Usolgte biler på havnen => krise

Af Hanne Carlsen
SE ALLE BLOGINDLÆG
Dette er et uredigeret blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at bloggen er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected].

Jeg så den her nyhed:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/03/04/111729.htm

Bilerne er ment for det danske og svenske marked. Der mangler i øjeblikket plads på havnen i Malmø og havnemyndighederne har måttet leje et containerskib til at gemme de mange biler i. De importerede biler ikke er sendt videre til forhandlerne, som formodentlig har fulde lagre i øjeblikket.

Og det mindede mig om et af de første krisetegn på Island, Morgunblaðið skrev  i maj 2008 at i omegnen af 6000 (mod normalt ca. 1000) biler stod på Reykjavik havns opmagasineringsområde hvor bilforhandlerne tøvede med at få dem fortoldet og registreret fordi salget var i nedgang. Nogle importører ville ikke opgive de præcise tal, så avisen sjussede sig frem og kom frem til 6000 biler.

Kommentarerne til historien er naive, kun få så det som et krisetegn på det tidspunkt.

Men hvis det her skal bruges som målestok for krisegrad, så var der på Island 20 usolgte biler/1000 indbyggere mens bilerne i Malmø svarer til 2 usolgte biler / 1000 indbyggere (DK+SE=15 mio indbyggere). Så det ser ikke så slemt ud som på Island endnu, men så er der jo mere end en vej for biler ind i både Danmark og Sverige.

Dette er et uredigeret blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at bloggen er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected].

Om Hanne Carlsen

27 år. Bor i Reykjavík, Ísland.  Studerer folkesundhed og islandsk. Gift med en indfødt. Ingen jeep, visagæld eller gasgrill.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.