Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Ny mediestøtte bør fjerne ulige konkurrence for netmedier

6. juni 2012 08:58
Visninger  [988 ]   Debat  [36 ]

Dette debatindlæg, som er blevet bragt i Politiken, har jeg skrevet sammen med Rasmus Nielsen, udgiver og chefredaktør på Altinget.dk:

Netmedierne har for længst overhalet papiraviserne på listen over danskernes foretrukne nyhedskilde.

Det stiller krav til både mediebranchen og mediepolitikerne om at fremme udviklingen af kvalitetsjournalistik og forretningsideer på de digitale platforme.

Efter mange års politisk passivitet er der nu endelig stemning for en ny fordeling af en del af mediestøtten. Det betyder blandt andet, at netmedier får adgang til støtte – og forhåbentligt med virkning fra starten af næste år.

Men desværre er der stor risiko for, at det politiske mod svigter og der tages et alt for lille skridt væk fra en mediestøtte, der er dybt konkurrenceforvridende for kommercielle, fritstående netmedier som vores.

Altinget.dk og Avisen.dk er i daglig konkurrence med netmedier, som bag sig har mediehuse, der udover driftsstøtte modtager støtte i form af den såkaldte nulmoms. Det betyder, at de ikke betaler moms af deres avissalg.

Denne støtte har en samlet årlig værdi på næsten en milliard kroner, og vil trods en mindre regulering stadig bidrage markant til udvikling af nye netportaler og aflønning af journalister, der også skriver til dagbladenes netaviser.

Desuden er vi udsat for konkurrence fra licensfinansierede dr.dk. Og den ulige konkurrence forstærkes af, at mediehusene samtidig har offentligt støttede medier – aviserne og DR’s tv- og radiokanaler – til at reklamere og dermed skabe trafik til deres netportaler.

Et af hovedformålene med at gøre en del af mediestøtten uafhængig af hvilken platform, et medie udkommer på, er netop at sikre kommercielle, fritstående netmedier lige konkurrence med mediehuse, der nyder fordele af nulmoms og licens.

Det erkender hele mediebranchen, inklusive avisudgiverne. Derfor er det også et helt enigt mediestøtteudvalg – under ledelse af tidligere finansminister Henning Dyremose og med repræsentanter for hele mediebranchen – der i et oplæg til kulturministeren har anbefalet en supplerende støtte til fritstående netmedier.

Der er reelt tale om, at en supplementsordning for mindre landsdækkende aviser – Information og Kristeligt Dagblad – tilpasses den teknologiske udvikling og udvides til også at omfatte fritstående netmedier, der bidrager til demokratioplysning og udgives på et kommercielt grundlag.

Det er en ordning, der er af vital betydning for disse mediers muligheder for at udvikle sig og dermed sikre en mangfoldighed i mediebilledet.

Alligevel er de samme politikere, der ønsker at styrke innovation og hjælpe nye medier med at få grund under fødderne, tilsyneladende parate til at droppe en udvidet supplementsordning.

Det er hverken logisk eller visionært – og vil utvivlsomt betyde færre nye medieprojekter. Samtidig vil det betyde, at Altinget.dk og Avisen.dk formentlig bliver de to medier, der forholdsmæssigt får nedsat deres mediestøtte allermest i forhold til Dyremose-udvalgets anbefalinger.

Det virker teknologisk tilbageskuende at forbeholde en supplementsordning alene for trykte aviser. Så hvis mediepolitikerne virkeligt ønsker at sætte skub i medieudviklingen, bør de ikke sidde forslaget om en udvidet ordning overhørig.

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
winnie eldrup, fucking facebook og Steen Hansen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook

Avisen.dk's chefredaktør tager ordet.

Tolerance over for de få, ansvar over for de mange

Indlæg | 37 | 82.322 | 5
Siden | 25. august 2009 09:16
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
06.06-2012 | 09:08 af Steen Hansen
Endelig - endelig bliver der åbnet op for den pose, der indeholder baggrunden for det "oplysnings-niveau", der ønskes fra det Politiske regime.
Det bliver interessant at følge denne udvikling, idet nu kan selv journalister se "den ryddede sti" for den polerede, herunder også "pressen".
:o)
 
 
06.06-2012 | 09:41 af Kurt Heinrich Frandsen
"Det stiller krav til både mediebranchen og mediepolitikerne om at fremme udviklingen af kvalitetsjournalistik og forretningsideer på de digitale platforme."

Nu er det altså bare sådan, at flere penge eller mere støtte ikke nødvendigvis giver hverken kvalitetsjournalistik eller bedre journalistik. Sagen er jo, at alle, de store som de mindre som opkomlingene, benytter sig af genbrug og snylter på hinanden ved at linke til alt og alle, reklamere for alt og alle samt skrive af efter alt og alle!
 
 
06.06-2012 | 10:14 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
06.06-2012 | 10:27 af Steen Hansen
Hejsa Kurt.
Synes faktisk du skulle læse oplægget igen, idet enigheden lyser op i mørket omkring det økonomiske behov for reel dækning af det journalistiske arbejde.
Ved internettet's fremkomst - og den derved væsentligt ændret medieflade - skal "situationen" før selvfølgelig opvejes med "situationen nu".
Jeg forstår godt nødvendigheden af netop denne debat, idet de "reklame-indtægter" der kan inddrives ikke nødvendigvis foreslår til dækning af de lønnings-udgifter mm., der jo automatisk medfølger ved et produkt, der skal "nyheds-formidle".
Derfor er det tvingende nødvendigt - for opretholdelse af en ligevægtig nyhedsformidling i forhold til "etablerede medie-moguler", at de Statslige økonomiske tilskud bliver mere demokratisk fordelt efter indsigt og ikke tradition.
 
 
06.06-2012 | 10:29 af Kurt Heinrich Frandsen
Min holdning er kort sagt den, at så længe det hele er kommercialiseret, er det hele et fedt. Diverse digitale platforme tjener alle den samme gud eller jager det samme fatamorgana: pengene. Og de mindre platforme og opkomlingene ender før eller siden som føde for nogle lidt større, der også blot er led i fødekæden, så jeg kan ærlligt talt ikke se, hvorfor der skal postes flere skatteyderbetalte støttekroner i noget, der lever ganske udmærket af annoncekroner og lignende former for prostitution!

Lad dog de privatiserede luderforetagender klare sig udelukkende på konkurrencevilkår og det offentlige (dr) forblive udelukkende statsstøttet. Sammenblandingen af offentligt og privat (af fællesinteresser og privatinteresser), som ustandselig søges fremmet ved at sælge privatinteresser, som var de til alles gavn og bedste, kan jeg på ingen måde billige.

Og at også de største dyr i fødekæden synes, at mere af mediestøtten bør bredes ud over de mindre, kan vel ikke undre nogen, da disse sidste jo bare udgør de førstes vækstlag! Det er da i langt højere grad i de førstenævntes, dvs. i vindernes interesse, end i tabernes eller de mindres (eller mindre succesfuldes), der alle før eller siden ender med at blive fusioneret eller opkøbt/spist, at så meget mediestøtte som muligt spredes ud over så mange platforme som muligt.

Så jeg synes meget hellere, man skulle give mediestøtten, dvs. den del af skattekroerne, som mediestøtten udgør, til værdigt trængende, dvs. til syge, fattige, svage, nødlidende, omsorgssvigtede og forsømte, der reelt trænger til velfærd, dvs. til mere hjemmehjælp, pleje, omsorg, bistandshjælp, uddannelse af mennesker, som ved/kan for lidt og har for dårlige forudsætninger for at gennemskue den veren, de lever i osv., osv., osv.

Det samme gælder for den kommercialiserede såkaldte kultur og musik, der ustandseligt reproducerer nogenlunde det samme junk-food. Lad den dog klare sig på konkurrencevilkår. Det klarer den da så udmærket at dømme efter dens udbredelse!
 
 
06.06-2012 | 10:34 af Steen Hansen
OK - tak for præcisering og blanding af Statens puljer i forskellige regi.
:o)
 
 
06.06-2012 | 10:13 af gitte rasmussen
Jeg undre mig over, at man i et land hvor neoliberalismen har overtaget, betaler med skattekroner til aviserne.

Jeg troede at neoliberalisterne gik ind for det frie marked. Mediestøtten minder jo om kommunismen, jeg syntes der er et forklarings problem, de borgerlige medier hylder neoliberalismen og det fri marked, og sidder og guffer skattekroner i sig.

Den mediestøtte er så skæv som den kan være. Kravet til mediestøtten burde være, at de underskriver en erklæring hvor der står at de har oplysningspligt overfor befolkningen.

Hvis man ser på aviser som JP/ Berlingske osv. Så er man ikke i tvivl om, at budskabet er sendt af liberalistiske aviser. Hele den danske medieflade er så borgerlig, at deres budskaber er lige til at lukke op og skide i. Og det skal vi betale for !!!!!
 
06.06-2012 | 10:38 af Steen Hansen
Såfremt du ikke havde dette site til at kunne redegøre dit synspunkt, ville du være henvist til et andet.
Derfor er oplægget vigtigt at forholde sig til - og konteksten's evt. resultat.
 
 
06.06-2012 | 10:52 af gitte rasmussen
Jeg forholder mig ikke til om avisen skal have mediestøtte, men mediestøtten generelt.
Hvis støtten var for at give befolkningen en stemme, så var det ok. Men det er det ikke.
 
06.06-2012 | 10:59 af Steen Hansen
Ved dette site's fødsel - på baggrund af en andens død - havde vi en lignende debat.
Lad os antage det utrolige, at dette site måtte dreje nøglen? hvorfor "jeg" - "du" og alle andre var henvist til en anden medie-platform, for at kunne tilkendegive synspunkt-(er)

Lad os forestille os - det utrolige - at Staten ved sine tildeling af støttemidler søgte at "fryse" befolkningens stemme ud og kun give støtte til de "medie-flader", der
ville godkende og korrektur-læse de indleverede debat-indlæg.
Kunne du tænke dig det?

Som jeg ser udviklingen, er den forestående kamp omkring retten til fri ytring og derfor en kamp mod Staten for ikke at skulle "ensrettes" i den folkelige opinion, hvilket vil betyde et ENDELIGT FARVEL til den demokratiske proces.
 
 
06.06-2012 | 11:21 af gitte rasmussen
Jeg kan anbefale at læse den her. http://kortlink.dk/arbejderen/b4pc

Hele den mediestøtte har intet med demokrati at gøre. Og da jeg som almindelig arbejder kun har arbejderen tilbage som fortælle mig hvad de forskellige lovændringer /politik osv. kommer til at betyde for mig som arbejder, så kan jeg undre mig over, at man vil slagte den eneste arbejder avis vi har i Danmark. Mediestøtten er ok HVIS det er for at folket har en stemme.
Da arbejderen har et politisk bagland så skal den ikke støttes, men hvis en avis "bare" er neoliberalistisk i alt hvad de skriver, så er det demokrati. Der har intet med demokrati at gøre.

Jeg håber avisen.dk får mediestøtte, for den er blevet en plads for mange mennesker. Men som sagt så er mediestøtten SKÆV.
 
06.06-2012 | 14:54 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja... neo-liberalisterne har altid været hyklere... det her er nemlig lige netop endnu en af de overførselsindkomster, som de selv nyder godt af, men hvor de ikke mener andre har ret til noget... men de kan ikke se bjælken i eget øje...
 
 
06.06-2012 | 10:25 af winnie eldrup
Tjah Kurt - den vågne del af befolkningen har forlængst opdaget, at de "uautoriserede" sites dybt dybt inde på internettet, bringer de mest oplysende, opklarende, begavede, selvstændige og FRIE artikler og journalisme mv. der findes på planeten. 90% af det er gratis.

Det er da opløftende at netmedierne vil blive begavet med flere penge.....- kan de så sende journalister ud i verden... og danne egen mening - istedet for at underkaste sig/krive af efter det præfabrikerede og vinklede "stof" man modtager fra de "monopoliserede" nyhedssnedkere i primært i Washington og London.
Om det så er fodbold eller farven på en prinsesses kjole, så roder de (journalisterne) rundt med en (skjult) agenda, der er så virkelighedsfjern som noget kan være.
Og laaaaangt fra folkeopinionen.
 
06.06-2012 | 10:40 af Kurt Heinrich Frandsen
Problemet er vel, Winnie, at hver gang der gives en krone i mediestøtte, så bruges der helt automatisk en langt større del af den til at lulle folk i søvn, end til at oplyse den vågne del af befolkningen om noget, den godt kan indse i forvejen?
 
 
06.06-2012 | 10:46 af winnie eldrup
Enig Kurt
 
06.06-2012 | 10:51 af Steen Hansen
Ja - vi er enige - og derfor - netop derfor - er det nødvendigt med en reform omkring tildeling af økonomiske støtte-midler.
 
 
06.06-2012 | 12:51 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
06.06-2012 | 12:57 af Kurt Heinrich Frandsen
Hvis reformen går ud på at afskaffe støtten til alt, hvad der tjener privatøkonomiske kommercielle interesser, er jeg med på den. Så kan den tildelte støtte gå til DR og DR's digitale platforme, mod at de bringer lidt færre genudsendelser og afholder sig fra at bringe reklamer for noget som helst, private prøver at tjene penge (eller score kassen) på.
 
 
08.06-2012 | 15:33 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, og så skal det selvsagt også blive bedre til at overholde deres public-service-forpligtelser1
 
 
06.06-2012 | 10:50 af Kurt Heinrich Frandsen
Kan du ikke lige lave nogle links til nogle af de "uautoriserede" sites dybt dybt inde på internettet, som du taler om, Winnie, og som den vågne del af befolknningen for længst har opdaget, for jeg har endnu ikke fået øjne! ;-)
 
 
06.06-2012 | 16:02 af winnie eldrup
Øh, jeg føler mig som en skolelærerinde - man er velkommen til at kigge på min time-line der står mange af de sites jeg læser - dog er 80% af dem på engelsk, fransk eller italiensk arabisk sætter bare google på -
iøvrigt har Julean af og til disse sites på sin blog -
 
06.06-2012 | 18:30 af Kurt Heinrich Frandsen
Din time-line?

Jeg er åbenbart hverken vågen eller stået op!
 
 
07.06-2012 | 06:59 af winnie eldrup
Ved du ikke hvad time-line er??? Det var nyt for mig.
Time-line er et segment af folks face-book sider - og du kender da godt face-book - ikke sandt Kurt.
Kig du blot der Knud - jeg bruger nemlig mit RIGTIGE navn på Face-book, - og der (face-book) finder du de sites jeg bruger- og som du åbenbart "efterlyser".....
Jeg tror ikke det er noget for dig - du meddeler jo ofte, at du lytter til snakkehovederne (spinnerne) på TV2 news - de gumpetunge og i timevis ævlende tomgangssnakkere. og du kan sikkert lide Clement
http://rokokoposten.dk/2012/05/10/clemen
 
07.06-2012 | 17:58 af Kurt Heinrich Frandsen
Er det med vilje eller en fejl, at du kalder mig Knud, Winnie? Nej, jeg er ikke specielt vild med Clement. Han er efter min mening lidt for hurtig og lidt for overfladisk. Men jeg bliver vel så nødt til at vove mig ind på face-book for at lede efter din time-line, når det eneste, du gider linke til her er rokokoposten.
 
 
06.06-2012 | 12:44 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg mener, det var Knud, der engang foreslog, at samtlige journalister skulle på finansloven, for at sikre størst mulig uvildighed og seriøs, kritisk journalistik. Så skal vi bare finde ud af, hvordan vi forhindrer dem i også (samtidig) at bijobbe på/for diverse private/kommercielle platforme!
 
 
06.06-2012 | 14:56 af Jess D. Skov-Nielsen
Men kunne man ikke frygte, at denne "omfordeling" som vil komme disse frie medier til gode bare vil ende med at de lokkes til at blive ligesom de store medier til sidst? ... jeg kunne godt forestille mig, at ved at kanalisere penge derud, at der følger "krav" med, og at det ender med en infiltration fra neo-liberalisternes side af...

så snart der går penge i noget, ryger det lige lukt i helvede på et splitsekund...
 
 
06.06-2012 | 10:36 af winnie eldrup
Til Aviserne - hvad med at udkomme to gange om ugen..... til TV (DR og TV2) hvad med at sende et par timer om dagen....(ironi kan forekomme)
 
06.06-2012 | 13:00 af Kurt Heinrich Frandsen
Hvis bare de ville gøre noget ved deres anmasende lydside. Man kan jo ikke engang se bonderøven uden at man igen og igen skal høre på magtens korridorer etc. Alt skal ledsages af støjende såkaldt musik i form af baggrundsrytmer og jingler, som forstyrrer budskabet og irriterer seerne. Og det gælder ikke bare de gamle og ældre.
 
 
06.06-2012 | 13:03 af Kurt Heinrich Frandsen
Det meste er jo ikke andet end fyld, der skal dække over hvor hult det meste er! I gamle dage kunne man lave underlægningsmusik, der var til at holde ud at høre på, selvom der en overgang var en tendens til, at det hele blev for kvalmende sødt (i eksempelvis gamle danske og amerikanske film) etc.
 
 
06.06-2012 | 13:06 af Steen Hansen
 
 
06.06-2012 | 18:10 af Kurt Heinrich Frandsen
Tak for link! ;-)
 
 
07.06-2012 | 21:24 af Kurt Heinrich Frandsen
"Ny mediestøtte bør fjerne ulige konkurrence for netmedier"

Hvordan skal mediestøtten så skrues sammen?

Ved at ikke at forfordele nogle medier frem for andre?

Mon det er praktisk muligt?

Og vil hundeslagsmålet om mediestøtten så ophøre?

Jeg tillader mig at tvivle!

Ved at give positiv særbehandling til medier,
der som udgangspunkt er ringere stillet i
konkurrencen end andre?
 
 
07.06-2012 | 21:25 af Kurt Heinrich Frandsen
Kort sagt: Efter hvilke (retfærdige) kriterier skal/bør den så fordeles?
 
 
07.06-2012 | 21:31 af Kurt Heinrich Frandsen
for at fjerne ulige konkurrence.

Gad vide, hvad lige konkurrence i det hele taget er?

Det kan vel kun være en konkurrence mellem lige stærke modstandere, som følgelig ikke kan have nogen vinder(e)?
 
 
07.06-2012 | 21:37 af Kurt Heinrich Frandsen
Eller i det mindste modstandere af samme vægtklasse?

Hvordan skabe lige konkurrence, hvis det virkelig skulle være tilfældet,
at der foregår en REEL kamp mellem eksempelvis en sværvægter og en letvægter?
 
 
08.06-2012 | 12:03 af Kurt Heinrich Frandsen
Kort sagt: Ord eller rettere floskler
(hvad jeg tillader mig at mene,
begrebet lige konkurrence er)
er taknemmelige!
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites