Blind mand ladt i stikken: Nej til hjælp med at tjekke skat
Jørgen Svendsen fra Skejby er blind og kan ikke tjekke skatteopgørelser på nettet. Myndighederne vil ikke læse op for ham, om han får penge tilbage eller skylder i skat.
Blinde har hjælpemidler, når det gælder om at færdes på gaden. Til gengæld kan de ikke hente meget hjælp fra myndighederne, når det eksempelvis gælder oplysninger om skat.
Blinde har hjælpemidler, når det gælder om at færdes på gaden. Til gengæld kan de ikke hente meget hjælp fra myndighederne, når det eksempelvis gælder oplysninger om skat. SCANPIX arkiv


Ikke alle har kunnet deltage i den nye nationalsport, som i denne uge er at tjekke sin årsopgørelse.

En kvart million danskere har aldrig været på internettet, og endnu flere er fritaget for digital post. Og kan man ikke logge ind med Nem-id på skat.dk, er det meget svært at få at vide, hvad man får tilbage i skat.

Det oplever Jørgen Svendsen fra Skejby, der ikke kan tjekke skat på nettet, fordi han er blind. En telefonopringing til Skat gav ikke noget resultat. Det fortæller DR Østjylland.

- Det måtte de ikke oplyse mig noget om, også selv om de kunne se, at jeg er fritaget for digital post, siger han.

Som på en øde ø

Jørgen Svendsen blev henvist til Borgerservice, men de kunne heller ikke hjælpe ham. Den eneste mulighed Jørgen Svendsen har, er et skriftligt brev.

- Men jeg har jo ikke nogen til at læse brevet op for mig, og jeg kan heller ikke gå ned i Borgerservice og få dem til at læse brevet. Hjemmehjælpen, som mange blinde får her i Aarhus kommune, må ikke læse breve op for blinde. Vi er næsten som på en øde ø, siger han.

Ældre Sagen: Plan er nødvendig

Når hverken Borgerservice, hjemmehjælpen eller Skat vil læse beløbet højt for Jørgen Svendsen, så er det ikke godt nok, mener konsulent fra Ældre Sagen, Inger Lauridsen.

- Det er jo et eksempel der viser, at der er en borger, som har behov for et alternativ til den digitale selvbetjening, og der mener vi, at myndighederne selvfølgelig skal have en plan for, hvordan de hjælper borgere, som ikke kan klare sig selv digitalt, siger hun.

Ældre Sagen vil tage fat i lignende historier og kræve af Digitaliseringsstyrelsen, at der kommer bedre tilbud til borgere, der ikke er i stand til at kommunikere digitalt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.