Bliv doven! Det gør dig lykkeligere
Danskerne er efter sigende verdens lykkeligste folk. Alligevel går vi ned med stress og spiser lykkepiller.
Du kan roligt dovne løs med god samvittighed.
Du kan roligt dovne løs med god samvittighed. Foto: Scanpix/Iris


Af Lene Rode, redigeret til web af Charlotte Hallbæck, FEMINA, Aller Media

Vi har selvudviklet os halvt ihjel.

I de sidste par årtier har selvhjælps-industrien tudet os ørerne fulde af, at vi selv har ansvaret for vores egen lykke, og at vi kan, hvad vi vil, hvis bare vi tror nok på det og kæmper nok for det.

Det fortæller Thomas Grønnemark, foredragsholder og forfatter til bogen ’Doven energi’, i et interview med FEMINA.

Ekspert: Sundhed er også at droppe løbeturen og lave ingenting

Med en fortid som verdensrekordholder i fodboldindkast, europamester i stafetløb og professionel bobslædekører, kan virke paradoksalt, at Thomas Grønnemark har skrevet en bog, hvor han opfordrer til dovenskab. 

Husk pauserne

Som tidligere elitesportsudøver mener Thomas Grønnemark, at vi glemmer noget meget vigtigt i vores iver efter at præstere godt og være succesfulde. Nemlig restitutionen. Pauserne.

– Tænk på løven på savannen, der ligger og feder den det meste af tiden, fordi den ved, det kræver en helt enorm eksplosiv kraft at indfange gazellen. Jo mere vi har brug for at performe, jo mere har vi brug for at dovne, siger Thomas Grønnemark.

– Rigtig mange af os har kørt livet op på et niveau, hvor menneskekroppen ikke kan følge med. Og vi kan sagtens holde til at arbejde hårdt – HVIS vi har åndehuller. Ellers brænder vi ud, og så er det, vi bliver stressede og syge. Så vi har alle sammen godt af doven energi.

Her er fem ting, man ikke gør i et sundt parforhold

7. Hold flere fester

Nu er vi kommet til den rigtig sjove: Når vi fester og fejrer, så viser vi netop interesse, omsorg og opmærksomhed i forhold til hinanden. Fejring er en del af vores kultur. Specielt når vi oplever, at tingene er gået rigtig godt, eller en helt speciel dag er kommet. Men hvorfor ikke fejre noget oftere i livet?

Hold fest for dig selv, din elskede, dine børn, dine kolleger og dine venner. Eller bare fordi det er torsdag. Det skaber overskud, samhørighed og stjernestunder.

6. Snig dig udenom

Vores hjerner er programmeret til at huske de negative oplevelser særlig godt. Især hvis vi har gjort noget forkert, kan vi tæve os selv med det i evigheder. Og det siger sig selv, at det ikke er specielt befordrende for vores lykke.

Derfor gælder det om at snyde hjernen lidt. Så når du har set på, hvad du gjorde forkert, så spørg dig selv: Hvilken positiv handling udførte/gjorde du i forbindelse med den negative oplevelse? Der er altid et eller andet, du gjorde godt på trods af den dårlige mavefornemmelse.

Og det er her, snyderiet kommer ind, for det kan være svært at finde noget positivt, når oplevelsen har været dårlig. Så snyd hukommelsen og kom lettere videre.

5. Lad andre gøre arbejdet

Her fylder vi lidt på de forrige to punkter. Vi skal selvfølgelig ikke bare altid tørre vores pligter af på andre. Men det er o.k. at bede om hjælp. Og det er det eneste rigtige at bede om hjælp. Og det gælder både på arbejde og privat.

For mange føles det som en falliterklæring at bede om hjælp, men det er det ikke. Ingen kan alt. Og faktisk gør man ofte folk en tjeneste ved at bede om hjælp og lade dem hjælpe.

4. Hjælp – når du orker det

Det er godt at hjælpe andre, og vi bliver beviseligt lykkeligere af det. Men vi har kun en vis mængde energi at tære på, og man kan ikke hælde af en tom kande. Så hvis vi kører med speederen i bund på alle livets områder og så lige bliver bedt om en tjeneste, kan det vælte læsset.

Det er o.k. at sige nej, når vi ikke føler, vi har mere at give af. Det betyder ikke, at vi ikke skal være generøse med os selv. Men vi skal kun gøre det, når vi har noget at give af.

3. Spring over, hvor gærdet er lavest

Hvis der er noget, man ikke må i vores høj-effektive samfund, så er det at springe over, hvor gærdet er lavest. Vi skal gøre os umage og være flittige. Altid. Problemet er bare, at hvis vi altid skal over det tårnhøje gærde, så bliver det uoverskueligt.

Derfor er det en god idé at dele opgaverne op i mindre og mere overskuelige bidder. Skabe struktur. Lave to-dolister med indlagte pauser, så du har overblik og kan overskue din dag.

2. Træk andre med ned i sofaen

Jo mere du arbejder, jo mindre tid har du til at være sammen med andre mennesker. Selv dem, der betyder allermest for dig: Din mand, dine børn og dine veninder.

Men det er meget ofte sammen med netop disse mennesker, livets allerstørste stjernestunder findes. Og her, du går glip af allermest ved i stedet at sidde for længe på jobbet eller sidde med computeren på skødet derhjemme hele aftenen i stedet for at være til stede.

En ny undersøgelse viser, at danske børn savner nærvær med deres forældre. Så der er uendelig mange gode grunde til at trække din familie og dine venner med ned i sofaen – eller i skoven for den sags skyld – til lidt kvalitetstid, hvor I taler om livet og hverdagen, og hvad der nu fylder i jeres liv lige nu.

1. Slap af, når du kan

Erobre din fritid tilbage og gøre noget, du slapper af med.

Om det er en løbetur, et spil ludo eller en time med Netflix på sofaen, er mindre vigtigt. Bare du kobler af. Det kan være rigtig godt at tænke tilbage på noget, du nød engang, og som du måske har glemt, fordi du har for travlt. En gammel passion, der er værd at genoptage.

Husk også at holde pauser i din arbejdsdag. Og nej, det hedder ikke frokostpause, hvis du spiser foran computeren. Hold rigtige pauser – og helst udendørs.

Her er ni ting, du kan gøre i stedet for at løbe

 

 

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.