Avisen.dk
Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Fortvivl ikke, venner!

25. juni 2012 12:27
Visninger  [1652 ]   Debat  [71 ]

Villy Søvndal forsøger nu at give Enhedslisten skylden for, at han selv gerne vil lade de arbejdsløse, de syge og mennesker med handicap betale prisen. Det har SF´s landsledelse godkendt, så hvor skal hjælpen komme fra, til at bringe regeringen på ret kurs?

Villy Søvndal forsøger nu at give Enhedslisten skylden for, at han ikke vil lave skatteaftale med os. Hvor ynkeligt. Det korte af det lange er, at han kunne have fået en skatteaftale, der langt hen ad vejen imødekom regeringens målsætninger UDEN at de arbejdsløse, de syge og mennesker med handicap betalte prisen. Det korte af det lange er, at det ville han ikke.

Efter at SF´s landsledelse har godkendt skatteforliget, er det efterhånden svært at se, hvor hjælpen skal komme fra, hvis man vil have regeringen til at leve op til sin egen målsætning om at bekæmpe ulighed og fattigdom. 

Jeg håber selvfølgelig, at kritikken fortsætter i SF, og det gør den utvivlsomt også. Jeg vil faktisk opfordre utilfredse SF´er til at blive, og til, så samlet som muligt at forsøge at ændre partiets kurs. Men det ændrer ikke på, at medlemmerne af SF´s landsledelse, minus en, nu er politisk medansvarlige for et helt igennem asocialt skatteforlig, hvor dem der har mindst betaler til dem, der har mest.

De er samtidig medansvarlige for, at regeringen styrer mod et politisk selvmord. De har vel ikke forestillet sig, at Enhedslisten bare kommer logrende og "beder om indflydelse" efter den behandling de har givet os og mennesker uden for arbejdsmarkedet? De forestiller sig vel ikke, at der kan rettes op på det, ved nogle små indrømmelser, der kan rummes inden for Bjarne Corydons mørkeblå univers?

Jeg er rystet over den regering – HELE regeringen. De har lige skidt deres parlamentariske grundlag noget så læsterligt op og ned ad ryggen. Samtidig har Finansministeren lavet en omfattende og langtsigtet skatteaftale med to partier, som griner ham lige op i ansigtet, mens de lover at vælte ham ved først givne lejlighed. Jeg mindes ikke, at vi har set noget så talentløst i dansk politisk historie.

Der er to muligheder: Enten har Helle Thorning en underhåndsaftale med Lars Løkke om at han alligevel stemmer for finansloven. Eller også har vi virkelig at gøre med selvmordsrobotter, som er kodet med formlerne fra Bjarne Corydons regnemaskiner – der som bekendt ikke beskæftiger sig med den virkelige verden.

En ting er helt sikker. Denne regering har valgt side. Hvem kan bringe den på rette spor?

Enhedslistens 12 mandater, og vores pædagogiske evner rækker åbenbart ikke. SF´s landsledelse turde ikke, af frygt for at måtte tage den eneste naturlige konsekvens, nemlig at træde ud af regeringen. LO og FTF synes, det er helt i orden, at de arbejdsløse, de syge og mennesker med handicap betaler prisen. Kun FOA siger højt og tydeligt fra, samt enkelte lokale fagforeninger. En stor tak til dem for det, men det er åbenbart alt for lidt til at rokke båden.

Men fortvivl ikke, venner!

Vi kan lære af kampen om at folk skal arbejde mere. Det lykkedes jo at presse selv det (blå!) Metalforbund til at sige fra, og så var den ged barberet. Vi kan også lære af forløbet omkring førtidspension-fleksjobreformen. Fra absolut ingen modstand, er vi nået til at rigtig mange lokale fagforeninger, lokale LO-organisationer og 4-5 forbund tager afstand fra regeringens reformforslag. Den modstand har bl. a. ført til, at LO´s beskidte aftale med DA om at fleksjobberne skal have lavere timeløn end kollegerne er blevet skudt i sænk.

Det KAN lykkes, at vende stemning og holdning, også hos de gumpetunge fagforeninger, så bare se at komme i gang! Tag fat i din tillidsrepræsentant og din lokale fagforeningsformand, hør om de er tilfredse med skatteforliget, hvis ikke, så overbevis dem om at det er noget lort, og bed dem om at sige det højt og tydeligt.

Og så en ting mere: Hvis du ikke allerede er medlem af Enhedslisten, så gå ind på www.enhedslisten.dk og meld dig ind. Vi har hårdt brug for al den hjælp vi kan få, til at få regeringen på ret kurs. Tiden løber. Om to måneder præsenterer regeringen sit forslag til finanslov. Behøver jeg sige mere?

Finn Sørensen
Socialordfører
M/F Enhedslisten 

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
Stig Winther Petersen, Jan Jakobsen, Jan Kauffmann, Johnny Winther Ronnenberg, Linda Nielsen, Kurt Heinrich Frandsen, kent wieczorek, Jess D. Skov-Nielsen, Ove Nielsen, gitte rasmussen og Andersen Peter har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
Finn Sørensen

Finn Sørensen sidder i folketinget for Enhedslisten og er arbejdsmarkeds-, socialordfører og ordfører for indsats mod social dumping. Han er tidligere næstformand i 3F Industri og Service, og gennem mange år formand for Bryggeriarbejdernes Fagforening i København.

Finn Sørensen sidder i folketinget for Enhedslisten og er arbejdsmarked-, socialordfører og ordfører for indsats mod social dumping. Han er tidligere næstformand i 3F Industri og Service, og gennem mange år formand for Bryggeriarbejdernes Fagforening i København.

På denne blog skriver han især om arbejdsmarkedet, social dumping og socialpolitik.

Indlæg | 2 | 2.610 | 1
Siden | 17. april 2012 16:22
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
25.06-2012 | 12:52 af Kristian Mortensen
Jeg tror det er for sent nu mht at vælte regeringen
Jo jeg har anbefalet det meget længe - lige indtil dette forlig
For dette forlig er ikke finansieret, og som meningsmålingerne ser ud nu, tegner der sig et om muligt, man skulle ikke tro det kunne blive værre, et endnu værre flertal af VKR+LA, og det vil blive en massiv katastrofe for langt de fleste danskere
Enh skulle allerede fra starten i sep sidste år have meldt fra, vi er flere bloggere her på Avisen der advarede om det her og allerde dengang frarådede Enh at støtte denne regering, for vi vidste godt det ville ende sådan som det er nu, men også at konsekvensen i sidste vil blive et flertal af VKR+LA
At Enh ikke dengang hørte advarslerne forstår jeg ikke???????
Problemet er endvidere at når vælgerne har valgt V i stedet for ENh har de gjort det p gr af alle de indirekte skatter Enh jo har været med til at indføre, jo der skal penge i statskassen,men hvorfor har man ikke hævet den personlige træk-pct på presonbeskatningen i stedet? Det er mere socialt retfærdigt og hvis ENh havde krævet det i stedet havde der heller ikke været den vælger flugt til V men derimod ville mange have valgt Enh i stedet. Desuden bør Enh passe på ang ejendomsbeskatningen, her kunne man jo differentiere mellem boliger over ca 3 mill og dem under, Skat gør det allerede mht beskatningen, altså at man øgede beskatningen på de dyreste ejendomme men lod de biligste boliger i fred
Jeg kunne blive ved omkring emner hvor Enh også selv er skyld i den nuværende misére
- Og et valg med de nuværende opinionstal vil kun være en massiv katastrofe!!!!
 
 
25.06-2012 | 13:16 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
25.06-2012 | 13:18 af Kristian Mortensen
Det vi kan håbe på er at meningsmålingerne på et tidspunkt i fremtiden viser at Enh måske kommer op på 17% af stemmerne, at S kommer på 16% og SF på 5 - 6% og med et DF på ca 11% gør det lige akkuart umuligt for VKR+LA at få flertal alene
Det vigtigste er at VKR+LA ikke har flertal alene i meningsmålingerne og lige så snart målingerne viser dette, så bør Enh vælte regeringen
 
 
25.06-2012 | 13:00 af Andersen Peter
Jeg har altid forsværget at skulle være partimedlem, men nu tvinger omstændighederne
jo det enkelte menneske til at støtte de eneste reelle venner. Så medlemsskabet er i hus.
Faktisk bliver vi to. Konen har længe set lyset, men hun er også en del klogere end mig.
 
25.06-2012 | 13:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2012 | 14:07 af Andersen Peter
Dine kloge ord blænder helt vildt, takker for oplysningen.
Endelig så jeg lyset. Hurra jeg kan selv nu.
De forkrøblede kan gå, arme vokser ud og alle kvinder får hjerner.
 
25.06-2012 | 14:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2012 | 19:27 af Jess D. Skov-Nielsen
Så meld dig ind igen... er der noget du bedre kan lide ved de andre da? ... fortæl fortæl.
 
 
27.06-2012 | 06:39 af Kurt Heinrich Frandsen
Jamen, hvad er det så for et samfund, du kan gå ind for, Helle?
 
 
25.06-2012 | 13:18 af gitte rasmussen
Jeg tror de er selvmordsrobotter. Problemet er at intet kan ændre den asociale skatteaftale. Jeg håber ikke at Enhedslisten stemmer for et eneste element i den aftale som blandt andet skal betales af overførselsindkomsterne.

Sagt af Willy Søvndal.
Jeg håber, når det hele falder til ro igen, at man vil kunne se, at Enhedslisten vil stemme for rigtig mange af elementerne i skattereformen, siger han til DR Nyheder.
 
25.06-2012 | 13:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2012 | 13:26 af Peter Forchhammer
Hvem er fortvivlet?? EL er gudskelov sat uden for enhver indflydelse på økonomien - ved at fejle totalt og kræve mere end rimeligt var - så endte muligheden for indflydelse istedet med rollen som uendeligt ligegyldigt parti - ganske som Glistrups fremskridtsparti - masser af mandater ,men nul indflydelse...men sådan er det når man spænder buen for hårdt
 
 
25.06-2012 | 13:41 af gitte rasmussen
Hellere ende som fremskridtspartiet end at sælge sig selv. Der findes mennesker der gerne vil fællesskabet. Du er bare ikke en af dem Peter.
 
25.06-2012 | 13:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2012 | 19:28 af Jess D. Skov-Nielsen
tal for dig selv tak... det ER altså ikke alle der har den slags nykker.
 
 
25.06-2012 | 13:49 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
25.06-2012 | 13:50 af Kristian Mortensen
Fandtes der også sådan en gud i det gl Grækenland?
God of greed!!!
http://kortlink.dk/happehtheory/b6ub
 
 
25.06-2012 | 20:58 af Verner Andersen
Nu tjener Peter F jo en helt anden herre, derfor den lidet befordrende bemærkning. Havde været chokeret om PFs einwurf kunne bruges til noget som helst.
 
25.06-2012 | 21:39 af Kurt Heinrich Frandsen
Du drømmer og fantaserer og taler i vildelse, Peter!
 
 
25.06-2012 | 14:39 af Hans Erik Kratholm Rasmussen
Jeg tror nu at en del af årsagen til regeringens kamikaze-politik skal findes hos de radikale, som jo desværre fik en del stemmer ved valget, og de slipper alt for let fra det faktum at de har raget så meget borgerlig politik til sig i "tårnet", at der ingenting blev til s og sf. Det er ikke altid klogt at skovle hele lagkagen i sig, når man sidder til bords med andre, der også er lækkersultne.

I og for sig er jeg tilhænger af et bredt samarbejde, hvis det altså medfører at alle får glæde af det. Problemet med regeringens tallerkenvending er såvel det, at man gør det, som "måden, altså at man gør ét på!" Løkke havde meldt sig ud, og så burden man tage ham på ordet. I stedet ordner man pludselig det hele i løbet af no time, forærer Løkke meget mere, end han nogensinde selv ville kunne gennemføre, og som tak finder han staks sin mest arrogante mine frem, og pisser regeringen ned ad ryggen.

Dertil kommer behandlingen af EL, som vel taler meget klart for sig selv. Ingen bør vel finde sig i en så respektløs behandling.

Det hele ærgrer mig selvfølgelig af den simple grund, at der sidder mange gode kræfter i såvel SF som S, folk, der brænder for social retfærdighed men åbenbart ikke kan komme igennem med budskabet. Mit bud er at man sender Helle og Margrethe på shoppingtur i London, og håber at de bliver helt væk i dejlige dyre rober.
 
25.06-2012 | 19:29 af Jess D. Skov-Nielsen
Radikale?.... nej det tro jeg ikke... taburetter er nok en bedre forklaring, samt ministerbiler, for det er da det eneste der gir mening efterhånden.
 
 
25.06-2012 | 15:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2012 | 16:34 af Andersen Peter
Finn, over til noget helt andet.

Hvordan forsvarer du og de 95 andre medlemmer afstemningen imod forslaget?
 
25.06-2012 | 19:45 af Andersen Peter
 
25.06-2012 | 20:25 af Jess D. Skov-Nielsen
Har du husket at stille spørgsmålet til alle de andre partier -DF også?
 
 
25.06-2012 | 21:25 af Andersen Peter
DF stillede forslaget og stemte for.
Hvad er det jeg ikke forstår?
 
25.06-2012 | 21:27 af Jess D. Skov-Nielsen
Det virkede som om du ville have Finn til at forklare hvorfor kun DF stemte for lovforslaget? ... der må da vidst være flere der skal ud med en forklaring end kun Finn, og hvorfor i en tråd om skatteaftalen?

undrer mig bare...
 
 
25.06-2012 | 21:37 af Andersen Peter
Tråden er vel frit for andet end skat, censor.
Jeg spørger Finn for det er hans blok. Ikke andre partiers.
Det undrer mig bare hvorfor Finn stemmer imod lovforslag imod dyresex.
Måske har andre også lyst til at blive klogere.
 
25.06-2012 | 21:42 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja... men husk at stille samme spørgsmål til de andre politikere også, ellers virker det som et forsøg på at starte en omgang moralsk hadedebat... det er et ømtåleligt emne det der, hvilket 70 fraværende ligesom viser tydeligt... det er tabboo...

Så du kan jo ikke engang vide om Finn har stemt...
 
 
25.06-2012 | 21:50 af Andersen Peter
Finn har stemt, hvis ellers dokumenterne taler sandt. Se selv.

Hvorvidt jeg skal spørge andre kan du lade mig om.
Lige pt. er jeg jo ved at melde mig ind i Enhedslisten, og så vil jeg jo gerne kunne
være en del af hele pakken, forstå det den der kan.

Hvorfor er det et tabu?
 
25.06-2012 | 21:56 af Jess D. Skov-Nielsen
OK, indrømmet, jeg har ikke læst det hele, kun set de overordnede tal fra dit link. Men hvis du spørger Finn for at finde ud af om du vil melde dig ind i EL, og dette er et argument for ikke at gøre det, så vil der ud fra afstemningen at dømme ikke være mange muligheder for dig Peter :O)

Hvorfor er det tabboo? fordi det tyder 70 fraværende på at det er... jeg kan nemlig ikke helt forestille mig, at der er nogen der vil kunne finde et eneste argument for at synes det er i orden, og aligevel stemmer så mange imod, og 70 blir væk?

jeg synes det lugter af tabboo
 
 
25.06-2012 | 21:59 af Jess D. Skov-Nielsen
Det er et af de emner, hvor de fleste nok vil mene at det burde være sort/hvidt... enten synes man det er i orden, eller også er det ikke.... findes der nogen mellemting? noget der kunne give et logisk argument for at man ikke skulle forbyde det?

Tror ikke du skal regne med at få noget svar... heller ikke fra andre politikere... men hvis du har nogle links til debat om emnet i folketinget, hvor man kunne høre deres argumenter ville det da være interessant.... mener faktisk jeg har hørt Amitsbøl kværulere for at det skal de ikke blande sig i, og at der var vigtigere ting at tage sig af... synes jeg at jeg kan erindre
 
 
25.06-2012 | 22:10 af Andersen Peter
Jamen jeg ser jo ikke bort fra den fornuftige forklaring.
Jeg har ligefrem både lyst og behov for at høre den.
Det kan også godt være fra V-R-K-OSV

Den kan Finn jo ligegodt komme med hvis han ellers er en af de politikere,
som ikke bare klatter lidt herinde og ikke svarer.
 
25.06-2012 | 22:15 af Jess D. Skov-Nielsen
Finn plejer nu nok at svare når man skriver til ham... det har han da gjort et par gange hvor jeg har skrevet til ham... om han gør her inde vil tiden vise, men jeg ved jo ikke om du får svar på lige netop det her spørgsmål.

Gad vide om det bliver forside stof på aviserne, eller om de overhovedet skriver noget om det, eller det bare går i glemmebogen... det lader jo til at hele flokken har den samme mening, undtaget DF.

Jeg synes bare det er en underlig konstellation... KUN DF for? er det ikke underligt synes du selv? ... man tænker jo på, hvad i alverden der får folk til at stemme for.... men jeg ville hellere rette skytset mod de 70 der blev væk, for det virker endnu mere lysfølsomt... hvis man åbent og offentligt stemmer for, så har man nok også forberedt sig på dit spørgsmål, så lad os se om Finn responderer ;O)

 
 
25.06-2012 | 21:47 af Jess D. Skov-Nielsen
Men ud fra stemmerne at dømme, som virker noget spøjse, da kun DF skulle være imod det!? det gir ingen mening... eller også er alle andre folketingsmedlemmer end DF'erne "glade" for dyr...

Jeg er enig i, at sådan en afstemning burde debatteres, men jeg synes måske at et separat oplæg havde været bedre, og med fokus på helheden, i stedet for at det er noget lige Finn fra EL skal svare på.... men nej... er ikke censor, du bestemmer da selv hvor du vil spørge om det.

Men jeg har jo lov at undre mig.... vel...
 
 
25.06-2012 | 22:59 af Andersen Peter
Jeg fandt lidt som gjorde mig klogere:

Dansk Folkeparti og løsgænger Christian H. Hansen kræver et direkte forbud mod dyresex og dyrepornografi efter et Bubber­program på TV 2 torsdag aften. Ifølge dem er den nuværende lovgivning, der blandt andet forbyder mishandling og forulempelse af dyr, ikke tilstrækkelig.

Men regeringen mener, at en stramning af lovgivningen er unødvendig. Det siger justitsminister Lars Barfoed (K) til tv2.dk:

"Dyreværnslovgivningen og straffeloven indeholder allerede i dag en beskyttelse mod, at mennesker misbruger egne eller andres dyr seksuelt. Dette gælder også i organiseret og kommercielt regi," udtaler Lars Barfoed, der tilføjer, at han personligt tager afstand fra seksuel omgang med dyr.

"Samtidig vil jeg understrege, at det er forkert, hvis man har fået den opfattelse, at seksuel omgang med dyr generelt er tilladt i Danmark," siger ministeren.

Ifølge regeringen er et direkte forbud mod dyresex unødvendigt og vanskeligt at håndhæve.

"Spørgsmålet er alene, om man også skal forbyde tilfælde, hvor dyr ikke udsættes for smerte, lidelse, varigt mén eller væsentlig ulempe. Dette spørgsmål har været drøftet flere gange i Folketinget. Det har i den forbindelse været flertallets, herunder regeringens, holdning, at et sådan forbud er unødvendigt og vanskeligt at håndhæve.

Lars Barfoed erklærer sig dog villig til at drøfte spørgsmålet på Christiansborg igen. Folketinget skal inden længe tage stilling til et lovforslag fra Christian H. Hansen og partiet Fokus.
 
26.06-2012 | 09:22 af Jess D. Skov-Nielsen
Så jeg havde mere eller mindre ret i min antagelse...
 
 
26.06-2012 | 11:26 af Andersen Peter
skal vi stave til populisme
 
26.06-2012 | 12:17 af Kaj Jensen
Populisme forkortes EL
 
26.06-2012 | 12:46 af Jess D. Skov-Nielsen
Og "Kvaj" rimer på Kaj og har kun et "V" til forskel... ligesom i "V" for Venstre.
 
 
26.06-2012 | 18:37 af Kurt Heinrich Frandsen
""Dyreværnslovgivningen og straffeloven indeholder allerede i dag en beskyttelse mod, at mennesker misbruger egne eller andres dyr seksuelt. Dette gælder også i organiseret og kommercielt regi," udtaler Lars Barfoed, der tilføjer, at han personligt tager afstand fra seksuel omgang med dyr."

Meget mærkeligt, hvis ikke meget såkaldt
avlsarbejde falder ind under denne bestemmelse!
Er det ikke seksuel udnyttelse at insiminere
eksempelvis søer til ikke at lave andet end at
være rene fødemaskiner af flest mulige smågrise?
 
 
26.06-2012 | 18:43 af Jess D. Skov-Nielsen
Eller smide levende krabber i kogende vand... jo der er så mange ting der ville trænge til at ses på, ingen tvivl om det... men det er stadig mystisk, at en ting som så mange mennesker er imod, ikke kan finde indpas i et lovforslag... det ER underligt.
 
 
26.06-2012 | 19:10 af Andersen Peter
Hvis grisene havde stemmeret så verden anderledes ud.
Se bare hvordan det går når svinene stemmer.
 
25.06-2012 | 19:25 af Jess D. Skov-Nielsen
Tak for at du skriver her Finn!!! ... det var på tide at vi fik andet end indbildske S, SF og R'ere her inde... hvad med at få en fast klumme som de andre politikere her inde? mange af jeres vælgere befinder sig her inde, det ville være kærkomment.

Ellers er jeg 100% enig i dit oplæg, og mange tak for at du gør så meget for at hjælpe de svageste, syge, ledige osv... der er ikke mange af din slags tilbage på borgen.... ja det lader til de kun findes i EL efterhånden...
 
 
25.06-2012 | 20:08 af Jess D. Skov-Nielsen
Åh... det ER blevet til en fast klumme... man skull enæsten tro Avisen.dk havde læst at jeg skrev det var på tide med andre her inde... naah..
 
 
25.06-2012 | 20:38 af Kurt Heinrich Frandsen
Der er det gode ved skattereformen, at nu kan ingen komme og sige,
at det var, fordi den blev lavet med EL, at det ikke lykkedes regeringen
at skabe vækst og arbejdspladser, og hvad de ellers har lovet os i deres
hovedløse tro på vækstfilosofien og deres urealistiske forestillinger om,
at vi vedblivende kan spare, forbruge, producere og konkurrere etc.
os ud af alle problemer. Den går bare ikke, for kapitalismen er i store
dele af verden på vej mod sin alderdom og død.
 
 
26.06-2012 | 22:24 af hans andersen
" kapitalismen er i store
dele af verden på vej mod sin alderdom og død."

Jeg vil påstå det modsatte!

Kapitalismen lever i bedste velgående!

Se på Kina!
 
 
26.06-2012 | 23:26 af Ove Nielsen
# Hans

Det kan man påstå, men Kina er ikke et demokrati
Kina er reelt et diktatur, så deres er en art statskapitalisme
hvor andre landes kapital så kan spille med på handel, mener jeg

USA,s økonomiske sammenbrud i 1928 var kapitalistisk

Dengang lavede man så Glass–Steagall Act
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass%E2%80%93Steagall_Act

Denne skulle kontrollere spekulation og fungerede rimeligt

Denne lov blev fjernet i 1999 , hvor senatorer og andre få talte imod
Kapitalistisk sammenbrud
Den ene senator forudsagde krisen for denne neoliberalistiske politik og advarede
imod dette træk og sagde at det ville koste, regningen ville komme og den kom !

Hvornår mon vi lærer dette ?
V K O kørte også en neoliberalistisk økonomi
Økonomikrisen i 2008 og nuværende tilstande i EU /Amerika,
kan næppe betegnes som "i bedste velgående!"
mener jeg
Næste sammenbrud venter

mvh Confucius
 
 
27.06-2012 | 06:48 af Kurt Heinrich Frandsen
Jamen, det er da rigtigt, at den i andre
dele stadig er ung, ny og uafprøvet.
Men nu har vi jo se, hvor det bærer
hen, hvor den har eksisteret et par
hundrede år: Monopoler og multinationale
tager over, sætter sig på alt, markederne
mættes, og teknologiudviklingen overflødiggør
mere og mere arbejdskraft. Overalt drives der
rovdrift på naturen, dennes ressourcer og den
billige arbejdskraft etc. Kloden bløder osv. Og
så er det jo til syvende og sidst kun vindernes
paradis på jord. For andre bliver det hurtigt et
ensformigt og meningsløst helvede.
 
 
26.06-2012 | 19:22 af gitte rasmussen
Johanne kommer på tv i aften kl. 21.30 DR 2 Debatten. Skattereformen
 
28.06-2012 | 17:10 af Jan Jakobsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
28.06-2012 | 17:20 af Jan Jakobsen
Tak, Finn... Det er rigtigt set, at der er brug for, at SF'ere og Socialdemokrater bliver i deres respektive partier - vel at mærke for at kæmpe. Grundlaget for de to partier er ved at blive ændret - og det bliver kun til det værre, hvis der ikke kommer en aktivitet i deres bagland her og nu, som gør op med toppens magterobring på bekostning af sociale og socialistiske holdninger. Det tyder oven i købet på, at det kan blive rent selvmord - og til fordel for hvem. Ikke for os, der mærker følgerne af deres asociale politik. Kun for at bringe de ægte sorte og blå til magten igen. Og så sidder vi for alvor i fedtefadet.
Desværre har de fleste udmeldinger indtil nu kun været klynkeri og passen sig ind under rammerne. Er det dækkende for reaktionerne, kan jeg godt forstå den massive flugt af fornuftige mennesker, som vi har været vidne til de sidste dage. Men det er og bliver uheldigt, at der ikke længere er en bredere venstrefløj til at opsamle de mennesker, der har en social indstilling, men ikke ønsker at gå ind i EL. De bliver tvunget i armene på de blå incl. Dansk Folkeparti, og det øger kun modsætningerne i Danmark.
 
 
01.07-2012 | 20:53 af kent wieczorek
hej Finn,..jeg er lige blevet et af mange medlemmer hos Enhedslisten,grundet en stor ting for mig,og min indmeldelse,er at i holdt jeres valgløfte,om at det bla, ikke skulle gå ud over de handicappet,flex lønnere syge,og ældre,og ikke mindst førtidspensionisterne,OM at de ikke igen igen og igen skulle betale for skattelettelser og krise,og nu hæfter jeg mig ved jeres afgivet løfte om finanslovs reformen,at i ikke vil stemme for den,fordi regeringen har vendt 180 grader,JA det har de,og brudte valgløfter til vælgerne, som nu dem, som stemte på dem af den grund,at de svageste ikke skulle betale for en krise som den "blå blok politik nu havde gennemført i de sidste 10 år,( sagde helle thorning ) hun kom til magten,og lavede en 3 punkts vendning,og lod de svageste her i det danske samfund igen stå med en regning for at de fede maver skulle have endnu flere skattelettelser,på "vores bekostning"/ derfor meldte jeg mig ind i Enhedslisten,og på jeres menneske syn,/ " Men nu vil jeg lige komme med en ADVARSEL til Enhedslisten,vedr AFSTEMINIGEN i FOLKETINGET,OM JERES LØFTE OM AT I IKKE MERE ER REGERINGENS STØTTE PARTI EFTER DET SVINDE NR HR T.MØGER LAVEDE,/ ADVARSLEN GÅR PÅ AT I SOM I LOVEDE IKKE STEMMER FOR DEN FINANSLOV,SOM VI DE SVAGESTE SKAL BETALE FOR IGEN,)?? og skulle i gå hen og gøre det som i har talt op i mod,om ikke at stemme for,jaa så er jeg alvorligt bange for at i her har mistet et medlem./ og jeg tror at det er der måske nok også mange andre forholdsvis nye medlemmer,og vælgere som smutter fra jer,hvad jeg syntes ville være en katastrofe,for os alle ( dem som stemte på jer ved valget og os som er kommet til jer,netop fordi i har holdt jeres valgløfter til vælgerne) så jeg håber så inderligt at i stadivæk holder jeres løfte om ikke at stemme for den finans lov som regeringen inden længe vil stemme om i folketinget,) lad os få et valg,og jeg tror helt bestemt på at i vil få mange flere medlemmer på den konto,lad regeringen smage sin egen medecin,de har behov for det,de kom ind på en løgn til de danske vælgere,som troede på deres valgløfter,og se nu hvad der er sket siden,/ så Finn som du sagde i medierne og johanne i er ikke længere regeringens støtte parti... Og i vil ikke stemme for den finans lov,og som nu i dag hvor de har lavet en førtidspensions reform,vil i Enhedslisten ikke kunne få gennemført så mange rettelser både på finansloven og førtidspensions reformen som Mette Frederiksen har stået i spidsen for,i vil ikke kunne få væsentlige indrømmelser eller andre rettelser ind som vil hjælpe den svageste del af den danske befolkning,som blev taget godt og grundig i "undskyld udtrykket " røven,( og så har man total mistet tilliden til de danske folketings politikere,som kun tænker på deres egne løn forhøjelser og store pensioner... Hvor de beder den danske befolkning om at vise "mådehold mhs til lønninger osv osv" det går bare ikke mere,/ så i er den sidste bastion mod grådige og falske politiker samt afgivet falske valg løfter) så vær nu loyale mod jeres vælgere og nye medlemmer i Enhedslisten,mhs til ikke at stemme for finansloven og førtidspensions reformen,som blev underskrevet i dag mellem , LA -konsertive-venstre-og de radikale,/..håber at du gennemser alle de argumenter som vil dukke op inden længe og dem som allerede er fremkommet,...mvh...tak på forhånd,
 
07.07-2012 | 22:54 af kent wieczorek
hej igen Finn nu har vi d 7/7-2012,og jeg læste i tv 2 tekst nyheder,at Hr Frank Aaen,have udtalt sig om den kraka rapport,om at der osse var store skattelettelser ved enhedslistens lovforslag til regeringen under finanslovs forhandlingerne,før venstre kom ind som skudt ud af en kannon, spørgsmål nr 1: er det sandt at i havde lagt op til flere skattelettelser til de "rigeste her i landet" i jeres finanslovsforslag til regeringen??? spørgsmål nr 2 : er det rigtig at HR FRANK AAEN,havde udtalt efter at kraka/ og finansministeret,havde ret i deres udlægning af enhedslisten finanslovsforslag,kun havde givet " lidt" til de syge arbejdsledige løntilskuds jobbere,handicappede og pensionister,i forhold til jeres valgløfte ved valget.og at uanset indholdet i jeres finanslovsforslag til regeringen var det så stadigvæk,var dem på overførelses indkomsterne,som skulle betale for gildet til dem som nu har fået skattelettelser de sidste 10 år ved den blå blok politik,???? det virker sgu meget mærkeligt at skulle læse det i en tv tekst over tv 2,her i d.d.-2012 kl 1100/ vil meget gerne have et svar på de spørgsmål om det er rigtig forstået,omkring jeres finanslovforslag til den "lyserøde/ blålige" regering...?? mvh / ud fra det som du svarer må jeg jo skulle fage min beslutning op til revidering mhs til medlemskabet i EL..
 
07.07-2012 | 23:20 af Finn Sørensen
Hej Kent. nej det er ikke rigtigt. I den aftale vi var parat til indgå, betalte de rige selv for lettelser i toskatten gennem lavere rentefradrag på deres store lån i fast ejendom. Og det er ikke rigtigt at dem uden for arbejdsmarkedet fik lov at betale gildet. Vi havde fjernet nedreguleringen af overførselsindkomsterne.
 
 
07.07-2012 | 23:43 af kent wieczorek
Tak Finn jeg var begyndt at " svede lige pludselig" og tusiend tak for dine svar det gav ro,men passer på for eftertiden hvad " medierne er fremme med" af såkaldt " bagvaskelse" mvh
 
07.07-2012 | 23:50 af Jess D. Skov-Nielsen
Bare rolig Kent... EL kan man stole på i det mindste... jeg har aldrig været medlem af et parti... men blev medlem for første gang af et parti for en uges tid siden, nemlig EL... ikke at det er nogen garanti for andre, men jeg gør ikke sådan noget med mindre jeg virkelig er enig med et parti... og jeg betaler gerne de 300 to gange om året det koster, så længe de støtter velfærden som de gør... der er jo ikke andre der gider.
 
 
07.07-2012 | 23:52 af Jess D. Skov-Nielsen
og overvejer faktisk at begynde at deltage i møder i min egen region, på trods af min social fobi... begynder at nå et punkt hvor jeg bare ikke kan side stille tilbage og se på at mit land er ved at smadre vores velfærd... det skal stoppes...
 
 
08.07-2012 | 00:16 af kent wieczorek
jess jeg meldte mig også ind i EL i mandags,og fik alle papiere men glemte det mest oplagte,at gå ind på hjemmeside,en stor eklandant fejl fra min side, men man skal jo lærer,og er glad for at jeg tog den beslutning,også,for nu må skuden sgu vendes for vores allesammens velfærdsstat,koste hva det vil koste,selv på vores små pensioner,og ja der er andre danskere som har det ringer end os,men vi får kampmodet til og imod alt den uretfærdighed som er blevet ført de sidste snat 20 år,nu skal det sgu rettes op,..mvh ..;-))
 
08.07-2012 | 00:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2012 | 00:37 af kent wieczorek
jeg hæftede mig ved nogle afgivet valgløfter,nej ikke en " revolution ;.) " men højere stemmer og flere mennesker med samme syn på den ringe velfærd,og stå ved eller holde ved,at den " skude skal vendes selvfølgelig med de "demokratiske værktøjer vi har og får ved debatterne, det er det som jeg NØJAGITIG FORESTILLER MIG" ingen nyrup hjælme,har jo hjulpet før så hvorfor skulle de det NU,,vi skal bruge det vi har af og for af " MUNDLIGT SKYDTS" gode argumenter,er ikke typen til at kaste med ting og sager he he men tak bitten B,..;-))
 
08.07-2012 | 01:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.07-2012 | 01:18 af kent wieczorek
he he sorry lavede en tryk fejl, hej bitte det er rigtig det er ikke dem som råber " HØJEST" men det er den med flest stemmer der råber "HØJEST" som vil blive HØRT,det er det som jeg tror fuldt og fast på,ikke højden at "LYDEN" men af " LYDEN AF FLEST STEMMER,DER HØRES BEDST" mvh
 
08.07-2012 | 04:35 af Ove Nielsen
# Bitten

Lige nu .... Hvad skal EL gøre ?

EL Blev snydt af den regering de var støtteparti for, mener jeg
S SF De valgte "Blåt"
S SF er jo regering - lige nu -
de er på venstrefløjen, denne betegnes rød

Er De lige nu - Blå ?

Det lyder da interessant

mvh Confucius
 
 
08.07-2012 | 01:03 af Jess D. Skov-Nielsen
roooolig nu Bitten... jeg medgiver at deres partiprogram skræmmer nogle væk... det er meget kort og kontante udmeldinger nogle af dem... men der ER trods alt også tale om at revidere dette, så tror ikke du skal regne med at EL kommer ind og overfalder dig ;O) ... du hører vel ikke til eliten eller hvordan? ... hvis ikke tror jeg nu kun de ville værne om dig frem for at gøre dig noget tror du ikke?

Og så husk på, at som EL fungerer, så arbejder demokratiet nedefra og op... det gør faktisk at jo flere medlemmer der kommer fra SF og S, jo mere nuanceret bliver holdningerne i EL... magt forpligter, og det betyder at EL automatisk vil blive en slags "average" af folks holdninger og meninger i partiet... det er hvad folkeligt demokrati handler om.

Derfor spår jeg at med 22 mandater, så vil vi også se flere krav fra de nye medlemmer om at der bliver ændret nogle ting hen ad vejen.... det er logik... et parti må gerne være dynamisk, så længe det er nedefra og op at disse ændringer finder sted, og ikke som med S og SF der pt. har skidt deres vælgere op og ned ad ryggen og bare trukket dem med ved håret over i de blå's favn...
 
 
07.07-2012 | 23:28 af Andersen Peter
Kommentar er blevet slettet.
 
07.07-2012 | 23:45 af kent wieczorek
hvad havde min ven peter mon ville sige,he he ,sorry,men du har altid et godt svar som er relevant for mig og en hel del andre, mvh ;-))
 
08.07-2012 | 00:53 af Andersen Peter
jeg forudså fejlagtigt at der ikke kom et svar til dig.
Men godt jeg tog fejl.
 
08.07-2012 | 00:57 af Jess D. Skov-Nielsen
Finn plejer som regel at svare... det kan bare godt tage lidt tid... men med alle de bissende blå smølfer der skal holdes i skak i medierne og på borgen, er Finn nok også en travl mand :O)
 
 
08.07-2012 | 01:03 af Andersen Peter
Rart at se en politiker som gider at svare.
Hatten af.
 
03.07-2012 | 10:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites