Af Ole Christensen
SE ALLE BLOGINDLÆG
Blogger: Uber ER piratkørsel

FOR ET par uger siden sigtede Københavns politi 24 Uber-chauffører for piratkørsel. Det er jeg glad for, for Uber skal ikke have carte blanche til at drive deres ulovlige virksomhed på dansk grund.

Hvis vores arbejdsmarked i Danmark skal fungere, er det nødt til at være retfærdigt med en fri og fair konkurrence. Derfor får Uber mig op i det røde felt. Selskabet slår sig på, at det kan køre folk fra sted til sted til en brøkdel af prisen på en almindelig taxatur. Det hele kan klares via en app, som man downloader på telefonen. Det er smart. 

PROBLEMET ER, at det er lidt for smart. Der er nemlig en række problemer med Uber, der derfor er blevet politianmeldt og står foran en retssag af dimensioner. Joachim B. Olsen og hans kammerater i Liberal Alliance synes, at det er unfair, at politiet tager sagen op. De mener, at politiet skal holde sig i skinnet, indtil det bliver afgjort, om Uber nu også er et taxaselskab, eller om de fortsat kan gemme sig under den frelsende etikette, der hedder samkørsel.

Uber er ikke en samkørselsordning

Derfor vil jeg gerne forsøge at banke lidt fornuft ind i deres hoveder. Uber er nemlig taxakørsel på piratvilkår. Det står sort på hvidt i lovgivningen. Der er ikke tale om samkørsel, når en chauffør alene sætter sig bag rattet for at fragte passagerer fra ét sted til et andet. Der er heller ikke tale om samkørsel, når man tilbyder den samme service, som taxachauffører har gjort i 100 år. Samkørsel kræver, at man kører til samme destination, og at man ikke konkurrerer på lige fod med etablerede taxaselskaber.

DER ER tværtimod tale om en reel taxatjeneste, og når det er tilfældet, så er der også en række reelle krav, der skal være opfyldt. For det første skal man være tilstrækkeligt uddannet til at sætte sig bag rattet. Det indebærer, at man inden for de seneste ti år skal have gennemgået et vognmandskursus, der er godkendt af Trafikstyrelsen. For det andet skal man have tilladelse til at køre taxakørsel. Gad vide, hvor mange af de kære Uber-chauffører, der kan præstere både uddannelse og tilladelse? Jeg gætter på, at resultatet er nedslående.

Dårlige arbejdsvilkår for Uber-chauffører

Det eneste, som ikke er reelt ved Uber-taxatjenesten, er derfor, at den kører på kanten med loven. Og for at det ikke skulle være nok, så giver Uber ikke engang sine chauffører ordentlige ansættelsesvilkår. Det gør mig harm, når jeg hører, at Uber-chauffører ikke har nogen rettigheder i forhold til hverken forsikring, pension eller arbejdsmiljø. Det er det, vi socialdemokrater har kæmpet for i over 100 år. Det er helt grundlæggende i vores gode, danske samfund, at enhver, der arbejder, kan leve af den løn, han tjener.

LAD MIG gøre det klart. Det er synd, at gode tjenester som for eksempel den populære Gomore bliver sat i samme kategori. Men Uber dækker sig ind under at være en samkørselsordning i bedste deleøkonomistil, mens beviserne på, at det ikke er tilfældet, hober sig op.

Det er klart, at man kan køre billigere, hvis man ikke skal bidrage til samfundet. Tænk sig, hvor høj en løn man som almindelig lønmodtager ville have, hvis ikke skattefar greb ind. Men hvis alle gør som Uber, så har vi ikke råd til at finansiere vores velfærd. Hvem skal betale for, at vores børn kan blive passet, og at vores ældre kan have det godt, hvis ingen putter penge i statens sparebøsse?

UBER ER et taxaselskab, der gør livet surt for hæderlige taxachauffører og oveni hatten udfordrer den danske model. Det har ingen gang på jord. Derfor er jeg glad for, at politiet har sigtet de 24 taxachauffører.

Om Ole Christensen

Ole Christensen er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne. Han er tidligere fællestillidsmand og borgmester i Brovst og kæmper nu imod social dumping og for bedre fælles regler om arbejdsmiljø. Han er en forkærlighed for Nordjylland, hvor han er født, opvokset og bosiddende. Ole vil især blogge om arbejdsmarkedspolitik, men han vil også tage generelle emner på den europæiske dagsorden op - altid fra et centrum-venstre perspektiv.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.