Bliv forkølelsen kvit på kun 24 timer
Vinteren er højsæson for influenza og forkølelse. Et varmt bad, en gåtur i parken og en stærk karry-ret kan hjælpe. Her er ekspertens råd til, hvordan du slipper ud af forkølelsens klamme greb på blot 24 timer.
Gå til kamp mod forkølelsen. Du kan faktisk jage den væk på kun et døgn.
Gå til kamp mod forkølelsen. Du kan faktisk jage den væk på kun et døgn. Foto: Scanpix/Modelfoto


Du hoster og sprutter. Musklerne smerter, og næsen løber. En dag under dynen ligner din eneste mulighed. Men fortvivl ikke, der er hjælp at hente. Professor Ron Eccles fra the Common Cold Centre på Cardiff Universitet har lagt en plan for, hvordan du kan slå forkølelsen ned på blot et døgn.

Kl. 7 – Tag et varmt bad
Når du er syg, er det fristende at blive i sengen, men et dampende varmt bad er lige, hvad lægen ordinerer. Det varme vand lindrer smerten i dine muskler, og dampen kan åbne tilstoppede bihuler.

Kl. 8 – Morgenmad med havregrød og bær
Kosten er vigtig, for at du bliver frisk. Drik appelsinjuice for at øge indtaget af C-vitamin og spis bær fulde af antioxidanter sammen med varm havregrød.

Få 21 opskrifter på vitaminholdige smoothies og juicer på udeoghjemme.dk

Kl. 10 – Damp ansigtet
Når du er forkølet, kan næsen løbe, eller værre: Den kan være helt tilstoppet, og det kan give en frygtelig hovedpine. Her kan et miks af håndkøbsmedicin hjælpe. Prøv med smertestillende, hostesaft, næsespray og halstabeletter. Og brug det gamle råd med at holde hovedet over en skål med varm vand og damp i fem minutter for at lindre og åbne luftvejene.

Kl. 12 – Gå en tur
Du har måske ikke lyst til at opholde dig i kulden udenfor, men en afslappende gåtur før frokost kan hjælpe på humøret og styrke dit immunforsvar. Hvis du kun har en mild forkølelse, kan du motionere i stedet for.

Kl. 13 – Spis kyllingesalat
Byt den sædvanlige brødskive ud med kylling og salat. Protein styrker immunforsvaret. Mennesker, der ikke spiser kød, har ofte hyppigere og længere forkølelser.

Kl. 15 – Drik te
Urte-te og andre varme drikke hjælper med at fortynde slim og udskille den fra kroppen. Du kan også drikke friskpresset appelsinjuice. Den har ingen umiddelbar effekt, men et øget indtag af C-vitamin er godt til at styrke immunforsvaret senere på ugen.

Undgå forkølelse helt med disse 7 kostråd fra udeoghjemme.dk

Kl. 18 – Spis karry og chili
Skru op for temperaturen til aftensmaden med en stærk karry-ret eller chili con carne. Ingredienser som ingefær, hvidløg og chili er kendt for sine virus- og bakteriedræbende egenskaber og evnen til at åbne luftvejene. Samtidig er stærk mad måske det eneste, som du faktisk kan smage.

Kl. 20 – Blødgør ømme lemmer
Hen på aftenen kan du lindre din ømme krop med et dejligt varmt karbad. En sidste omgang damp kan slå forkølelsesvirussen ud og få den til helt at forlade kroppen.

Kl. 22 – Få otte timers søvn
Batterierne skal lades op igen efter sygdom. Otte timers søvn vil hjælpe dig med at få kræfterne tilbage så hurtigt som muligt. Prøv at etablere et fast søvnmønster for at holde dit immunforsvar i top. Undgå stimulerende drikke som kaffe, cola og alkohol sent om aftenen og lad være med at se fjernsyn og arbejde i sengen.

Derfor er det sundt at slå en prut: Læs mere på Femina.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.