Jyllands-Posten er kommet i vælten som arbejdsplads. Chefredaktør på Jyllands-Posten, Jacob Nybroe, har nemlig sendt en fællesmail rundt til hele redaktionen, hvor han tager stilling til en dress code for medarbejderne.
Mænd må ikke gå i shorts og kvinder må ikke gå i hotpants, når de er på arbejde, lyder konklusionen. Man kan læse hele mailen i et opslag fra Radio 24Syv nedenfor.
Men det er faktisk ikke så tosset endda, hvis det står til modeekspert og forfatter Mads Christensen. Han mener nemlig, at shorts hører sig børn til, ikke voksne mænd, som vil tages seriøst på en arbejdsplads.
- Min mening som en tøjmand er, at det er slut med at gå i shorts, når man fylder 14 år. Så kan der være enkelte undtagelser i en tennisklub, på sin båd eller i sin have. Men en voksen mand i shorts er som udgangspunkt næsten altid noget fis, siger Mads Christensen til Avisen.dk.
Anerkend virksomhedskulturen
Mads Christensen peger på, at det handler om langt mere end shorts og bare ben. Klæder er nemlig en del af et større brand, det være sig på en arbejdsplads eller for den enkelte person. Og her må man rette ind som medarbejder, hvis man arbejder i en virksomhed, som har et stramt og seriøst brand. Hvorimod hvis man arbejder på en mere afslappet arbejdsplads, så er det nogle helt andre tangenter, man spiller på tøjmæssigt.
- Hvis man vælger, at gå med shorts og omvendt kasket med skateboard under armen, så må man også anerkende, at så bliver man opfattet som en knægt, og det er jo fint på et sted som Joe & the Juice, siger han.
- Men det går ikke, hvis man arbejder i Danske Bank eller på Jyllands-Posten. Man ville kigge en ekstra gang, hvis man bliver mødt af sin bankrådgiver i shorts. Jeg kan godt forstå, at man som chef udstikker nogle retningslinjer, og hvis man så ikke kan rette sig ind under det, skal man måske arbejde et andet sted, siger Mads Christensen.
Mads Christensen peger på, at grunden til, at det vækker opsigt hos mange, er danskernes til tider lidt selvhøjtidelige sindsstemning.
- Det rammer den lidt selvhøjtidelige, selvhævdende del af den danske folkesjæl. Der skal ikke komme nogen og sige noget om, hvordan vi skal gå klædt. Sådan er der mange, der tænker i Danmark, siger Mads Christensen.