Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Psykopater - Kattens leg med musen..

21. juli 2008 08:41
Visninger  [8882 ]   Debat  [67 ]

 

 

Mange går ned med flaget, hvis de møder en psykopat. Nogle føler et personligt nederlag og kan opleve, at de ikke  "slår til". Psykopater kan være spændende, charmerende og dragene.

Følsomme mennesker har det sværest. Det er en ulige "kamp" når de møder en psykopat. "Det bliver let kattens leg med musen". Bløde mennesker, der føler medlidenhed med andre – bør stikke af.

Dine nærmeste forstår dig måske ikke: ”Tag dig sammen”. Begavede psykopater føles og fonemmes ikke af alle. De "kendes ikke” på det ydre. De kan være smilende og venlige, men oftest med en hurtig, nedladende og beregnende retorik.

Psykopater føler intet for dig. Psykopater føler alt for sig selv. De kan ikke gøre for det. Psykopater er født som to-kroner, der ved en fejl, er blevet præget med en plat på begge sider.

En Psykopats adfærd kan føles uberegnelig. De kan græde og angribe dig, uden du aner det. De ligger altid på lur for at tilfredstille deres egne følelsesbehov. De føler ikke medlidenhed ej heller over for deres egne.

Nemesis.

http://www.psykiatrifonden.dk

Af overlæge Erik Simonsen, Roskilde Amtssygehus Fjorden

(Redigeret af Nemesis)
Mange ord går af mode.  Samfundet ændrer sig. Ord kommer og går.. Sådan gik det også med ordet psykopat i 70’erne og 80’erne. 

Det danske Institut for Personlighedsteori og Psykopatologi (IPTP) arrangerede i 90'erne en international kongres i København med førende forskere fra hele verden.

Der var bred enighed om, at begrebet psykopati, burde bevares. 

http://bst-nord.dk/vaerd_at_vide/naar_chefen_er_psykopat/

Man kan lidt forenklet sige, at psykopaten mangler forbindelsen til sit overjeg og en indre følelser af samvittighed, loyalitet og selvkritik.

Det psykopatiske kan have mange ansigter. Hun kan have en høj empati (indlevelsesevne). Det betyder at hun er god til at ramme et andet menneske der, hvor det gør allermest ondt og sårer mest.

Nemesis

 

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
Del på Facebook
Nemesis

Jeg bærer med smil min byrde.

Indlæg | 40 | 54.788 | 559
Siden | 10. juni 2007 15:12
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
21.07-2008 | 09:13 af Nemesis
Er psykopater altid voldelige?
Nej, ikke fysisk voldelige. Trangen til at herske, udnytte andres svagheder og søge egen tilfredsstillelse på andres bekostning fører ikke nødvendigvis til brug af fysisk vold.
 
 
21.07-2008 | 09:36 af Nemesis
Tak for i dag.
Nu må jeg vist fordybe mig lidt i "den menneskelige psyke" - og psykopatiens gåder.
"Trangen til at herske, udnytte andres svagheder og søge egen tilfredsstillelse på andres bekostning" - Dette er jo DF-politik.

Men det gode er jo - at det DF holdningerne ikke nøvendigvis medføre fysisk vold.
Det bliver en god dag. God læsning for de 90 %.

http://www.psykiatrifonden.dk/info/01_2004/hvemerdissepsykopater.html
 
 
21.07-2008 | 10:20 af Mr. Pedersen
@ Nemesis,

Du skal passe på med at klistre begreber som psykopat over på politik.

Sandheden er jo, at politik handler om definitionen på, hvad der er godt: alle er gode ud fra deres egen selvforståelse.

Selv de autonome ville jo hævde, at når de brænder en bil af, er de ved at gøre en god gerning, idet de jo "bevidstgøre" bilejeren om nødvendigheden af et fristed for venstreekstremister i København, hvilket i deres øjne er en god ting...
 
 
21.07-2008 | 10:29 af Nemesis
@ Viking.
Jeg er enig, man skal ikke klistre gule stjerner på andre. Vi er jo mennesker på godt og ondt. Meeen, vi skal måske samtidig forstå, at det ikke er ordene der er farlige - det er personernes egenskaber der kan skade "de andre".

Jensen, Flemming
Det velværeafhængige menneske: et andet syn på psykopati. - Åbyhøj : Papyrus, 2006. - 165 sider: ill.
Se anmeldelse
 
 
21.07-2008 | 11:10 af Nemesis
@ viking.
Mener du, at ordet psykopat er så "ubehageligt", at vi ikke bør bruge det?
Hvis der findes mennesker, eller gupper af mennesker, som føler sig behandlet psykopatiskt, må de så ikke ytre sig derom?
Er ordet - begrebet forbundet med så mange fordomme, at det er ofrene, der skal lide og psykopaterne vi skal værne om?

"Hvorfor ikke kalde en spade for en spade og hvorfor løbe risikoen for, at mange års erfaringer og forskning med en veletableret diagnostisk enhed skulle gå tabt?"
http://www.psykiatrifonden.dk/info/01_2004/hvemerdissepsykopater.html
 
 
21.07-2008 | 11:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 11:39 af Nemesis
@ jamen Hoomer.
Hvem er det, der sætter dagsorden? Er det ikke os?
Hvis krig er vold? hvis krig slår folk ihjel? Hvis krig er meningsløst? Er krig så ikke Psykopatisk?
I min verden er det sådan, at krig er en afvigende samfundsform, afvigende fra det normale og normalt etiske!!!!
Må jeg så ikke benytte min ytringsfrihed til at sige det?
Er tabuordet psykopatisk krig, vigtigere end selve krigens rædsler?
Det var vel vores ven Platon, som udtrykte, at begreberne var mere "værd" en enkelttingene. Men gælder det fortsat?
 
 
21.07-2008 | 11:57 af Nemesis
Ordet psykopat giver stor menig. Men det er vores opgave, at forstå ordet, og bruge det rigtigt.
Der findes måske 80. - 120.000 psykopater i Danmark. Jo flere der rejser, desto højere bliver % hos os, der sidder tilbage.
Fej ikke psykopaterne ind under gulvtæppet, der er ikke plads nok.

"Psykopaterne blev til karakterafvigere eller karakterinsufficiente, nogle endda til borderline. Så skete der noget i midten af 90’erne. Det danske Institut for Personlighedsteori og Psykopatologi (IPTP) arrangerede i samarbejde med medicinalfirmaet Lundbeck Pharme en international kongres i København med førende forskere fra hele verden. Der var bred enighed om, at begrebet psykopati, som stammer helt tilbage fra 1891, burde bevares."

Vi har jo lært os, at bruge mange andre tabubelagte ord - så på med vanten. Der sidder gennemsnitligt flere psykopater i folketinget, folkekirken, i offentlige topjobs end der gør ude i befolkningen. Lær dem at kende - de er netop ikke farlige, når blot vi kender dem, og forstår deres motiver.
http://www.psykiatrifonden.dk


Kun i uvidenheden - taber vi alle.
 
 
21.07-2008 | 12:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 12:09 af Nemesis
@ du er dejlig Hoomer. Hav en god dag.
 
 
21.07-2008 | 12:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 13:31 af Mr. Pedersen
@ Nemesis, Hoomer

Som sagt skal man passe på at klistre jødestjerne på andre og f.eks. kalde regeringen for psykopater.

Mindst over halvdelen af befolkningen mener, at regeringen er i gang med at gøre det rigtige og at det er oppositionen, der ville skade folk mere.

Hvis man derfor gør ud fra at psykopati er afvigelsen fra normen i et samfund, så derfor alle der ikke støtter regeringen logisk være psykopater :-)

Men spøg til side: man bør ikke kalde andre for psykopater, medmindre man som uddannet læge har behandlet personen. Ellers er man vist selv psykopat ud fra definitionen af dette.
 
 
21.07-2008 | 13:48 af Sidste Stik
Rolig rolig lille fisker.
En psykopat er såmen blot et menneske lidt klogere end dig. Hun kan ødelægge dit liv, dit liv uden at du forstår hvorfor. Hun kan være din mor, mormor eller som oftest din svigermor.
 
21.07-2008 | 13:59 af Nemesis
@ Den sidste Viking...
Jeg er helt enig med dig. Man skal tænke sig om eller uddanne sig til læge.
Spøge til side - jeg er enig - regeringen er IKKE psykopatisk. Men den opfører sig som en meget meget STOR regering i et meget STORT land.
Den nedværdiger ofte vore borgere, sig selv og de lande vi er i krig med.
 
 
21.07-2008 | 14:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 14:54 af Nemesis
@ Jakob....
Næe, jeg fik vist ikke pointen. Jeg ved heller ikke om det er så vigtigt. Jeg forstår vist blot ikke, at denne ret anonyme og tabubelagte personlighed ikke af og til præger debatten.
Joeee, jeg tror også det spiller en stor rolle politisk - men måsker tænker jeg ikke så meget på enhedslisten i denne sammenhæng.
Måske - måske - jeg ved det ikkke. Men jeg høre dem så sjældent, om de er tydelige magtmennesker ser jeg så blot ikke.
Har de magt mener du????
 
 
21.07-2008 | 15:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 15:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 17:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.07-2008 | 20:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 08:58 af Nemesis
@ Hoomer.
Nej, du er meget fair i dine argumentere. Du er kun sjældent nedladende.
Mange kunne lære af det.
 
 
22.07-2008 | 09:06 af Nemesis
@ Jakob.
Du har helt ret. Jeg nævnte DF. Ikke desto mindre deler jeg din opfattelse. Der er sikkert lige mange psykopater i alle partierne. De er spredte ud over alt.
Ikke desto mindre er der nogle systemer, der sikrer dem bedre end andre. Kirken mener selv at den er ramt. Og paven rejser rundt i hele verden og siger UNDSKYLD.
Der er også stor forskel på private og offentlige virksomheder.
Der er også stor forskel på de politiske partier - ikke nødvendigvis i antallet - men med sikkerhed i udtrykket og talemåden.
 
 
22.07-2008 | 09:18 af Nemesis
@ Sidste Stik..
Ja, ja - klogere end mig. Det er ok.
Meen, måske også klogere end dig og mig. =O)
 
 
22.07-2008 | 09:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 09:27 af Nemesis
@ Jakob Andreas.
Du elsker vist ikke ligefrem enhedslisten? du skiver:
citat:
"Deres drømmer om at dominere andre i kraft af deres indbildte og hovmodige intellekt og som andre mobber, har de størst fornøjelse i at nedgøre een af landsbytosserne med deres selvindbildte vid."

Jeg læser det, som om de har smil på læben, når de gør det. Føler du det ubehageligt. Og hvem er den ene?
 
 
22.07-2008 | 09:37 af Nemesis
@ Last Viking - og Lost Viking...
To forskellige måder at indlede kommentar med. Jeg gætter på, at du reagerer forskelligt? - RRRRent gæt naturligvis.
Men jeg ser, at du ofte bruge den samme metode. Bevidst eller ubevidst?
Det aner jeg jo ikke. Men du åber ofte en kommentar med at skrive til bloggerne: "Du viser igen, at du intet har fattet" - Eller - "Du udtiller blot din uvidenhed".

Og netop denne slags åbninger giver jo en reaktion. Jeg bliver altid ægget til kamp, og åbner med "@ min lille søde viking" - eller lign.
Jeg er som sagt usikker på om du gør det bevidst - eller ubevidst. Men uanset hvad du tænker, så virker det jo. Nogle bliver kede af tonen - og hos andre er det jo en lystig fanfare til kamp. =O).
Det er jo herligt - men ikke alle ser det jo med de øjne, lille ven. =O)
 
 
22.07-2008 | 09:45 af Nemesis
@ du dejlige husvilde. Du er jo blevet helt uopnåelig. End ikke en times rejse, kan bringe mig ind i din BOKSERING. Den er kanon - hold den i live.
Og selvfølgelig har du ret - synes jeg - "Vi er jo herrer i eget hus" =O)
 
 
22.07-2008 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:16 af Nemesis
@ Sådan Husvild glæde.
Sådan er det. Tag - nyd - betal. Jeg er meget enig i det syn.
Tag - lev - nyd - koste hvad det vil - Sådan kan det også være. =O)
jamen du dejlige husvilde, jeg VED det jo heller ikke. Jeg gætter jo bare.
Meeen, jeg VED at det var en go idé, da du startede den. =O).
Tjaee, så burde jeg måske istedet skrive. Den VAR kanon, da den startede, i stedet for at den ER det.
Men tag hvad du vil - og betal prisen. =O)
 
 
22.07-2008 | 10:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:41 af Nemesis
@ Husvild.
Du gør mig glad - de findes overalt - men de gemmer sig. Måske er det ok, men det er tosset, at vi ikke kan bruge ordet psykopat. Det er et godt ord, og vi bruger mange, mange tomme ord på at tale os uden om det, både IRL, URL og fantasiland. =O)
Jeg jobber igen en af dagene - og derfra kan jeg komme ind på ringen. Jeg glæder mig til at se den indefra.
 
 
22.07-2008 | 10:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:46 af Nemesis
@ Henya..
Røde lejesvende er et plusord. Jeg troede ikke du blev slettet Henya? Det bliver du ikke her. Jeg har aldrig slette. Jeg synes, dine ord skal stå til evig tid.
Bokseringen er begavet tænkt - brug den Henya - der samles alle slags bloggere - og ja naturligvis også psykopaterne. De gemmer sig overalt, og vi må ikke så gerne snakke om dem. Det krymper lidt i maven bare at skrive ordet. Derfor er det vist blevet et TABUORD. =O)
 
 
22.07-2008 | 10:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 10:56 af Nemesis
@ Husvild, kloge dig..
Så kan hun jo lære det. Jeg skriver aldrig på Henyas blog, for jeg har valgt ikke at blive slattet.
Jeg gætter mig til, at Henya er en meget meget ung blogger, fyldt med tju bang, og endnu slet ikke moden til at forstå sine handlinger.
Det kræver en vis modenhed at forstå. Gør hvad du vil - men betal selv prisen.=O) - Thats real Life
 
 
22.07-2008 | 10:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:03 af Nemesis
@ kæft hvor er I dejlige. Jeg nyder jer begge.
Den længste ål i rusen - Herligt, herligt
Den skarpeste kniv i skuffen - jamen for fanen.
I kan jo bare. Kæft hvor er i søde, ved hinanden =O)
 
 
22.07-2008 | 11:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:10 af Nemesis
@ Henya..
Dine totalt ukontrollerede udtryk klæder dig. Og jeg gætter mig til, at du er med i DF's ungdomafdeling. Jeg gætter alene ud fra, at du helt og aldelse, kæfter op med lånte ord.
Bemærk, den erfarne, kloge og begavede husvilde er er kvantespring foran. Der er altid plads til et smil.
Lær dig lille Henya - at livet er andet og mere end goldt råberi. Lær dig det, når Camre møder begavede mennesker. Lyt til dialogen - lær dig at ingen gider lytte til tomt snak. Der skal humor til. Lær dig det. Og naturligvis skriver du hvor det passer dig - og Den kloge HUSVILDE, forstå jeg =O) =O)
 
 
22.07-2008 | 11:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:18 af Nemesis
@ Husvild du gør mig glad, og du ser da også alt.
Hvis ikke Henya er meget meget ung, må hun være meget meget dement.
Det er ganske enkelt ikke muligt at have så dårlig en komposition i sit sprog. Henya har jo perlerne, men mangler en kæde. Det hænger jo ikke sammen blot at råbe højt som en DF politiker. =O)
 
 
22.07-2008 | 11:22 af Nemesis
@ Henya, min dejlige mundharpe. Jeg kan ikke følge med. Jeg føler mig forpligtet til at tænke ind imellem. Du hár det letter. Det virker som du blot skal åbne lågen til containeren. =O)
Men psykopat, det er du med sikkerhed ikke. De bevæger sig i det skjulte.
 
 
22.07-2008 | 11:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:36 af Nemesis
@ Husvild - min dejlige drøm....
Jeg vil bede dig om ikke at slette Henya. Der er masser af totalt ukontroleret energi i Henya.
Kunne du ikke genoverveje - Der er masser af fyld i Henya. Ringen må gerne overleve Nyhedssavisen.
Henya er oplagt - tom snak - men det fylder meget. =O)
Jeg må desværre lukke ned. =O)
 
 
22.07-2008 | 11:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 11:57 af Nemesis
@ Ras57 - kloge ord.
Den skæve Henya er nok helt uden for rækkevidde, men NEM. Der er jo ikke en eneste "tone" i Henya - Masser af replikker derimod - og ufarlig, derfor ikke psykopat. =O)
 
 
22.07-2008 | 12:03 af Nemesis
@ husvild du skønne....
Just det - dermed er Henya totalt udelukket. Landsbytosse på slæb, men ikke just begavet, og derfor ufarlig. Det er ikke dem, der SÅ tydeligt at ALLE kan se det, er de "farligest" psykopater er kloge og arbejder i det skjulte.=O) - Og, det KAN Henya slet ikke. =-)
Og nu lukker jeg - jeg må ha en ny PC - den går død igen igen.
 
 
22.07-2008 | 14:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.07-2008 | 16:03 af Nemesis
@ Henya.
Godt spurgt. Det er os begge - to i en.
 
 
22.07-2008 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 01:10 af Isabella Balkert
Nemesis - Er du nu der igen, igen - Steffen Nielsen. Med uddrag af andre, og uddannede folks indlæg i debatten?
 
 
23.07-2008 | 01:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 07:18 af Nemesis
@ Dejlige husvilde herlige gode bloggerboger. Nej, det er ikke min datter.
Men hun er dejlig, hvis du spør mig. =O)
 
 
23.07-2008 | 07:24 af Nemesis
@ Isabella - mit liv udslukte lys. Ja, det er bare mig. Og ja, jeg er her igen et stykke tid. Tror du Nyhedsavisen holder skansen?
Og tror du, at vi to - du og jeg - kan medvirke til at hæve aktualitetsniveauet en lille smule. Kunne du, f. eks. hjælpe med spændende indlæg? Eller tage en lille ferie? =O)
 
 
23.07-2008 | 07:27 af Nemesis
@ Ras57 du dejlige sandhedsforkæmper.
Ja, ja, ja, - Isabella. Que?
 
 
23.07-2008 | 07:42 af Nemesis
@ Er du enig med Anders Fogh i at bytte "ekspertviden" ud med "spindoktorviden"?
Synes du, det bedre at snakke sig ud samfundsproblemerne, end at løse dem?
Er et italiensk mediesamfund bedre til at skabe "det gode samfund", end et dansk "vidensamfund"?
Hvorfor er de rigtige og beskrivende ord blevet de forkerte ord. Er en spade ikke en spade?

"Det danske Institut for Personlighedsteori og Psykopatologi (IPTP) arrangerede i 90'erne en international kongres i København med førende forskere fra hele verden.
Der var bred enighed om, at begrebet psykopati, burde bevares."

Kender de politiske spindoktorer mere til psykopati end Psykologerne?
Fogh påtrykker danskerne flere spørgsmål end svar?

Er det psykopatisk at slå folk ihjel - eller er det bare krig?
 
 
23.07-2008 | 08:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 09:14 af Nemesis
@ Jo - kære Steffen - Nu er du.
Mere skal der ikke til. isabella er sædeles begavet. =O)
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites