Blachman kræver nytænkning i folkeskolen: Dyrk kreativiteten!
Som ordblind er Thomas Blachman kommet langt i livet. Men han mener ikke, at der er støtte nok til de elever, der falder uden for kassetænkningen i folkeskolen
Thomas Blachman eftersøger mere fokus på individet og kreativitet i folkeskolen.
Thomas Blachman eftersøger mere fokus på individet og kreativitet i folkeskolen. Foto: Scanpix/arkiv


I dagens Danmark er det ofte den slagne vej, hvis du vil frem i livet og have et godt arbejde: Ti år i folkeskolen, en tur henover gymnasiet, videre på en videregående uddannelse og så er du ellers godt på vej.

Men i uddannelsessystemets maskineri mister vi fokus på de elever, der ikke kan følge med på de præmisser, som skolen er sat op på i dag, mener den bombastiske 'X Factor'-dommer, Thomas Blachman.

- Man siger jo, at hvis man ikke får en uddannelse, så kan man ikke kan få et arbejde. Vi kan ikke komme udenom, at uddannelsessystemet er nødt til at booste elevernes selvtillid. Vi er nødt til at have fokus på individet, siger Thomas Blachman.

Han så gerne, at vi havde nogle flere originaler.

- Og hvis der er noget, som skaber originaler, så er det at opleve nogle benspænd. At sidde i periferien af folkeskolen i ti år, som jeg gjorde, hvor folk knap forstod, hvad jeg skrev, og hvor jeg knap fattede, hvad jeg læste. Men så forstod jeg noget andet, fortæller Thomas Blachman.

I skolen var det småt med succesoplevelser for Thomas Blachman, der var ordblind og ikke kunne følge med. Men man er jo ikke dum, blot fordi man ikke kan følge med i dansktimerne. Ifølge Blachman har enhver et bassin af kreativ energi i sig, der kræver den rette næring for at folde sig ud.

Nyt fag på skoleskemaet?

Heldigvis fandt Thomas Blachman sin vej og stemme i musikken. Men det er ikke alle, der kan få den støtte, han fik af sin familie. Derfor bør samfundet tage et ansvar.

- Dem, som er anderledes, de skal inspireres til at finde deres egen vej, siger den kontante dommer, som med egne ord godt kunne tænke sig at komme med et forslag om idé-genering som et ægte kreativt fag i folkeskole.

- Man har enorm meget viden på steder som designskolen, arkitektskolen, forfatterskolen og konservatoriet om, hvordan man forholder sig kritisk til en idé og bearbejder den. Hvorfor kan man ikke lige så godt have den viden i folkeskolen? Så eleverne ved, hvad fanden de vil bagefter. Det er jo ikke nok at nynne en Kim Larsen-sang eller sjaske maling på et lærred, forklarer han.

Hvis visionen om mere kreativ udfoldelse og fokus på individet i folkeskolen blev til en realitet, ville det ifølge den skaldede jazzmusiker ikke blot være en hjælp til dem, der ikke passer ind i det nuværende uddannelsessystem. Det vil være et brud med klasseskel.

- Det skal ikke kun være den kreative klasse, men også den kreative masse, der kommer op til kagebordet og kan sig få et liv, som er i kontakt med deres individuelle talent, erklærer Thomas Blachman.

Men det handler ikke blot om at gøre livet bedre for de enkelte elever og give dem succesoplevelser. Det handler om at udnytte alle de ressourcer, vi har i Danmark og skabe det bedst mulige samfund.

- De ordblinde børn, som jeg kommer i kontakt med, dem snakker jeg med for at give dem noget selvtillid. For de bekymrer sig, deres forældre bekymrer sig, og deres skole bekymrer sig. Det giver dem jo et knæk, men jeg ved, de har en 800 hestekræfters motor inde i sig af kreativ energi. De skal blot have tid til at finde den, siger Thomas Blachman.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.