Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Lovlige voldtægter i Danmark

7. april 2009 22:47
Visninger  [2953 ]   Debat  [28 ]

Nu var vi alle sammen her i landet ret oprørte da den demokratisk valgte regering i Afghanistan var på nippet til at indføre en lov der lovliggjorde voldtægt i ægteskabet.

Loven blev heldigvis ikke til noget, men hvordan står det egentligt til her i landet på netop det punkt ?

Ifølge Straffelovens paragraf 227 kan straffen for voldtægt nemlig blive nedsat - eller helt bortfalde - hvis gerningsmanden er gift med sit offer.

Så er det jeg spørger: Hvordan kan vi rende rundt og lege moralens vogtere når vi selv har sådan en bestemmelse i vore love ?

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
Del på Facebook
Jannie Nielsen

Opvokset i et frisindet hjem med et kristent grundlag. Jeg meldte mig dog ud af folkekirken som voksen.

Gift og har 2 teenage døtre.

Er cand jur fra Århus universitet. Har tidligere været ansat som både som medarbejder og senere som leder i det offentlige, men er nu selvstændig hvor jeg driver et mindre firma med for tiden 8 medarbejdere der yder juridisk bistand til virksomheder og holder kurser i bla. etisk og værdibaseret ledelse og forandringsledelse.

 Holdninger;

  • Jeg er humanist. Respekten for det enkelte menneske skal i centrum. Tror ikke på autoritative dogmer, men på at hvert enkelt menneske i stedet skal bruge sin sunde fornuft.
  • Er ateist. Der er ikke nogen højere magt.
  • Er demokrat. Demokratiet skal beskyttes.
  • Truslen imod demokratiet, ytringsfriheden, retssikkerheden og menneskerettighederne kommer ikke ude fra. Den kommer inde fra.
  • Vi har ikke brug for flere indvandrere, men dem vi har skal vi behandle anstændigt.
  • Selv om jeg ikke selv er troende, syns jeg folk skal have lov at tro på det de vil sålænge de kan gøre det inden for lovens og anstændighedens grænser.
  • Rent politisk er jeg liberal, men med en social indignation.
  • Vi skal bekæmpe den politiske ekstremisme på begge fløje. det samme gælder den religiøse ekstremiske (både den jødiske, kristne og den muslimske).
Indlæg | 32 | 67.616 | 546
Siden | 10. april 2008 16:28
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
07.04-2009 | 22:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.04-2009 | 22:53 af Jannie Nielsen
Det burde være første opgave for Inger Støjsender.
 
 
07.04-2009 | 23:27 af Jannie Nielsen
Det er jo lidt paradoksalt at folk som Søren Espersen rejser verden rundt og fortæller hvor slemt det er at have den slags love nå vi selv har dem.
 
 
07.04-2009 | 23:31 af Kristian Mortensen
Fordi VKO pressen har brug for den sædvanlige islamofobiske skræmmepropaganda til afledning fra alm menneskers hverdagsproblemer
 
 
07.04-2009 | 23:33 af Hans Hansen
Det er sgu da endnu værre.

Hvis man på nogen måde har indladt sig med gerningsmanden, skal der være vidner samt stærk bevisførelse for at dømme voldtægt herhjemme. Hvis du fx får et lift af din arbejdskollega, kan han voldtage dig så meget han lyster uden at blive dømt. Ikke fordi det er lovligt, men pga bevisets stilling.

Det står langt værre til herhjemme end, hvad folk går og tror. På det punkt er vi ikke i nærheden af retsstilling for kvinden.
 
07.04-2009 | 23:38 af Kristian Mortensen
Pointen er netop at dette IKKE har noget med Islam at gøre, men er et generelt og meget alvorligt problem i både Danmark, den vestlige verden, den Islamiske verden ja hele kloden
 
 
07.04-2009 | 23:38 af Hans Hansen
Der er sågar eksempel på, at en kvinde blev skåret slemt på inderlårene, og selvom hun kendte gerningsmanden og kunne udpege ham, blev han ikke dømt. Kvinden var måske masochist, lød argumentet.
 
08.04-2009 | 08:46 af Rolf Rasmussen
"Det står langt værre til herhjemme end, hvad folk går og tror. På det punkt er vi ikke i nærheden af retsstilling for kvinden."

Faktisk er der 50% chanse for, at en kvinde har oplevet en samleje som voldtægt.
http://www.rolf-r.dk/artikels/Btforsid.gif
 
08.04-2009 | 12:44 af Kaj jensen
8. april 2009 08:46 | af Rolf Rasmussen (Rolf_Rasmussen)

Ja, desværre har vi jo set flere eksempler på, at kvinder opfatter samleje som voldtægt, blot fordi de fortryder det bagefter...
 
08.04-2009 | 13:01 af Rolf Rasmussen
Ja, man kender endog eksempler på kvinder, der er af den opfattelse, at "for en kvinde" er enhver kønsakt identisk med en voldtægt.
http://www.rolf-r.dk/artikels/esthvil4.jpg
http://politiken.dk/kultur/article686870.ece
 
08.04-2009 | 16:56 af Rozen Rozen
Hej Jannie

Kvinder kan ligeledes få nedsat deres straf hvis de skyder ægtemanden efter en voldtægt.....rimeligt eller?

Ligesom med forbrændinger er der flere grader af hvor alvorligt det er - det samme gælder for de lovovertrædelser - man kan ikke bare se sort og hvidt på tingene som du fremlægger det.

God Påske
Rozen
 
08.04-2009 | 17:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.04-2009 | 17:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.04-2009 | 19:12 af Rolf Rasmussen
Gifte kvinder kan ikke voldtages af deres ægtemænd.
http://www.rolf-r.dk/artikels/bedeman.jpg
Hvis de er gifte, må de på et eller andet tidspunkt have sagt ja. Og ja betyder ja.
 
08.04-2009 | 19:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.04-2009 | 22:51 af Johannes Aagaard
Kære Jannie,

Der er åbenbart flere, ja ligefrem mange, der fuldstændig har misforstået § 227.

Misforståelsen går ud på, at § 227 tillader voldtægt i ægteskabet, eller gør en sådan handling mindre strafbar. Det gør den ikke.

Det fremgår af ordlyden af § 227, at den omhandlede situation er den, at først sker der en sædelighedsforbrydelse (af en eller anden slags). Dernæst indgår parterne ægteskab. Og efter det forløb kan der ske nedsættelse eller bortfald af straffen.

At gennemføre en straffesag i sådanne tilfælde kunne endvidere meget vel konflikte med parts-nærmeste reglerner om at være frataget for vidnepligt, hvis man pålagde "offeret" vidnepligt. (Retsplejelovens § 171.)

(Bemærk venligst, at når jeg sætte anførselstegn om "offeret", er det på ingen måde et udtryk for en negligering af voldtægt eller andre seksuelle overgreb.)

Sidst paragraffen blev taget i brug, var i 1941. Dengang var der tale om en mand, der havde voldtaget en 14-årig pige, som han senere blev gift med. På den måde kunne paragraffen være med til at sikre, at den 14-åriges nye mand ikke kom så lang tid i fængsel. (Ref. Dom U.1941.446.Ø.)

Bestemmelsen er alligevel et spøjst efterlevn fra gamle dage. Og den kunne snildt fjernes i dag.
 
09.04-2009 | 06:23 af Jannie Nielsen
Troll Dan

Det er jeg helt med på, og ja den burde fjernes.
 
 
09.04-2009 | 09:08 af Rolf Rasmussen
"Sidst paragraffen blev taget i brug, var i 1941. Dengang var der tale om en mand, der havde voldtaget en 14-årig pige, som han senere blev gift med. På den måde kunne paragraffen være med til at sikre, at den 14-åriges nye mand ikke kom så lang tid i fængsel."

Det var dog en interessant sag, du her nævner. Voldtægten havde åbenbart ikke taget så hårdt på pigen, at hun modsatte sig vielsen.
 
09.04-2009 | 10:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.04-2009 | 10:43 af Rolf Rasmussen
"Holdninger i Danmark i år 2009"

Hvis man vil ytre sig på Informations netdebat, skal man først aflevere en "værtindegave".
http://users.cybercity.dk/~btp1346/udklip/pictures/kampmodman/talfdame.jpg
 
14.04-2009 | 00:44 af Jannie Nielsen
Myrder en mand sin nabos kone får han 12 års fængsel
Myrder en mand sin egen kone får han 10 års fængsel
 
 
14.04-2009 | 07:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.04-2009 | 08:33 af Jannie Nielsen
Kaj

Ja der kan i begge tilfælde være enten formildende eller skærpende omstændigheder.

Det der er min pointe er at jeg mener det er besynderligt at det er en formildende omstændighed at være gift.
 
 
14.04-2009 | 08:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.04-2009 | 09:22 af Rolf Rasmussen
"Det der er min pointe er at jeg mener det er besynderligt at det er en formildende omstændighed at være gift."

Der er sikkert nedslag for privat håndhævelse af injurieloven.
http://www.rolf-r.dk/artikels/allegifte.JPG
 
14.04-2009 | 10:49 af leon lerche
Hej med jer, jeg vil bare sige at en voldtægt er en voldtægt og er imod Dansk LOV samtidig er det en krænkelse af de af Den person som bliver voldtaget-så gift eller ej-formillie eller ej-så findes der kun en straf-den håreste en mand/kvinde kan få og jeg må bede om støre straffer i alle sager om voldtægt-børn bliver det jo også, hilsen fra. Leon, som siger folk har jo efterhånden mere travlt med personen som har gjort de frygtelige ting.
 
 
14.04-2009 | 11:01 af Rolf Rasmussen
"Hej med jer, jeg vil bare sige at en voldtægt er en voldtægt og er imod Dansk LOV "

Korrekt. Og så er der jo også penge i den slags.
http://home19.inet.tele.dk/rolfcgr/artikels/prisfvoldt.jpg
 
18.05-2009 | 18:45 af Thomas Proctor
anbefaling
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites