes for det danske fodboldlandshold.
Typisk kommentar fra den sure kunde: Tavshed.
Bedrevidende kunder
Han ved alt om, hvordan man driver en butik, og han kan hele købeloven udenad. Tror han, for det holder sjældent stik. Men selvom han tager fejl, nægter han at lytte til fornuft og står hårdt på sin ret. For ham er medarbejderen en fjende, han først og fremmest skal hævde sig overfor.
Typisk kommentar fra den bedrevidende kunde: »Jeg har set i 'Kontant', at jeg har ret.«
Storkunder
Selvom der udtrykkeligt står, at man maksimalt må købe 10 pakker bleer eller fem pakker cornflakes, når der er knaldtilbud, stabler storkunden pallevis af bleer og cornflakes op på båndet. Og når han ikke må det, går der to minutter, før et rend af børn og andre venner kommer for at købe det maksimale antal varer. Reglerne kan ikke forbyde det, men derfor føler medarbejderen sig alligevel til grin.
Typisk kommentar fra en storkunde: »Jamen, jeg vidste ikke, at jeg kun måtte købe 10.