Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Stop de frivillige. Det er mit arbejde

3. juli 2011 20:53
Visninger  [2159 ]   Debat  [61 ]

Hvorfor får vi ikke frivillige til at give patienterne et glas vand på hospitalerne? Og skal det nødvendigvis være ansat sundhedspersonale, der bruger tid på at holde den døende i hånden i den sidste stund?

Så konkrete er spørgsmålene i debatten om de frivilliges rolle i den offentlige sektor. Debatten vokser fordi den offentlige sektor er presset af besparelser, samtidig med at borgernes forventninger til serviceniveauet stiger. Frivillige kommer i den sammenhæng som sendt fra himlen.

Men er det så simpelt?

Når jeg giver en patient et glas vand, kan det virke banalt. Men mange af de ældre jeg møder på mit arbejde, drikker ikke nok. Derfor falder de og brækker hoften. Efter operationen lærer vi dem at drikke nok, så de ikke bliver svimle og falder igen. For os er et simpelt glas vand altså et vigtigt led i behandlingen.

Et andet eksempel. Ingen skal dø alene. Det er derfor prisværdigt at frivillige vågekoner holder døende i hånden på hospicer, plejehjem og hospitaler. Men dermed får mange borgere ikke lindret deres smerter og ydet den omsorg, som sygeplejersker og sosu-assistenter er uddannet til.

Derfor. Politikerne må beslutte sig for hvilket serviceniveau borgerne kan forvente. Denne service skal leveres af professionelle ansatte, der er bundet af lovgivning, tavshedspligt og kvalitetskrav.

Kan politikerne ikke leve op til dette, må skatterne hæves eller niveauet sænkes.

Jeg er derfor imod at den offentlige sektor må bruge frivillige for at kunne levere den forventede service. Dels fordi kvaliteten falder. Dels fordi det er vores arbejde og vi ikke vil erstattes af gratis arbejdskraft.

Frivilligt arbejde kan være et glimrende supplement til at løse opgaver der rækker ud over de opgaver vi borgere kan forvente løses af den offentlige sektor. Det kan være besøgsvenner eller lektiehjælp. Men frivillige må aldrig blive svaret på vores problemer med at sikre nok arbejdskraft i velfærdssamfundet.

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
Mette Østergaard, Lars Nunnegaard, egon legaard, Anne Olsen, L. Steen, Per H. Christiansen og Knud Sandbæk Nielsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook

Jeg er sygeplejerske og arbejder på Bispebjerg Hospital. Jeg blogger om sygeplejerskers arbejdsforhold, sundhedspolitik og ligestilling. Jeg er 31 år, aktiv i fagforeningen og medlem af socialdemokraterne.

Indlæg | 14 | 21.614 | 7
Siden | 25. november 2010 20:45
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
03.07-2011 | 21:09 af Knud Sandbæk Nielsen
Endelig nogen, der sætter flere farver på dét billede! Tak! Anbefales!
 
 
03.07-2011 | 21:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 21:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.07-2011 | 00:19 af Majbritt Nielsen
Øv. Det er så langt ude, men alligevel sandheden. Grotesk.
 
 
03.07-2011 | 21:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 22:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 22:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 22:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 22:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.07-2011 | 23:14 af Knud Sandbæk Nielsen
Det handler om fordelingspolitik: skal arbejdet udføres for penge, og dermed give ret til en position et sted i bunden af middelklassen? Eller skal de frivillige arbejde for industrien OGSÅ, så investeringerne kan trække evige ågerrenter, og alle fortsat bidrager til "væksten" (the growth) - som på en eller anden måde synes at have samlet sig i et hjørne af verden, nemlig spidsen af magtpyramiden. Alt andet spares væk og skæres, toppen bliver snart så fed, at pyramiden vipper og ender med bunden i vejret...

Skal frivilligt arbejde løse ALLE problemer, så skal ALLE værdierne også tilhøre det fællesskab, de frivillige udspringer af. Kun i en socialistisk verden med borgerløn kan vi lægge hjertet i at hjælpe hinanden - og ikke bare tiden.

Så længe hjertet følger pengene, er det hele alligevel løgn, og så bør man lade uddannede mennesker tage sig af det for en løn, som så repræsenterer den borgerløn, det sikkerhedsnet, de selv kan gynge i, når deres klienter ligger i frit fald!
 
 
04.07-2011 | 00:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 00:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 00:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 00:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 00:27 af Knud Sandbæk Nielsen
jeg er helt enig.
Vi gør det hele tiden, alle sammen. Danmark blev ikke demokratisk på én dag. Men før eller siden vågner bevidstheden, kaster sit lys, og intet er længere det samme.

Reaktionen - med stort R - blev eksemplificeret i den autentiske "hestehviskers" liv: Han fortalte sin far om sin opdagelse af hestenes "sprog" - og far'en bankede ham! Med en jernkæde!

Hele hans liv blev overflødiggjort - med tilbagevirkende kraft! Det viste sig, at han havde spildt al den tid, som sønnen påviste var overflødig. Ligesom typograferne under strejken. Eller som kapitalisterne under ungdomsoprøret, hvor folk droppede det massefremstillede, og levede for hinanden, for kærligheden, inklusive den erotiske, og for en langt større Gud end kapitalens og kirkens tilsammen.

Og netop dette blændende lys MÅTTE neutraliseres. Så det blev målt af af en skrædder, som derpå syede nøjagtige kopier af originalerne, og lod dem overtage markedet.

En teori: Alle historier om aliens, der overtager livet på jorden og ligner mennesker, er egentlig historier om egoets, kapitalismens og dyrets "rationelle" (al subjektiv rationalitet er irrationel), nye verdensorden.
 
 
04.07-2011 | 00:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 00:32 af Knud Sandbæk Nielsen
Nationer spillet ud imod hinanden i et langt større spil...
 
 
04.07-2011 | 00:30 af Knud Sandbæk Nielsen
Ubegrænset ejendomsret - ejendomsretten som hellig og urørlig - passer grumme godt for den, der har masser af ejendom. Men DEN ER ET POLITISK ANLIGGENDE, GANSKE LIGESOM KONGEDØMMET VAR DET I SIN TID: VI LEVER I EN VERDEN AF VÆRDIPAPIRER, PENGE OG ANSÆTTELSESFORHOLD!
 
 
04.07-2011 | 00:33 af Knud Sandbæk Nielsen
Nationer er gnomer
i et spil om billioner
 
 
04.07-2011 | 02:03 af X X
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 03:09 af X X
Også under NYRUP var der brug for frivillig arbejdskraft inden for den kommunale ældrepleje. Og problematikken er ikke så sort-hvid, som skribenten forsøger at give udtryk for.

Når det drejer sig om plejehjem, var det mine oplevelser gennem flere år som pårørende, at det var plejepersonalet, der modsatte sig at bruge den nødvendige tid på at hjælpe med det, som skribenten helt rigtigt betegner som et vigtigt område. Det var IKKE, fordi tiden ikke var til hjælpen. Alt skulle foregå som på et transportbånd i en produktionshal, så personalet kunne få så meget tid som muligt til socialt samvær med dem selv i vagtstuen og have ondt af sig selv, fordi de havde det åh så hårdt. Mine oplevelser var, at der ikke blev taget hensyn til langsomt spisende gamle mennesker eller individuelle behov med hensyn til toiletbesøg, selv om tiden var til det.

Mine oplevelser stammer fra tiden med NYRUP som statsminister. Og det er tilsyneladende ikke blevet bedre, hvilket blev afsløret sidste sommer.

En skandale - men hvem er årsagen til den??? Plejepersonalet er efter min bedste overbevisning selv årsag til, at der i mange år har været brug for både frivillige og pårørende til at afbøde virkningerne af manglerne.

Ingen omsorgsfuld og anstændig pårørende vil passivt og stiltiende være vidende til mangler i form af manglende hjælp til bl.a. indtagelse af væske og fast føde. Jeg ved godt, at man ikke bør generalisere – men de brådne kar inden for systemet har gennem årene ødelagt hele ældreplejen, mens kollegaer har kigget på og forholdt sig passiv. Tak begge grupper for, at der også i dag er brug for frivillige.

Da ældreplejen kørte af sporet i den større by, hvor jeg bor, var det socialdemokrater, der havde magten i byen og havde haft det i mange år. Havde personalet tænkt noget mere på de plejekrævende gamle mennesker på plejehjemmene og i egen bolig, end på dem selv, havde Worst Practice ikke bredt sig herfra og til hele landet.

C-Holdet og andre græsrodsgrupper, der dengang kæmpede for bedre forhold for plejekrævende ældre, opstod under Nyrup. Hvidbogen ”Svage ældres vilkår i Danmark år 2000” – blev udgivet af Pårørendegruppen for Svage Ældre om forholdene under Nyrup.

Så plejepersonalet har kun sig selv og deres fagforening at takke for situationen i dag. Den kunne have været helt anderledes.
 
04.07-2011 | 10:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 08:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 10:10 af gitte rasmussen
Hvor meget mere kan de forlange.

Når kommunen skal have lavet fortov så må borgerne træde til, og udfører arbejdet gratis.
Når plejehjemmene ikke har personale til de sociale aktiviteter så må frivillige træde til.
Når folkeskolen ikke kan nå alle børn, må borgerne træde til og lave lektiecafeer.
Når folk bliver arbejdsløse/syge så skal de arbejde gratis for virksomhederne.

Og sådan kan vi blive ved i det uendelige. Jeg undre mig.
 
04.07-2011 | 11:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 14:06 af X X
Nu er det sådan, Gitte, at det ikke er regeringens fejl, at den pågældende kommune har valgt at lade borgerne i en lille landkommune selv stå for renovering af fortovet. Det er et ledelsesproblem i kommunen, der er styret af en venstreborgmester godt bakket op af socialdemokraterne.
Bl.a. vælger kommunen i øjeblikket at bruge pengene på en falleret fodboldklub, der ikke skaffer brød til kommunen. - Man var meget tidligt på banen med at misbruge ledige kontanthjælpsmodtager til aktiveringsjob med skraldindsamling - godt støttet af socialdemokraten Helle T i sin grundlovstale. I stedet for at se lidt mere langsigtet og udbyde arbejdet som ordinære jobs til ledige borgere. - Man har planer af fatamorganske dimensioner for en havn, der for mange år siden blev besejret af aktiviteterne på Aarhus Havn.
Det, der foregår i den kommune er simpelthen et lokalt problem og skal ikke klandres den til enhver tid siddende regering. Altid har vi fået tudet ørene fulde af, at tingenes tilstand skyldes regeringen - det gjorde vi også under Nyrup. Det er ved at være trættende - for det løser IKKE problemerne.
Som jeg skriver længere oppe, var det i den pågældende kommune, at kimen blev lagt til den elendige ældrepleje, vi ser i dag - under den daværende lokale, socialdemokratiske ledelse.

Vi har et problem i Danmark - og det hedder LEDELSE.
 
04.07-2011 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.07-2011 | 11:51 af Knud Sandbæk Nielsen
Så er problemet jo det samme som altid: Herremanden ejer det hele og bestemmer det hele.

Man har tvunget mange lande i knæ, og fx. tvinges Grækenland til at "privatisere" - sælge ud af - statens, dvs. folkets ejendom.

Herremandens økonomiske transaktioner, hans magtudfoldelse, udhuler ganske systematisk fællesskabet, sammenhængskraften og altså velfærdsstaten.

Problemet er, at menneskeheden lader ham gøre det. Og det skyldes, at verden er delt op i stater, som konkurrerer om hans gunst. Det er og bliver kapitalismen, der er problemet: Den samler magten hos nogle få og udhuler, korrumperer og forfladiger alt andet.
 
 
04.07-2011 | 11:53 af Knud Sandbæk Nielsen
"Del og hersk!" Kapitalismens grundlov.
 
 
04.07-2011 | 11:53 af Knud Sandbæk Nielsen
Og NEJ, det betyder ikke "fordel og hersk!"
 
 
04.07-2011 | 12:01 af Anne Olsen
Det er svært at finde frivilligt arbejde, som ikke tager arbejde fra fastansatte.

Arbejdsprøvninger er også et område, hvor at der burde være mere opmærksomhed, så vi ikke risikerer forringet beskæftigelse på grund af dette.
 
04.07-2011 | 16:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.07-2011 | 18:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2011 | 08:28 af Lars Nunnegaard
Virkelig godt indlæg.
Anbefalet.
 
 
05.07-2011 | 13:46 af X X
Ikke overraskende, Lars Nunnegaard, at du anbefaler indlægget.;-)
 
06.07-2011 | 18:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.07-2011 | 01:32 af X X
Nunne ved vist godt, hvorfor jeg skrev, som jeg gjorde, uden at jeg vil uddybe det nærmere her for dig.
 
05.07-2011 | 13:48 af X X
Signe Hagel Andersen repræsenterer Enhedslisten. Så det er ren valgflæsk, hun har kørt frem med herinde de seneste måneder.
Hun er ikke interesseret i dialog.
 
06.07-2011 | 18:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.07-2011 | 01:31 af X X
Er du ikke temmelig naiv, Lene N. Med hele sygeplejeorganisationen i ryggen, er det ikke noget med at turde, men sikkert et målrettet arbejde mod næste job.
 
06.07-2011 | 18:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.07-2011 | 20:03 af Signe Hagel Andersen
Tak for alle kommentarene og debatten.

Jeg skriver det her, fordi jeg mener at offentlig ansatte skal sige fra når politikerne i større og større grad ser frivilligt arbejde som løsningen på en trængt offentlig sektor. Jeg mener det er politikernes opgave at melde klart ud, hvad det offentlige ikke skal og ikke kan løse når der spares. At sætte frivillige til at klare de opgaver der ikke er råd til er forkert. En frivillig vil aldrig kunne levere samme kvalitet og sikkerhed som en ansat. Det ved jeg fra mit arbejde som sygeplejerske. Jeg har i en tidligere blog citeret Bertel Haarder for at sige at besparelser ikke betyder forringelser af kvaliteteten. Det er jeg dybt uenig i.

Det betyder ikke at jeg er imod frivillige. Jeg mener bare der er en grænse for frivilligheden, som beskrevet i min blog. Særligt må frivillige ikke blive en slags gratis arbejdskraft for at skjule bagsiden ved besparelserne i det offentlige.

Jeg er enig i at kvalificeret ledelse helt sikkert er et problem i det offentlige. Men dertil skal også siges, at kommunerne også er underlagt regerings økonomiske rammer, som giver begræsninger for politiken.

Iøvrigt så er jeg ikke medlem af Enhedslisten.
 
 
06.07-2011 | 00:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.07-2011 | 17:23 af Signe Hagel Andersen
Helt enig Anja. Kan godt se hvad du mener - det er den samme tendens.
 
 
07.07-2011 | 01:26 af X X
Kommentar er blevet slettet.
 
07.07-2011 | 01:28 af X X
Det kan godt være at Signe Hagel Andersen ikke længere er medlem af Enhedslisten. Men for ikke længe siden sad hun da vist i hovedbestyrelsen.
Men måske det nu er en anden hovedbestyrelse, hun styrer efter med sine indlæg her på avisen.dk. Det er ren propaganda og utopi, som situationen i i hvertfald ældreplejen har været i rigtig mange år efterhånden. Alt imens personalet i den kommunale ældrepleje har hyppet deres egne kartofler og kigget på.
I ligger, som I selv har redt. Og i har taget de gamle mennesker som gidsler.
 
08.07-2011 | 21:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2011 | 21:11 af X X
Per H. Christiansen - det var checket på Google. Når jeg skriver "vist", var det et venligt argumenteren for, at hun nok ikke så kategorisk kunne afvise sit medlemskab For ifølge Google har hun været placeret ret pænt i det parti. Det bliver man ikke uden et medlemsskab, tror du Per ;-)
 
08.07-2011 | 23:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.07-2011 | 14:46 af Bent Almar Petersen
Henny Nielsen taler ud fra egne erfaringer. Og det er jo et godt udgangspunkt. Men så rækker den heller ikke længere. Mit kendskab til ældreplejen er, at de er pressede og kontrollerede i hoved og røv. Og så rækker den heller ikke længere. Det korte og det lange er at vi kun kan bruge vores personlige erfaringer til noget somhelst, hvis det gøres alment. Og den almene tendens, er at der spares i ældreplejen i kroner og ører, i personale og anvendte timer til ældreplejen. Det må nødvendigvis give ringere pleje og omsorg for vore ældre.
 
08.07-2011 | 11:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2011 | 19:35 af X X
Du lyder naiv, Per H. Christiansen. Men vent du blot til det bliver din tur, enten som bruger af systemet eller som pårørende - vel at mærke, hvis du ikke er en af dem, der lukker øjnene for kendsgerningerne.
 
08.07-2011 | 20:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2011 | 21:07 af X X
Den kan du få, når du seriøst argumentere for, at mine kommentarer er "evindelige postuleren" ;-)
 
08.07-2011 | 22:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2011 | 22:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2011 | 23:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.07-2011 | 14:19 af X X
Du er naiv ... og enøjet, Per H. Christiansen, og den kendsgerning kan alverdens argumenter ikke ændre på.
Jeg har i efterhånden mange år fulgt dig herinde. Du vil gerne agere belærende skolemester herinde, men du har jo også skrevet et par lærebøger af et karat, som jeg ikke kender.
Brug nu ikke for meget tid på et svar. Hyg dig med det ;-)
 
09.07-2011 | 19:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.07-2011 | 19:25 af X X
Hvad med din egen argumentation, Per H. Christiansen? Gælder det ikke, når det er dig selv. Du lagde ud med nogle påstande om mig her på tråden.
Fej for din egen dør, før du begynder at opdrage på andre.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites