Avisen.dk
Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Det er muligt at bryde den sociale arv

5. august 2012 22:32
Visninger  [748 ]   Debat  [43 ]




Muligt, men sjældent.

Statistikkerne viser, præcis hvor sjældent.

Johnny Winther Ronnenberg skrev en interessant kommentar til mit forrige indlæg om at de fleste er som alle omkring dem, Det er ikke samfundets skyld:

"Lad mig lige indskyde man kan godt vokse op i et ikke kristent miljø og blive kristen alligevel. Det er muligt at bryde den sociale arv på mange punkter og stadig ende som et anstændigt menneske. Men hvis man fodrer myten om den sociale arv, så er man også med til at cementere den."


Der er en anden myte, man kan fodre og cementere, og det er myten om at hvis man bare arbejder hårdt nok, så er alting muligt.

Og der er det problem ved denne sidst nævnte myte, at statistikkerne netop viser, at den er forkert.

Man får de mange til at konkurrere om en statistisk lille chance for at ende op med andet og mere end illusionerne. De selv samme illusioner, vi ser på tv, for resten. Pudsigt, hvad?

Sagen er, at hvis nogle skal have privilegier, så skal andre være uden privilegier. Det ligger i selve ordet privilegium:

>>Privilegium betyder forret eller særret, der ved lov eller administrativ bestemmelse er indrømmet en enkelt person eller klasse af personer, og var i kraft i Danmark under enevælden.[1].

Indtil næringsfrihedens gennemførelse i midten af 1800-tallet blev privilegier givet til ulige former for næringsvirksomhed, blandt andre:

købstæder og handelspladser,
fabriksvirksomhed,
mølledrift,
godser og herregårde.
Kroer - navnlig landevejskroer

Der kan skelnes mellem:

eneret til at drive en bestemt form for virksomhed inden for et givet område (fx købstædernes læbælter),
særret til visse former for virksomhed, der ellers var tillagt andre, eller som i almindelighed ikke måtte udøves,
frihed for visse pligter (fx beskatning).

Efter indførelsen af Junigrundloven har man i Danmark så vidt muligt afskaffet den del af privilegievæsenet, der fremtrådte som vilkårlig begunstigelse og ikke kunne begrundes ud fra almene hensyn. Grundloven af 1849 bestemmer således i sin §97, at "enhver i lovgivningen til adel, titel og rang knyttet forret er afskaffet.<<

Fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Privilegium

Kort sagt: hvis nogle skal være oppe, skal andre være nede. Og i den virkelige verden som statistikkerne omhandler, er der meget få og stadig færre, der har stadig større privilegier, og dermed stadig flere, der må nøjes med illusionerne.

Den store illusion er altså, at alle tror de kan komme frem på andres bekostning, hvor dette i virkeligheden kun er muligt for ganske få.

På denne konto har de rige en masse politiske støtter i alle de mennesker, som tror de nok skal klare den - i en verden hvor det er stadig sværere at klare den.

Og alle kapitalens kriser har den bivirkning, at de slører den egentlige krise: at der bliver stadig flere arbejdsløse i verden - i procent over en 200-årig periode, fordi vi er dårlige til at finde på måder at spilde hinandens tid på (!)

Krige er et kendt middel imod arbejdsløshed...

Krisen består i, at verden ikke får lov at erkende illusionens latterlige beskaffenhed. At vi holdes hen med skræmmebilleder af kommunismen, hver gang vi foreslår en seriøs begrænsning af den voksende ulighed og af de største formuers magt.

Krisen bag krisen er kapitalismens sejr, der er så total at de store formuer er blevet store, sorte gælds-huller, ind i hvilke alt overskud på sigt forsvinder, så hele verden skylder dem alt.

Kapitalens hovedstol er for længst stor nok til at have den samme effekt som et sort hul.

Og da penge er magt, betyder det at magten, styret, skifter fra folkestyre til ren kapitalmagt. Som i USA, hvor man i alle sidegader diskuterer pengenes magt over politikerne. I det, der sjovt nok kaldes verdens rigeste land. Og hvor sjovt nok alle mulige internationale, økonomiske institutioner har sæde, og hvor over halvdelen af verdens våben befinder sig og stadig produceres.

- Så det er ikke helt ligegyldigt hvad der foregår over there..

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
gitte rasmussen, winnie eldrup og Kurt Heinrich Frandsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
Knud Sandbæk Nielsen

Selvlært guitarist og sanger, spiller lidt klaver, mundharpe osv., medarbejder på Radio Karen (lokalradio i Kbh., 98.9 MHz FM, 98,8 på hybridnettet i visse storkøbenhavnske kommuner), sangskriver og ivrig debattør.

Skeptisk overfor enhver teknologi, inklusive de alternative. Tror kun på intuition, inspiration og kærlighed. Tvivler på eksperters overblik. Tid, ro og eftertanke er sandhedens drivhus. Fest, sang og latter dens næring. Alting er et sprog. Når vi lærer at kommunikere, vil vi holde op med at forurene, og krig vil være umulig.

BLOG

Indlæg | 503 | 361.481 | 6971
Siden | 13. januar 2010 22:41
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
05.08-2012 | 23:34 af Kurt Heinrich Frandsen
Glimrende skrevet!
 
 
06.08-2012 | 00:40 af Knud Sandbæk Nielsen
Tak!
 
 
06.08-2012 | 00:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.08-2012 | 00:45 af Knud Sandbæk Nielsen
Du er meget velkommen til at udbrede dig om det snarest.

For mig at se er der selvfølgelig noget midt imellem 1 % og 99 % - f. eks. hvis det handler om hvor meget af pengene/magten der er på 1 %'s hænder, oghvor mange på 99%'s ditto.

Det er nemlig 49,5 %.

Så "noget midt imellem" er altså, at 49,5 % af jordens befolkning har 49,5 % af pengemagten.

Det kunne vi da sagtens blive enige om. Og når vi så er nået dertil (uden at først ødelægge planeten med grådighedens og forbrugets dobbeltbind bind for øjnene) så kan det godt være, at den ene procent får lov at beholde 99 % af de resterende 49,5 %...
 
 
06.08-2012 | 00:47 af Knud Sandbæk Nielsen
Der er noget midt imellem det groteske og det farce-agtige. Det er alt sammen noget med, at en lille, efter styrelsen at dømme retarderet elite bestemmer så meget, at det hele ender med flere krige og forskning i tåbeligt forbrug og afhængighed.
 
 
06.08-2012 | 08:17 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, Knud har afgjort noget mellem ørerne! ;-)
 
 
06.08-2012 | 09:08 af Kurt Heinrich Frandsen
eller hvor den "mængde" af
verdensbevidstheden, han
har adgang til, befinder sig!
 
 
06.08-2012 | 09:12 af Knud Sandbæk Nielsen
På nethinden?
I hvert fald på nettet?
:D
 
 
06.08-2012 | 00:49 af Knud Sandbæk Nielsen
Skal der være en grænse for, hvor meget en enkelt person må eje og dermed bestemme over på vor fælles, begrænsede planet? Eller er dette den rene og skære kommunisme som fører til afhugning af hoveder og uniformer der er om muligt endnu mere ens end jakkesæt?
 
 
06.08-2012 | 01:55 af winnie eldrup
Virker som om politikerne er kørt fast i egen angst for at nytænke/reparere den "krise" de altid taler om - og som får skyld for diverse nedskæringer.

Politikerne problemløser efter gamle og degenererede ideer, tør ikke andet - da de jo er opslugt/dukkeført af de 1%.

Fra politikerne skal man ikke vente noget "revolutionerende" - det må komme nedefra - ligesom at bryde den sociale arv, det skal folk selv finde ud af.
Medierne skal man ikke vente noget af/fra - de er også dukkeført af de 1%.

I dag begår bankerne uden blusel finansiel kriminalitet i en størrelseorden verden ikke har set mage til. Too big to fall-too big for the law.
Det påvirker hele verden hvad Wall street/London City laver af SVINDEL - vi (verden) må løsrive sig fra de to segmenter.

Bankerne klynker og skatteborgerne betaler - pengene (skatteborgernes) FOSSER OPAD i samfundet, og det har de altid gjort bl.a til konger og adel/eliten....
Det er vist ud på natten og jeg kører lidt i ring.
Godt indlæg du har lavet Knud
 
06.08-2012 | 02:06 af winnie eldrup
Bryde den sociale arv - ja mon ikke, og det gælder for de 99% af befolkningen - altså at bryde MATRIX, for man er dælme godt træt af at udsættes for kriser, krige, kasinoøkonomi, korruption, kodex alimentarius. osv.
 
06.08-2012 | 02:18 af winnie eldrup
 
06.08-2012 | 09:14 af Knud Sandbæk Nielsen
Ja!
 
 
06.08-2012 | 02:19 af winnie eldrup
Kommentar er blevet slettet.
 
06.08-2012 | 08:41 af Kurt Heinrich Frandsen
"Det er muligt at bryde den sociale arv"

Jeg er enig, forudsat at man tilføjer
det forbehold, at det kun er muligt,
hvor forudsætningerne for
at gøre det er til stede.

Spørgsmålet er så, hvori forudsætningerne
evt. kunne bestå. Er der tale om de samme
forudsætninger, uanset hvilken "mønsterbryder"
vi taler om?

Afhænger det (primært) af medfødte, intelligensmæssige
forudsætninger, om man gør/kan det eller ej?

Altså: Hvor meget er evt. arv, og hvor meget
evt. miljø? Hvor meget er evt. held, og hvor
meget er evt. forstand?

Afhænger det (primært) af, hvad hin enkelte til
enhver tid har karma til at høste (af modgang
og medgang)?

Handler det om, at ingen (i sin lange række
af inkarnationer) kan lægge en alen til sin
vækst?

Er der tale om en kombination af flere
(af nævnte) forudsætninger?

Udligner alt sig i det lange løb, således
at en højere retfærdighed kan siges at
eksistere?

Således at de første før eller siden
bliver de sidste, og de sidste før eller
siden (igen) kommer til ære og værdighed?

Er Amin måske bare en forfordelt stakkel,
som i dette liv har karma til at høste den
fordel, det er at nogle, der måske in
another lifetime har udnyttet ham,
soner deres brøde ved at være
billig arbejdskraft for ham?

Hvorfor vil verden bedrages?

Bemærk, at man siger, at den vil det!
Som er/var der tale om et bevidst
valg, foretaget med åbne øjne!

Hvad sagde Jesus? Hvis nogen beder
dig om at gå 2 mil, så gå 4 eller lignende!
Hvis nogen insisterer på, at du skylder
ham/hende noget, så sørg for at betale
det ud til sidste hvid .... eller noget i den
stil har han vist nok sagt.

Jeg husker det ikke så nøje.
Se evt. bjergprædikenen,
tror jeg det er.

Har vi her nogle gode argumenter mod
vold og voldelig revolution?

Herrens veje er uransagelige.

Men personligt tror jeg, at det for den
enkelte bare gælder om at skabe sig den
bedst mulige karma ved ikke at rage mere
til sig, end man kan overkomme at nyde/forbruge.

Så skal karmaloven nok tage sig af resten!
 
 
06.08-2012 | 09:16 af Knud Sandbæk Nielsen
Det er muligt at bryde den sociale arv, hvis 10 millioner mennesker kan være konger for én undersåt. Ellers må vi simpelthen afskaffe den ulighed, der gør det umuligt.
 
 
06.08-2012 | 09:22 af Kurt Heinrich Frandsen
Med revolution?

Med langmodighed?

Med udervisning/oplysning?

Ved at lade tiden arbejde for os?
 
 
06.08-2012 | 09:29 af Kurt Heinrich Frandsen
Hvad lærer man mest af?

Medgang eller modgang?

Et liv i luksus/rigdom?

Et liv i fattigdom?

Er det ikke individuelt?

Hvad der til enhver tid skal til,
for at gøre os til bedre mennesker?
 
 
06.08-2012 | 20:18 af Knud Sandbæk Nielsen
Der er rigeligt med modgang i livets absurditet som sådan - vi behøver ikke de ekstra 900 % nonsens, vi har stablet ovenpå i form af mode, religion, magt og angstneurose.
 
 
06.08-2012 | 21:00 af Kurt Heinrich Frandsen
Behøver og behøver?

Det ved jeg ikke, Knud!

Der bliver os vel ikke mere til del
af godt og skidt, end vi selv løbende
skaber? At tro, vi straffes med mere
lort, end vi selv har skabt, svarer vel
nærmest til at købe Matin Nissens
dommedagsprofetier?

Enten er aktion vel i alle tilfælde
lig med reaktion - i stort som i småt,
eller også er der også et større eller
mindre frirum til tilfældigheders spil,
forstået på den måde, at nogle bare
er heldige, mens andre bare uheldigvis
trækker nitte på nitte?

The gods may throw a dice, som ABBA synger ...

Ingen højere retfærdighed?

Ateistisk eksistentialist?

Religiøs eksistentialist?

Jeg hælder ærligt talt mest til det sidste!
 
 
06.08-2012 | 21:31 af Kurt Heinrich Frandsen
Er det logisk at antage, at man i evigheder
kan dømme nogen eller noget til at leve i
modstrid med deres til enhver tid eksisterende natur?
Har alt - stort som småt - ikke sin egen vilje til at være
hvad det er og gøre, hvad det vil? Stræber alt ikke efter
lys og lykke og harmoni med alt andet, når det kommer
til stykket?

Uden tro på det, er det sgu da mission impossible - det hele!

Og man kan lige så godt resignere
uden troen og håbet - og kærligheden.
 
 
06.08-2012 | 22:32 af Knud Sandbæk Nielsen
Spørgsmålet er så om man kan gøre verden bedre - eller mindre dårlig - ved at fjerne de sten, vi kaster på hinandens veje, eller om vi så bare vil snuble over vore egne fødder?

Kan man retfærdiggøre fx. en religion fuld af blindgyder og med et perverteret verdensbillede og et indbygget, smitsomt mærke, ved at sige, at "du ville nok have dummet dig alligevel!"

Eller skal vi i stedet ransage vores egne kulturer og egoer, og finde ud af, om vi gør mere skade end gavn - og jeg hælder til det sidste :D
 
 
07.08-2012 | 08:19 af Kurt Heinrich Frandsen
Selvfølgelig skal vi også fjerne diverse sten på vejen samt ransage vore egne kulturer, religioner, egoer og verdensbilleder etc. Det ene udelukker ikke det andet. Jeg bliver blot provokeret på egne og andres vegne, når nogen vil fortælle mig i alt for store og generaliserende træk, hvad jeg/vi bør hhv. kassere og bevare osv.
 
 
06.08-2012 | 09:43 af winnie eldrup
Der skal godt nok langmodighed til - var Jesus ikke revolutionær??. Akhnaton (egyptisk farao (tror det var 1300 år før jesus) ) prøvede også at revolutionere.
 
06.08-2012 | 09:53 af Kurt Heinrich Frandsen
Jo, Jesus var da mindst lige så revolutionær
som Gandhi. Begge to var det på den fede,
den agtværdige (pacifistiske) måde!

Efter min mening.
 
 
06.08-2012 | 09:18 af winnie eldrup
Mange forskellige har jo prøvet at bryde "folkenes sociale arv".
Herhjemme har vi Dr. Dampe, Malthe Bruun, P.A. heiberg , Frederik Bajer osv osv. (også Struensee??)
De kom i fængsel, eller blev "pacificeret" på andre måder - deres skrifter blev forbudt osv.- fuldstændigt ligesom i dag.
Også dengang blev disse "revolutionære" anholdt af politiet ( ofte efter tip af stikkere) - ligesom man i dag i USA anholder og brutaliserer Occupyerne i New York.
 
06.08-2012 | 10:00 af winnie eldrup
På dr. Dampes tid (Frederik 6) havde kongen uindskrænket magt og blev hyldet på samme måde som medierne i dag (Se & HØR, BT EB Politiken Berlingske DR1,2, TV2 ) fylder os med kongerøgelse åndløs snik snak osv. osv. - blot for at vi skal fortsætte som KONGE/DRONNINGERIGE.

Ved godt at Margrethe ikke har meget at "sige" - men SYSTEMET, der sendes signaler, underkast dig...vrøvlehovederne osv OSV - oldgammelt sludder og vrøvl.
 
06.08-2012 | 10:13 af winnie eldrup
Ligesom på Fr.6's tid FOSSER pengene OPAD i samfundet - der laves finter og trics og begrebet DEL og HERSK lever/benyttes som før i tiden.
Teknologisk har vi fået det bedre - men åndeligt, næppe...
 
06.08-2012 | 20:23 af Knud Sandbæk Nielsen
Der er jo to elementer i dette:

1: At holde op med at gentage forrige generationers tåbeligheder.

2: At hvis nogen har arvet det halve kongerige, så har alle de andre arvet - på en social måde - brøkdele af resten - ikke?

Så vi, der tilhører "de 99 %", har alle arvet en stor gæld til de rige.

Og fordi der er renter på, bliver de stadig rigere.

det går med andre ord den gale vej, og dette er menneskehedens kollektive sociale arv.

MENNESKEHEDENS KOLLEKTIVE SOCIALE ARV!

Ja, men det første er jo også kollektivt?

Ja, netop.

Både forrige generationers tåbelighed og nutidens fordeling ER EN SKÆV SOCIAL ARV.

Den sociale arv består med andre ord i andet og mere end det personlige træk, vi slæber rundt med fordi vore forældre OGSÅ var "ofre" for betingelserne. Den sociale arv består også i, at verden er kapitalistisk indrettet.

Bryd lige DEN sociale arv!
 
 
06.08-2012 | 21:08 af Kurt Heinrich Frandsen
Det kan kun gøres af dem, der har skabt den!

Dvs. af os alle sammen.

Og det vil blive gjort, efterhånden som vi
bliver modne/parate nok til at gøre det.

Vil jeg tro.
 
 
06.08-2012 | 22:35 af Knud Sandbæk Nielsen
Jeg er bare født utålmodig, og opdraget i en verden af overspringshandlinger og "nødvendige" ritualer.

Jeg betragter ethvert statussymbol som en eklatant misforståelse af absolut alt. Nærmest, som hvis en voldtægtsmand tror, offeret nyder det!
 
 
07.08-2012 | 08:29 af Kurt Heinrich Frandsen
Vi kan jo også bare bytte statussymboler eller låne hinandens. Du må godt låne min cykel og min IPad, hvis jeg må låne din bil. Har du andre gode ting, du vil bytte/låne ud?
 
 
07.08-2012 | 10:30 af Knud Sandbæk Nielsen
Jeg har aldrig købt et statussymbol. Med mindre en køkkengrøn Skoda 1996 med en kæmpe bule i døren (hun troede jeg skulle holde mig tilbage for dem der kommer ud fra en sidegade), eller en spansk guitar. Men for mig er de begge blot transportmidler. Men jeg har ikke noget imod at låne dem ud til folk jeg stoler på :D
 
 
08.08-2012 | 08:06 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
08.08-2012 | 08:09 af Kurt Heinrich Frandsen
Man skal ikke udlåne sine musikinstrumenter.
Man ved ALDRIG, hvor folk kan finde på
at transportere sig hen i/med dem! ;-)
 
 
07.08-2012 | 08:48 af winnie eldrup
Har du en IPAD Kurt Heinrich - naaaaj hvor smart.
Du skulle vel ikke have et digitalkamera du ikke bruger???
 
07.08-2012 | 09:17 af Kurt Heinrich Frandsen
Jo, men det har jeg lånt ud til en fattig mand -
Netop fordi jeg ikke bruger det ret meget!
Der er jo også et - godt nok lidt ringere -
kamera i Ipad'en.
 
 
07.08-2012 | 09:28 af winnie eldrup
Ok, det er udlånt - godt at bytte/låne folk imellem - bl.a. på den måde eliminerer man det vilde must have indkøbsrace.
 
07.08-2012 | 09:46 af Kurt Heinrich Frandsen
Nemlig! ;-)
 
 
07.08-2012 | 10:32 af Knud Sandbæk Nielsen
Ved blot at frygte mindre for at miste, eliminerer man sit eget "must have".
 
 
07.08-2012 | 16:45 af winnie eldrup
Jeg er mest bange for at miste min sundhed - og ikke mere kunne købe naturprodukter - fordi BIG PHARMA (den mafia) prøver at eliminere diverse naturlige/biologiske sundhedsmidler.
Jeg kender flere der har sundhedsforretninger - de bliver jagtet---
 
08.08-2012 | 08:28 af Kurt Heinrich Frandsen
Kender du Dr. Bach's blomstermedicin?
Det kan man vist (med lidt tålmodighed)
lave selv.

Se evt. Jens-Erik Risom Petersens
klassiker: Blomstermedicin efter dr.
Bachs metode. Den må kunne
lånes på biblioteket.
 
 
08.08-2012 | 13:35 af winnie eldrup
Tak Kurt - kender godt Bach´s blomsternedicin. En dag må man vel lave det selv-
det er muligvis et spørgsmål om tid inden BIG PHARMA får nedlagt de naturlige/biologiske
helsemidler vi er i hundredetusindvis der benytter.

Nu er det værst i Danmark - i udlandet kan man sagtens købe
disse naturlige midler.... - der finder folk sig ikke i at blive jagtet på
den måde.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites