Jonathan Løw er iværksætter, foredragsholder og rådgiver indenfor innovation, iværksætteri og ledelse.
Jonathan Løw har været med i opstarten af 4 virksomheder samt skrevet 3 bøger om emnet. To af disse bøger er blevet #1 bestsellere – heriblandt GURUBOGEN.
Hans filosofi handler om det, Jonathan Løw kalder for at lytte højere – Listen Louder.
Du kan følge Jonathan Løw’s arbejde på LinkedIn og Facebook.
DET ER MEGET SJÆLDENT, at jeg for alvor kommer op i det røde felt. Det gælder også, når jeg medvirker i medierne, hvor jeg altid tilstræber at optræde respektfuldt og lyttende.
Imidlertid må jeg tilstå, at jeg ikke helt kunne holde temperamentet tilbage, da jeg tirsdag den 15. maj deltog i P1’s radioprogram ”Public Service”. Her var ét af dagens emner, hvordan danske læger kan få færre patienter til at blive væk fra de tider, de har booket hos lægen.
Angiveligt er det et kæmpe problem hos mange privatpraktiserende læger, og én af de læger, der blev interviewet i udsendelsen, oplevede alene i april måned 50 patienter, der udeblev fra en aftale uden at give besked og melde afbud.
Når jeg hører den slags, så bliver jeg ganske enkelt rasende. I en tid, hvor danskerne brokker sig over lange ventetider og andre problemer med det danske sundhedsvæsen, så må vi fande…. også tage et ansvar selv. Ikke mindst når vi her taler om den normale læge, der naturligvis er noget andet end på hospitalerne, hvor det tidligere er dokumenteret, at det især rammer psykisk sårbare og syge patienter. Disse skal vi selvfølgelig tage ansvar for og vise empati i forhold til.
Det helt absurde var i mine øjne, at det i løbet af radioprogrammet strømmede ind med ”gode forslag” fra os danskere til, hvordan lægerne kan gøre det nemmere for os at huske den aftale, vi selv har booket hos lægen. Der blev foreslået forskellige SMS-tjenester og andre ting til de glemsomme, ligesom nogle mente, at lægerne jo også omvendt spilder vores tid, da de ofte må sidde og vente i 20-30 minutter, før det bliver deres tid hos lægen.
STOP NU LIGE ENGANG! Ansvaret er IKKE lægernes. Det er dit og mit! Jeg har endnu ikke mødt den læge, der bevidst forhaler sine konsultationer. De er ganske enkelt under et kæmpe pres, og en ordentlig og seriøs læge tager den tid, det kræver, at få svaret og udredt en patient på en god måde.
Dertil kommer, at jeg finder det vildt arrogant og provokerende, når så mange danskere tilsyneladende mener, at de blot kan blive væk fra den tid, de selv har bestilt og dermed sat sig på på bekostning af andre syge.
Der vil givetvis være nogle enkelte tilfælde, hvor en patient eksempelvis har så meget angst, at vedkommende er forhindret i at møde op. Disse må vi løse rent digitalt, så konsultationen kan foregå via eksempelvis Skype.
Men elendige undskyldninger omkring enten glemsomhed eller mangel på smarte SMS-systemer holder ikke en meter. Hvis du er intelligent nok til at bestille din tid, hvilket man gør hos sin normale læge (og altså igen ikke kan sammenlignes med hospitalsindkaldelser via NemID etc.), så er du også intelligent nok til at anskaffe dig en kalender og få afbestilt tiden igen.
Hvis du virkelig er så ligeglad og tænker, at du bare kan blive væk, så bedes du i al fremtid holde din mund i forhold til at brokke dig over det offentlige sundhedssystem. Dit manglende fremmøde går nemlig meget direkte ud over andre mennesker.
Det koster penge, fordi lægen spilder ressourcer på det (og dermed også spilder vores fælles skattekroner), og det koster potentielt liv, fordi den patient, hvis tid du sætter dig på, måske ikke bliver udredt og får opdaget en alvorlig sygdom i tide.
LAD MIG SKÆRE DET UD I PAP: Det, at du bare bliver væk, svarer til, at du meget direkte modarbejder den danske velfærdsmodel og potentielt medvirker til at bringe andre menneskers liv i fare.
Jeg mener, at vi bør glemme alt om at foreslå lægerne smartere SMS-systemer eller andre curling-tiltag for os åbenbart meget glemsomme danskere. I stedet er det faktisk ret enkelt:
Hvis du bliver væk, så bør det koste på pengepungen, for du spilder fællesskabets penge. Vi har kun gratis lægehjælp, så længe den bliver respekteret, og det skal arrogance udeblivere ikke have lov at ødelægge.
Nogle lyttere mente angiveligt, at dette lyder hårdt, og at straf ikke er vejen frem. Men kære venner: Det er jo ikke straf. Det er ret og rimelighed. Hvis man har hjernekapacitet nok til at booke en tid, så har man også hjernekapacitet nok til at afbestille den igen.
Og hvis man hører til iblandt dem, der brokker sig over enten skattetrykket eller sundhedsvæsnet, så kan man starte med selv at respektere den danske model ved at møde op til de tider, man har booket.
Én gang kan naturligvis være en fejl eller en forglemmelse. Gentagne udeblivelser er enten udtryk for stupiditet eller arrogance og skal koste på pengepungen. Det er egentlig ikke så svært. Ansvaret er ikke hos lægerne. Ansvaret er ene og alene dit og mit!
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.