Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Opskriften På Vellykket Integration

25. juli 2008 10:51
Visninger  [4677 ]   Debat  [35 ]

Integrationen er ikke lykkedes, blot fordi folk af anden etnisk herkomst er kommet ind på arbejdsmarkedet. Integration er først en succes, når der kommer børn ud af det. Derfor bør der oprettes en kærlighedsforvaltning under Integrationsministeriet.

At mange af anden etnisk herkomst er kommet ind på arbejdsmarkedet betyder ikke, at integrationsproblemet er et overstået kapitel. Tusinder lever stadig i lukkede parallelverdener, som kun berører hinanden flygtigt, når det er absolut nødvendigt. Derfor må målet for en visionær integrationspolitik være, at ikke kun sindene – men også kroppene – blandes. Målet må være en kreolisering af samfundet.

Intet gavner integration som kærlighed. Der findes ingen, man har så stor forståelse og tolerance over for, som den man elsker. Der findes ingen, man hellere vil opklare misforståelser med, end den man elsker. Der findes ingen, hvis verdensanskuelse man hellere vil lære at kende i detaljer, end den man elsker.

Derfor bør der oprettes en kærlighedsforvaltning under Integrationsministeriet. Dens fornemste opgave kunne passende være, at arbejde aktivt for en kreolisering af samfundet. I stedet for at landsforvise blandede par - sådan som det i høj grad er tilfældet i dag! - burde de fremhæves som integrationens rollemodeller. Det er dem, der viser vejen mod et mere fredeligt samfund.  

Kærlighed er allerede under forvaltning

Jeg indrømmer, at ordet kærlighedsforvaltning i sig selv lyder som lidt af et clash of civilizations. Kærligheden er jo angiveligt fri og spontan og uforudsigelig og bestemt ikke under forvaltning! Det er i hvert fald det, de mange kærlighedshistorier, vores kultur er nedsunket i, fortæller os. Men svarer det til virkeligheden?

Det korte svar er nej. Hvis jeg var født af tennisspillende, overklasseforældre med sejlbåd, ville det være sandsynligt, at jeg ville gå til sejlads eller tennis og få venner og kærester og børn med én fra disse kredse. Virkeligheden er mindre fleksibel end kærlighedshistorierne. Trods al snak om social mobilitet og kulturelle smeltedigler er det – statistisk set – meget få, der bryder med deres sociale og især deres kulturelle arv.

For et mere åbent samfund

Det giver kort sagt ingen mening at påstå, at kærligheden skulle være fri og uforudsigelig. Kærlighedsmarkedet er et af de mest gennemregulerede markeder, der findes. Normalt iværksætter staten en deregulerende foranstaltning i sådanne tilfælde – for at skabe fri konkurrence under lige forhold til gavn for samfundet. Hvorfor ikke her?

Måske fordi man ikke har tænkt over det? Måske fordi kreolisering i virkeligheden er et mareridt for de fleste - snarere end en drøm? Under alle omstændigheder er det ikke sket på trods af, at det er vanskeligt at finde fornuftige grunde til ikke at arbejde aktivt for en kreolisering af samfundet gennem kærlighedsforvaltning.  

Jeg indrømmer, at dette lille integrationsprojekts hovedudfordringer skal identificeres nærmere. Jeg medgiver, at der skal udtænkes kreative greb og iværksættes effektive tiltag for at projektet kan blive til virkelighed. Men visionen er klar: Den er for et mere åbent og fredeligt samfund.

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
Del på Facebook
Dennis Meyhoff

Dennis Meyhoff Brink er Danmarks eneste forsker i religionssatire og desuden en passioneret debattør. Han har sit daglige virke ved Københavns Universitet og en fortid som konsulent i kommunikationsbranchen.

Samtidsdiagnosen stiller skarpt på vor tids tendenser og behandler alt fra fedmeepidemier til religioner, der går igen.

Indlæg | 24 | 112.144 | 277
Siden | 21. oktober 2006 09:59
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
25.07-2008 | 11:31 af Erik Willumsgaard
Jeg er helt enig, Dennis Meyhoff Brink

Tanken om det multikulturelle samfund er ikke gennemtænkt.

Et multikulturelt samfund, med mange adskilte parallelkulturer fremmer mistro mellem forskellige splittede grupper, som ingen kontakt har med hinanden, ja og som ikke engang taler samme sprog. Et sådant samfund giver grobund for racisme, kriminalitet og voldelige konflikter.

Vi bør i stedet for satse på et monokulturelt samfund, hvor vi alle er danskere, med alle de rettigheder, som det nu giver, med et fælles sprog, og med en mangfoldighed af vaner, hudfarver, etniske baggrunde, religiøse holdninger mv. Og hvor vi gifter og parrer os med hinanden på kryds og tværs!

Jeg har, først efter vi er kommet på Facebook, erfaret at nogle af mine gode venner er budhister; men det betyder jo ikke, at de så for mig lige pludselig tilhører en anden kultur. Og det gør mine muslimske venner sågu da heller ikke!

Vi er alle danskere, med dansk som modersmål. Og jeg føler da et langt større fællesskab med mine muslimske og budhistiske venner her fra Kbh. end med f.eks. en indremissionsk fisker fra Thyborøn, en husmor fra Varde og en direktør fra Vedbæk.

Men de er alle danskere!
 
 
25.07-2008 | 11:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 11:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 11:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 11:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 12:19 af Erik Willumsgaard
@Kalundborgjyden

Hvorfor gøre enhver debat til et hundeslagsmål?
 
 
25.07-2008 | 12:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 12:23 af Erik Willumsgaard
Jeg vil foreslå, at DMB sletter disse uvedkommende indlæg, så vi kan få debatten tilbage på sporet :-)
 
 
25.07-2008 | 12:24 af Lars Nunnegaard
Mathæus:5.43 - 48
 
 
25.07-2008 | 12:52 af Dennis Meyhoff
Ja, lad os komme tilbage på sporet!

@ Erik Williumsgaard
Tak for dine kommentarer! Vi får svært ved at blive uenige i denne sag. Vigtigt er, mener jeg, at vi gør mere end blot at snakke om kontakt og fællesskab. Efter årtiers forsøg er det på tide at tage radikale midler i brug. Kroppene skal blandes!

Dog synes jeg ikke Johnsen går debatten til et hundeslagsmål - er det ikke en reel og relevant udfordring, at også nydanskerne modarbejder kreoliseringen af samfundet?
 
 
25.07-2008 | 12:56 af Dennis Meyhoff
@ Rasmus Modsat

Tak for din subtile kommentar. Den er god til at sætte sagen på spidsen :-)

Dog vil jeg mene, at vi - for ikke at blive unuancerede i spidsformuleringernes tjeneste - stadig må skelne mellem en 'blødere' magt, som ikke tvinger men kun trækker i en bestemt retning, og en 'hårdere' magt, som tvinger.
 
 
25.07-2008 | 12:58 af Dennis Meyhoff
@ Johnsen

Jeg synes du rammer en rigtig udfordring, som er værd at tage hensyn til. Dog må man tænke på, at der er masser af barrierer på begge sider af hegnet - både blandt nydanskere og gammeldanskere.

At nogle er mere voldsomme end andre betyder ikke nødvendigvis, at de også er mere magtfulde!
 
 
25.07-2008 | 13:11 af Karin Bennedsen
Det er da lykkedes gennem nogle generationer at få jyder, fynboer, bornholmere og sjællændere til at parre sig indbyrdes, så mon ikke også det lykkes til sidst at få ny- og gammeldanskere til det samme?

Men så længe der stadig er en sandhed i, at lige børn leger bedst, skal vi nok ikke regne med, at et Kærlighedsministerium vil få den store succes :o)
 
25.07-2008 | 13:14 af Lars Nunnegaard
@KarinB
Her i bette Tommerup er det stadig svært for os Odenseanere at blive en del af samfundet. Kun hvis man bosætter sig i nybyggerområder lykkes det, da alle er udefra komne. Det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, da enkelte er meget gæstfri!
Men det er nemmere for os i Vollsmose!! :)
 
 
25.07-2008 | 13:17 af Karin Bennedsen
@Nunne

Jeg har selv prøvet at bo i et landsbysamfund, hvor man ikke blev regnet for tilhørende før i 3. generation. Så det er ikke svært at forstå, at det kan være svært for mange nydanskere at blive accepteret rundt omkring.
 
25.07-2008 | 13:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 13:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 13:38 af Karin Bennedsen
@Hoomer

"Mulig problemstilling ?"

Måske missionærstillingen?
 
25.07-2008 | 13:46 af Lars Nunnegaard
KarinB
Det er for kedeligt! :))) i længden.
 
 
25.07-2008 | 13:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 14:25 af Dennis Meyhoff
@ KarinB
Godt at se at du kender den direkte vej til en kreolisering af samfundet :-)

@ HoomerS
Alle generaliseringer inkluderer et moment af falskhed, inklusiv denne (Twain)

@ Nunne
Landsbyer er svære at komme ind i. For folk fra fx Istanbul må Danmark fremstå som én stor landsby.
 
 
25.07-2008 | 14:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 15:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 16:02 af Dennis Meyhoff
@ HoomerS

Jeg har ikke kunnet få øje på et spørgsmål eller en uenighed i dine kommentarer. Kan du formulere det som sådan, svarer jeg meget gerne.
 
 
25.07-2008 | 19:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 19:49 af Karin Bennedsen
@Janette Lund

"I nogle indvandrerkredse skal de unge jo helst giftes med nogen fra oprindelseslandet, og det er muligt , at dem som kommer fra kulturer med stærk kvindeundertrykkelse ikke kan finde en dansk kvinde, der vil finde sig i DET."

Er det indvandrere fra Sri Lanka, du tænker på?
 
25.07-2008 | 21:21 af Dennis Meyhoff
@ Janette Lund

Tak for din kommentar.

Du har selvfølgelig helt ret! Kvindeundertrykkende traditioner er én af de mange udfordringer, der gør, at vi har brug for, at der er nogle mennesker - fx en kærlighedsforvaltning - der aktivt arbejder for at ændre forestillinger, flytte magt eller finde andre måder at omgå problemerne på, så vi alle formår at frigøre os lidt mere fra vores sociale og kulturelle arv.

Fandtes den slags udfordringer ikke, kunne man med god ret sige, at der ikke var behov for en kærlighedsforvaltning. Men de findes.
 
 
25.07-2008 | 21:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 21:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2008 | 00:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2008 | 11:27 af Erik Willumsgaard
Der kan være et pres for at finde en kæreste med samme baggrund i mange forskellige kredse. Det vakte f.eks. uskrømtet glæde i visse dele af min familie, da jeg efter at have præsenteret kærester fra Budapest, Beograd, Helsinki, Toulouse, Sarajevo, Hellerup, Næstved mv. endelig kom med en solid vestjyde!

Men vanskelighederne er selvfølgelig langt større inden for visse kulturer end andre. Vi bør derfor indrette vores fremtidige indvandringspolitik på at tiltrække mennesker, som ikke er underlagt sådanne begrænsninger af landsby- og klankulturer.
 
 
26.07-2008 | 11:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2008 | 12:23 af Erik Willumsgaard
Integration og assimilisation er jo - i øvrigt lige som multi- og monokultur - gummibegreber, som man kan lægge præcis det i, som man ønsker.

Jeg forstår f.eks. ikke, hvorfor assimilisation skulle være så forfærdelig, og hvorfor så mange bliver helt forskrækkede, når de hører ordet. Ja, og kommer med forargede bemærkninger om, at det kan da ikke passe, at alle skal spise flæskesteg og gå i kirke hver søndag, have Den Lille Havfrue på amagerhylden, drikke aftenkaffe med æblekage ved et kakkelbord osv. osv. Det er jo let at opstille en karikatur og så tage afstand fra den. Særligt når realiteten er, at flere "gammeldanskere" jævnligt spiser shawarma, bulgursalat og lam i karry end flæskesteg, og en ekstrem majoritet aldrig sætter sine ben i kirken imellem barnedåb og begravelsen.
 
 
26.07-2008 | 18:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2008 | 20:57 af Dennis Meyhoff
@ Jakob

Det er pudsigt, at ingen af mine muslimske venner (deriblandt flere kvinder) er undertrykte eller lukkede inde bag tørklæder eller i hjem, når nu du siger, at det er sådan, muslimsk kultur er ..?

Det er også pudsigt, at jøderne i Danmark samles på deres egne skoler, om deres egne madvaner osv., når nu du siger, at de er så assimilerede ..?

Pudsigst er dog, at du snakker om multikultur og parallelsamfund, når indlægget jo netop handler om kreolisering (=skabelsen af én blandingskultur, ét hybridsamfund), hvor blandingen ligger i selve generne - og ikke i den naive godhed eller den politisk korrekte holdning.
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites