Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Debat - hvad er ?

9. april 2013 21:12
Visninger  [924 ]   Debat  [66 ]

Indledning:

Debatten på avisen.dk i trives ikke ser det ud til, derfor dette oplæg til debat  om debatten og hvorledes  en hensigtsmæssig adfærd kan komme på tale så alle kan være her og debattere...

Indlægget er skrevet i en positiv ånd med tanke på alle

-------------------------------------------

Debat er om meningsbrydning og her i
meninger og argumenter, argumentation

For mig at se går mange på debatter efter at få ret -

moral - divergenser - forskelle
rigtigt - forkert - generelt anskuet
hvis man har ret - har modparten uret
Er man selv rigtig - er modpart "forkert"

som jeg anskuer debatter jeg har deltaget i er der en overvægt i at søge at få ret frem for at søge forståelse - spørge -hvad menes

Jeg ser det ikke som bevidste negativiteter, der er nærmere tale om at man ikke forstår hinandens mulige udgangspunkter / forståelser som afføder meninger.

jeg skriver bevidst "mener jeg"  dette sker
for at give modpart rum til egen mening

Debat drejer sig, som jeg ser på emnet, om rummelighed i den forstand at alle kan holde meninger uden at blive slået oven i hovedet med at man er forkert på den, har uret, ved ikke m.m.

Hvis alle gav andre mere rum til at de kan være dem selv med deres meninger - uden at man behøver være enige - så ville alt gå meget nemmere, mener jeg

Nogle er mere følsomme end andre og skriver på dette grundlag. Andre er mere "kontrollerede" end andre og kan skrive på et sådant kontrolleret grundlag.

Det der så ofte sker er at de følsomme rammes dybere end de kontrollerede og dermed er der lagt en kim til konflikt, hvis IKKE at der er rum til at begge parter kan holde meninger og det er der så vidt jeg kan iagttage, desværre ofte ikke.

Så vil de der kan kontrollere følelser står sig ofte bedre, men det betyder ikke at de har mere ret, som sådan, mener jeg.

Så Ærede bloggere  - kære medmennesker

Hvad med at alle forsøger at ændre vaner på bloggen og her forsøge at give medmennesker mere rum - så alle kan holde meninger uden at blive stillet ud som "forkerte" ?

Dette er et positivt og oprigtigt ment forslag så der kan komme gang i flere gode debatter, der så kan gå på rummelighed uden at det betyder enighed - nærmere om muligheder - variation i mening.

Debat:
Det er ikke om enighed eller uenighed, som sådan for hvem har sandheden ? er sandhed reelt ikke 3diepart, det mener jeg
Debat er , som jeg anskuer det, om rum til meninger -
via forståelse for at andre ikke mener som en selv

INGEN behøver mene det samme. der kan læres i uenighed.

Enighed er ej en negativ ting
det er uenighed heller ikke

At forstå sin modpart, betyder ikke at man skal være enig på nogen måde eller acceptere modpartens mening. Alle kan holde mening på denne måde, det der reelt afgør meninger er mulige argumenter, argumentation og mulig viden.

I henseende af mulig viden så bør man huske sig selv på, at det mener andre også at de har og at man, mener jeg, reelt antager mere end man ved.

Så rummelighed til mening, forekommer mig fornuftigt

hvad mener I Ærede debattører om dette forslag ?

Mere rummelighed til forskellighed i mening ?

 

Alle ønskes en god aften og god debat

mvh  Confucius

Opret dig eller log på Avisen.dk for at anbefale
Lottomunken 1977 ...., Jan Kauffmann, Peter And, fucking facebook, gitte rasmussen og Kristian Mortensen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook

Mit interesseemne er moral og handling / filosofi og psykologi

Indlæg | 113 | 44.505 | 4224
Siden | 21. februar 2007 21:35
DEBAT OM INDLÆGGET
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logger du på via "Kommenter via..." skal siden genindlæses
10.04-2013 | 11:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 12:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 13:06 af Ove Nielsen
# Jan

Det er en iagttagelse som beror på år i debat, hvor jeg mener at dette ofte desværre er hvad der er på tale frem for et reelt ønske om at forstå modpart, så det er rart, må jeg erkende, at andre også har iagttaget denne problemstilling.

Nej det er der ikke er jeg enig i, angående mening og jeg deler her din betragtning om det at blive klogere via en uenighed der kan gå fra mening over tese argumentation til forståelses syntese, i det at forenes i forståelse og herved lære noget uden at man af den grund behøver acceptere modparts givne betingelser i denne mulige mening.

Komplet enighed beror på ligesindet opfattelse og i det er der reelt ikke lærdom, her er det nærmere om enshed.
Så jeg fordrer som dig også det dejlige i at der ikke
behøver eksistere nogen komplet enighed

Enig i dine sidste betragtninger - de ting finder jeg sjældent vellykkede, som sådan
En tankerække i dette...?
Et flertal holder ikke betingelsen fornuft,
den eneste betingelse et flertal beror på er et overtal.
betingelsen er - mængde

Forståelse beror ikke på betingelsen mængde,
denne beror på præmissen vilje, mener jeg

Disse ting om flertal og fornuft / ufornuft kan iagttages i verdenshistorien
hvor der findes adskillige eksempler på katastrofale konsekvenser via mulige mængder
sådan som jeg anskuer verdenshistorien.

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 13:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 13:40 af Ove Nielsen
# Bitten B

man skal ikke fælge andres luner i hvad de kan mene, mener jeg

Det har sine grunde forårsaget af studier i filosofi og i debatter
Argumentation
Der er forskel på en tilkendegivet mening, alle kan se i "mener jeg"
til en påstand der ikke benytter denne betingelse

Dette ser således ud
Det er en gang vås... dette er en påstand, beroende på mening
Påstande beror på at der udslynges "sandheder"
og i sådanne er "mener jeg" ikke til stede
I påstande er der ikke en skriftlig tilkendegivelse af mening
og så står fru sandhed faktisk for udsagnet, er pointen

Det er en gang vås, mener jeg - dette er en udtrykt mening
I en udtrygt mening er der "rum" her er det ikke om "sandhed"
men om regulær mening, det skriftligt tilkendegives

Mit sprogbrug på debat beror sig på studier
og ikke på antagelser af "hvad er" i det man tror

Man kan gøre det man vil - jeg har taget mit valg i denne henseende

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 13:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:01 af Ove Nielsen
# Bitten B

Det er din forståelse, dine antagelser af mit skrevne og der i mig

Jeg smykker mig hverken med titler eller andet,
det er der ikke behov for her, kan jeg venligt meddele dig

Man må mene som man vil, her også dig
MEN -det betyder ikke at man / du
har forstået mig eller mit skrevne, er pointen

jeg har ikke skrevet mit indlæg her
for ATTER at skulle forsvare min ret til min stil, mit sprogbrug og ordvalg !
De valg bestemmer jeg, så enkelt er det.

Så man bedes venligt styre sine antagelser i denne henseende
for det er ikke dette indlægs Emne - Essens - på forhånd tak

'mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 13:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 13:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:20 af Ove Nielsen
# J.Hartman

Hvad "de flestes opfattelse er" om mig finder jeg uinteressant

Da du her antager om mig - hvad andre mener - se da venligt mit svar

10.04-2013 | 14:01 af Ove Nielsen

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 13:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 13:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 13:53 af Ove Nielsen
Bitten B

"Ved du ikke, at det ret ofte er omvendt?"

Det er jeg som sådan ikke uenig i men denne iagttagelse er om debatter hvor menneskers følelser kan iagttages vil "ukontrollerede" følelsesudbrud kan forekomme, ikke at jeg ser ned på sådanne -
det er slet ikke min intention, det er lettere, mener jeg, at forstå et følelsesudbrud end det er at forstå en kontrolleret forståelse, generelt anskuet.

Det går begge veje og der imellem er der variationer, mener jeg generelt at have erfaret

nej jeg ved ofte ikke - om mennesket,
Det med at vide, har jeg lært at passe på ikke at antage for meget om
for via filosofi og psykologi (studier) og selverkendelser er jeg blevet skilt ad
så ganske grundigt at alle mine fæstningsværker blev væltet - igen og igen
så måtter jeg samle stumperne, men det hat filosofien så også hjulpet mig med, så jeg er denne meget taknemmelig og har en stor interesse i, en kærlighed til filosofi.

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 13:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:08 af Ove Nielsen
# Bitten B

Jeg tolker muligheder .
jeg søger at fortolke mulig sanselighed og følsomhed i det skrevne - intet andet
her er vrede, tristhed sorg og alle andre muligheder tilstede
Jeg er skam klar over betingelserne - det er gennemtænkt og studeret
jeg påstår intet om at jeg rammer rigtigt, eller har sandhed

Hvad jeg kan ved - du intet om, mener jeg

"det eneste du kan"
Det er din mening - men den er ikke min
jeg skriver intet om hvad andre kan "som det eneste"

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 14:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:58 af Ove Nielsen
# Bitten B

Du ved muligvis hav du selv kan - du ved ikke hvad jeg kan, mener jeg

Jeg skrev at jeg tolker det skrevnes mulige sanselighed og følsomhed
- ikke mennesket
Det skrevne er et udtryk leveret af et menneske...

jeg skrev også at jeg ikke ved meget - ikke at jeg ved at det jeg tolker er rigtigt !!

Så det du her beskriver i din mening - er din mening -
fri mig venligt for hvad man ved jeg kan TAK !

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 15:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:21 af Ove Nielsen
# Bitten B

Ja det er jeg enig i at vi gør "Vi skaffer os alle erfaringer gennem livet"

Jeg er blot ærlig i at dette er en lidenskabelig interesse som studeres på et fagplan
der er intet selvhøjtideligt i det. her er ingen titler eller andet.
samt
jeg har INTET sted her skrevet at jeg er ekspert i noget som helst.

Samt jeg er påpasselig med at vurdere via i at ikke antage for meget om mine medmennesker så bare rolig -
jeg har såmænd skrevet indlæg om ikke at antage for meget, da jeg ikke mener at det er formålstjenstligt for nogen
Derudover her jeg forfattet denne filosofiske præmis
"Antag ikke mere om din næste og denne gruppe end du er parat til at antage om dig selv og din egen gruppering"

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 15:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 22:07 af Ove Nielsen
# Bitten B

At læse noget på fagplan betyder at man læser på samme betingelser som var man på en skole, mener jeg - det kan gøres selv om det er autodidakt, mener jeg

Citat
"For egen del vil jeg ikke engang kalde det fagplan, selvom det vel egentlig for min del ville være mere reelt"
Så det du gør er mere reelt end det jeg gør ?? hvad du vil står du for..

Citat
"Faktum er nok snarere at jeg hele mit liv har valgt at arbejde med mennesker, FORDI mennesker interesserer mig. Aller mest dem der ikke opfører sig efter den forventede skabelon. "

Jeg har såmænd samme interesse i mine medmennesker, er det svært at forstå ??

Citat
"Jeg antager ikke en brik om dig Conf andet end det, du selv skriver, hvor du igen og igen sætter dig selv på piedestal. "

Nå du antager intet om mig... det har jeg så en anden mening om og det viser dit skriveri, ret tydeligt, mener jeg

Se bare
"hvor du igen og igen sætter dig selv på piedestal. "

herre jemini - menneske -DET er dig der har så faens travlt med at få mig plaseret der oppe
Det står jo netop i DIT skrevne....

jeg er blot mig - et alment menneske og ikke menre ikke mindre end andre mennesker
DET har jeg skrevet adskillige gane så hver er din fortolkning at det ???

Nej du - det er dig der her vil placere mig på en piedestal

"hvor du igen og igen sætter dig selv på piedestal."
Det er din mening - intet andet

mvh Confucius

 
 
10.04-2013 | 14:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:28 af Ove Nielsen
# Bitten B

Du bliver ved....? Det er sågu utroligt, men jeg er såmænd ikke forbavset.

Du og alle andre kan gøre hvad I vil -
så skal jeg nok selv tage mine valg.

Citat
"Personligt forstår jeg heller ikke formålet med Oves måde at formulere sig på,"

Nej men det stopper dig så ikke i vedblivende med at antage om det du ikke forstå ???
Debat
Mit skriveri, min stil er ikke betinget af om du eller andre kan fatte formålet med dette.

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 15:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:48 af Ove Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
10.04-2013 | 15:49 af Ove Nielsen
# Bitten B

Det skriver du ?

dig der i andre tråde påstår dette om mig
"09.04-2013 | 12:24 af Bitten B.
"Pudsigt nok stod den gode Ove forrest i kø til at fortælle, hvilket usselt menneske jeg er"

Det afviste jeg med du blev ved om det
Det skrev Hanne så dette om
"Og så lige en lille kommentar. Det er lidt sjovt, at jeg kan ikke huske én eneste kommentar, hvor Ove har påstået at du er et usselt menneske. Jeg har set ham kommentere det du har skrevet."
Så jo, den eneste jeg ser der bærer nag, er skam dig, der snakker om ting, et helt år efter"

I dit "svar" til Hanne "undlod" du så at svare på den ting.

Tror du jeg vil stå model til alle dine påstande og så tilmed have lyst til at oplyse dig om hvad mine grunde er som du herefter misbruger, fordrejer ??

Nej du sådan spiller klaveret IKKE her. !

Hvad jeg vil henvise til skal jeg såmænd nok selv tage vare på samt jeg påstår ikke at jeg er filosof og heller ikke at vi debatterer med Kierkegaard eller Arisoteles. !

jeg bruger filosofisk stof i mit skrevne for at udtrykke forskellige ting, intet andet og det vil jeg sørme vedblive med, kan jeg love dig

mvh Confucius


 
 
10.04-2013 | 15:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 16:02 af Ove Nielsen
# Bitten B

Citat
"Ove jeg husker godt, hvad du har skrevet til og om mig i tidens løb"

Du taler om at andre bærer nag ?? jøsses hykleri ? herre jemini

"Der er intet filosofi i det du skriver Ove."
Igen ...Du ved hvad filosofi er i mit skrevne ??
Hov ?
Du har jo ikke fattet mine tekster skriver du selv ..så
hvordan søren kan du så udtale dig om hvad der er i dem af filosofi ??

Det lyder dumt..... Javel ja
jamen det er man da velkommen til at mene om det man SÅ ikke fattede
men en sådan forståelse forekommer mig ganske fordummende

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 16:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 16:08 af Ove Nielsen
# Jan

enig i dine betragtninger her - der er forskel på tingene

Citat "men hovedreglen er vel at man blot ikke er enig."

ja det er det , mener jeg

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 16:06 af Ove Nielsen
# Bitten B

Nej det er det ikke. det er det du her vil bilde jan ind det er, mener jeg
jeg har skrevet dette til nogle ja .. når jeg mente at man overfortolkede mit skrevne eller misfortolkede dette ... til nogle
Mange andre har jeg svaret i helt andre retninger

Så er du er igen ude i at "Du ved" ...javel ja ....nej det ved du ikke, MENER jeg

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:31 af Ove Nielsen
# J. hartmann

Nej det er der ikke - dette er ikke nogen læreanstalt og det er ej heller kommunen eller andet - det er et debatsite hvor hvert enkelt menneske selv vælger hvorledes de vil skrive, mener jeg

Jamen du gør bare som du vil ... det du finder klogt

jeg har ikke klogskab på tapetet, så jeg gør som vil.. Ok ?

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 15:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:14 af Ove Nielsen
# Bitten B

Ja da debat og al meningsudveksling beror på kommunikation - Men
Det hjælper ikke med kommunikation hvis der ikke er vilje til debat

Det debat kan ej heller foregå hvis man kun vil forstå sig selv

Dette er ikke nogen læreanstalt og jeg er ikke lærer.
du eller andre er ikke mine elever

Dette er debat og der står intet i reglerne
om at man ikke må skrive som man vil
Forskellighed er at foretrække, mener jeg

I den forbindelse..
Det er heller ikke uvæsentligt at mennesker ikke har vilje til forståelse, mener jeg

mvh confucius
 
 
10.04-2013 | 14:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 14:38 af Ove Nielsen
# Bitten B

Hvorfor gentager du din kommentar ?
jeg har svaret på den.................

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 14:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 15:02 af Ove Nielsen
# Bitten B

Jeg har aldeles ikke gentaget mig selv - jeg har svaret en gang - og
jeg har svaret dig venligt ... det returnerer du så med en kopi af din kommentar ?

En ting bliver ikke til sandhed ved at kopiere den og gentage kopien, mener jeg

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 15:06 af Ove Nielsen
Bitten B
Samt - indlægget er om en rimelig debat hvor indlægget
beder andre om meninger i den henseende

jeg kan ikke se det positive i at ville belemre indlægget med at gentage/kopiere ens kommentarer, sådanne ting finder jeg ikke fornuftige, det er nærmere at spamme indlægget, mener jeg

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 15:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.04-2013 | 16:13 af Ove Nielsen
# Thomas

Tak

Ret ?? - muligvis - tilsyneladende tyder noget på det, mene jeg
hvis det er tilfældet - så ville faktisk ønske at jeg ikke havde ret, for dette finder jeg trist

mvh Confucius
 
 
10.04-2013 | 15:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 19:37 af Ove Nielsen
Angående Mit nye indlæg - ikke kommenterbart


Interessant syntes jeg ....
at nogle vil være sig bekendt at skrive således,
med sådanne gloser....

og til at anbefale det....

Der er åbenbart nogle der ikke har grænser, sørgeligt, syntes jeg

mvh Confucius
 
 
11.04-2013 | 19:43 af Peter Forchhammer
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
11.04-2013 | 19:50 af Ove Nielsen
ingen grænser ...? Trist syntes jeg
 
 
11.04-2013 | 19:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 20:38 af Peter Forchhammer
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
13.04-2013 | 13:26 af Ove Nielsen
J.Hartmann

Enig - alle fejler :-)
men
Der er forskel på at fejle til grænseløs adfærd, er pointen
Stor forskel, forekommer det mig
Grænselæs adfærd er villig til at skrive hvad som helst - i ubegrænset ordvalg

mvh Confucius

mvh Confucius
 
 
11.04-2013 | 20:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 20:36 af Peter Forchhammer
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
11.04-2013 | 20:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 20:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 20:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 20:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 21:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.04-2013 | 21:40 af Peter Forchhammer
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites