»Børn skal først i institution, når de er fyldt tre år.«
Sådan lyder den kontante og kontroversielle melding fra Elisabeth Schönbeck, svensk ekspert i småbørnspædagogik, debattør, foredragsholder og forfatter. Hun har med egne ord nået en alder, hvor hun færdig med at tie med sin bekymring over, at små børn i alt for tidlig alder, og i alt for mange timer af gangen, bliver sendt i armene på pædagoger. I stedet for som de burde, at blive i armene hos deres mødre, til de er fyldt tre år.
»Jeg er 61 år, så nu siger jeg, hvad jeg tænker. For jeg har set så meget gennem tiden, og jeg kan ikke se, at det gør de mindste børn noget godt at blive sendt i institution,« siger Elisabeth Schönbeck.
Også den danske psykolog Ole Schouenborg, mener, at det er skrupforkert at sende helt små børn i institution. I hans bog Velfærdsyngel fra 2001 har han kaldt det for en skandale, at små børn i deres vigtigste udviklingsperiode bliver overladt til andre end deres mødre.
Vigtig tilknytning
Og det er lige netop Elisabeth Schönbecks bekymring. Ifølge hende er det nemlig i løbet af de første tre til fire leveår, at børn bliver så sikre i deres tilknytning til deres mødre, at de bliver i stand til at knytte sig til andre. Og den evne er helt fundamental for at få en god opvækst og et godt voksenliv, påpeger hun.
Det anerkender lektor i småbørnpædagogik på Danmarks Universitetsskole:
»Det er rigtigt, at små børn har brug for tæt og nær følelsesmæssig tilknytning til deres nære og kære. Og hvis de får den, så bliver de også trygge, optimistiske og tillidsfulde i omgangen med andre,« siger lektor Stig Broström.
Men han mener, modsat Elisabeth Schönbeck og Ole Schouenborg, at også andre stabile voksne, såsom pædagoger i en vuggestue, kan være med til at udvikle børns evne til at knytte sig til andre.
Det er børnepsykolog Margrethe Brun Hansen enig i. Dog forudsat at institutionen er velfungerende med rigeligt og kontinuerligt personale.
Desuden mener både Stig Broström og Margrethe Brun Hansen, at små børn har glæde af at være sammen med jævnaldrende legekammerater, og dem er der masser af i en institution. De har dog ikke brug for at være der i otte timer om dagen, fem til seks timer er optimalt, påpeger Margrethe Brun Hansen.
»Ja, fem timer er klart bedre end otte, men pædagoger kan aldrig gøre det ud for mor,« mener Elisabeth Schönbeck.