Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Bjerrehuus raser over Kræftens Bekæmpelse

Den tidligere kræftramte klummeskribent, jurist og mor ti Oliver Bjerrehuus retter et uventet hårdt angreb mod Kræftens Bekæmpelse.

28. okt. 2012 kl. 14:06
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Suzanne Bjerrehuus her sammen med sønnen Oliver Bjerrehuus er ude med riven efter Kræftens Bekæmpelse.
Suzanne Bjerrehuus her sammen med sønnen Oliver Bjerrehuus er ude med riven efter Kræftens Bekæmpelse. Foto: Kirsten Ellebæk, DR
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

"Den der praksis med at kalde sig kræftens BEKÆMPELSE, hvis de ikke bekæmper kræft, er det så ikke at bilde folk noget ind."

Sådan skriver Suzanne Bjerrehuus på sin Facebook-profil, skriver bt.dk.

Bjerrehuus, der selv været halskræftpatient, kommer med sit udfald efter en uges massiv fokus på kræft på TV2.

I alt er der blevet samlet over 100 millioner kroner ind over hele 'Knæk Cancer' ugen, der sluttede med et indsamlingsshow lørdag aften.

- Knæk Cancer ugen er slut nu, så jeg tillader mig at spørge: Hvilke forskningsresultater har Kræftens Bekæmpelse fået ud af deres millioner og atter millioner af kr. gennem mange år?, skriver Bjerrehuus.

I Kræftens Bekæmpelse kalder man angrebet fra Suzanne Bjerrehuus for uhørt og uretfærdigt.

- Jeg synes, det er helt ude af proportioner. Vi udvikler ikke medicin og behandlinger, for det koster milliarder af kroner, så det tager medicinalindustrien sig af. Men vores forskningsenhed var for eksempel dem, der opdagede, at HPV-virus kan udvikle sig til livmoderhalskræft, og derfor blev der udviklet en vaccine, siger forskningschef Jørgen H. Olsen til bt.dk.

Af organisationens hjemmeside fremgår det, at 48 kroner ud af hver 100 kroner, der samles ind, går til kræftforskning.

Kræftens Bekæmpelse finansierer 50 procent af den offentlige forskning i kræft, men det er ikke kun kræftbehandling, forskningen koncentrer sig om, siger forskningschefen.

- Forebyggelse er jo mindst lige så vigtig, så vi kan undgå de mange kræfttilfælde. Her har vi forsket i farerne ved asbest, UV-stråler fra solen, rygning kost og motion. Og jeg er ked af kritikken fra Bjerrehuus, for normalt opfatter folk os jo som en organisation, de kan have tillid til, siger Jørgen H. Olsen til bt.dk.

Læs også: Så sin egen orgasme på TV 2

Læs også: Tv-kendis hårdt ramt af porno

Læs også: Asger Aamunds formue er væk

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
28.10-2012 | 18:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.10-2012 | 16:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.10-2012 | 12:22 af Mickei Jacobsen
Desværre er Kræftens Bekæmpelse efterhånden af den opfattelse at alt hvad de siger er det eneste gældende.
De er tydeligvis af den opfattelse at de opererer på samme niveau som ministerier og derfor ikke skal kunne tage kritik og spørgsmål vedrørende deres indsats.
Til gengæld forventer de, på lige fod med andre myndigheder, at deres ikke stilles spørgsmål ved anvendelsen af deres midler.

Jeg kan kun være enig i at kampen mod kræft er vigtig, og at Kræftens Bekæmpelse har spillet en rolle i denne bekæmpelse.
Men man må som en organisation der baserer sine aktiviteter på frivillige donationer, også forvente at bidragsyderne forventer noget for pengene og ikke mindst at organisationen tager den kritik de modtager alvorligt, og ikke spiller "tøse sure" og fornærmet, fordi nogen stiller spørgsmålstegn ved det de laver.

Så kom ned af hesten, og brug lidt af alle de penge der er samlet ind, på at fortælle hvad i har udrettet og roder med for tiden.
 
29.10-2012 | 15:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.10-2012 | 16:19 af Kim Christensen
Citat: ”Jeg synes, det er helt ude af proportioner. Vi udvikler ikke medicin og behandlinger, for det koster milliarder af kroner, så det tager medicinalindustrien sig af.”

Jeg kan så forstå, at i det store regnestykke, så er de 100 mio. indsamlede kroner kun en slags småpenge, der i virkeligheden ikke rækker ret langt i kampen for at komme kræften til livs.



Citat: ”Af organisationens hjemmeside fremgår det, at 48 kroner ud af hver 100 kroner, der samles ind, går til kræftforskning.”

Det interessante for mig bliver ret hurtigt til et spørgsmål om hvad de resterende 52 kroner går til?



Citat: ”Og jeg er ked af kritikken fra Bjerrehuus, for normalt opfatter folk os jo som en organisation, de kan have tillid til, siger Jørgen H. Olsen til bt.dk.”

Selvfølgelig bliver du ked af det, Jørgen H. Olsen, når der pludselig er nogen der højlydt tillader sig, at forholde sig til kritisk til noget en masse mennesker rent følelsesmæssigt blot laver knæfald for, uden en eneste rationel tanke i hovedet.
 
 
30.10-2012 | 09:02 af Kurt Heinrich Frandsen
Helt enig!
 
 
30.10-2012 | 07:56 af Liliane Morriello
Kræftens bekæmpelse vil ikke støtte forskning af cannabis i kræftbehandlingen?!



http://vimeo.com/20129106
 
 
30.10-2012 | 23:06 af Liliane Morriello
Kommentar er blevet slettet.
 
 
30.10-2012 | 08:45 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
30.10-2012 | 08:49 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
30.10-2012 | 08:57 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg er enig i Susannes kritik.
Hvad går forskningskronerne mere konkret til?
Og hvilke privatøkonomiske interesser har gavn af dem - (også)?

Først meget sent i kampagnen (knæk cancer) fik vi via medierne
at vide, at en stor del af det indsamlede beløb skulle bruges til
forskning, men man må da undre sig over, hvor lidt alkohol som
årsag til cancer har fyldt i kampagnen.

Danskerne er et af verdens mest drikfældige folkefærd, hvilket
sammen med diverse livsstilssygdomme og dårlige spisevaner
er væsentlige (medvirkende) årsager til mange cancertilfælde.

Så hvorfor ikke oplyse om det i forbindelse med indsamlingen.
Hvorfor skal vi kun høre om tobak og asbest osv.?

Vi kender jo godt årsagerne eller i hvert fald en stor del af dem,
så hvorfor bruge så meget på forskning, når det vel snarere
gælder om at tage konsekvensen af den viden, vi allerede har?

Og hvilke kommercielle interesser profiterer på indsamlingen?
Det er vel en fed forretning for alle teleselskaberne, hver gang
nogen via sms donerer et beløb til dit og dat?

Og hvorfor kan man ikke mobilisere en landsindsamling
til fordel for folk, der risikerer at ryge ud af dagpengesystemet?

Eller som er endt på gaden?

Den slags initiativer tjener vel ikke pengemagtens interesser nok?

Hvad med hjemløse- og fattigdomsproblemet i dette land,
hvor pengene bare fosser i en lind strøm opad i samfundet
til gavn for de få?
 
 
30.10-2012 | 08:59 af Kurt Heinrich Frandsen
På hvis initiativ blev kampagnen "knæk cancer" iværksat?

Det burde være en opgave for den kritiske journalistik af undersøge!

Men den er jo død/søvende her til lands.

Det glemte jeg helt.
 
 
30.10-2012 | 09:10 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg vil tro, at stress og jag samt dårlige løn- og arbejdsforhold
er direkte årsager til cancer, idet folk kompenserer for presset
om at være succesfulde og konkurrencedygtige ved at dope sig
med alskens lort som sammen med presset svækker og nedbryder
folk, så de ender med at blive modtagelige for alverdens sygdomme.

Se på de kulturer, hvor kræft ikke findes eller stort set ikke forekommer,
så har vi svaret, og så behøver vi ikke forske så meget eller bruge
enormt mange penge på at helbrede, hvor kunne nøjes med at forebygge,
hvis blot er var politisk vilje og folkelig opbakning nok til det.
 
 
30.10-2012 | 09:13 af Kurt Heinrich Frandsen
Og vil man endelig forske, så forsk da for fanden lidt i støj
fra biler, motorer, maskiner i miljøer, hvor mennesker dagligt
bruger mange timer på at arbejde og bo/opholde sig.
 
 
30.10-2012 | 09:16 af Kurt Heinrich Frandsen
Følgende sammenhæng mellem alkohol og cancer blev ikke nævnt
med et eneste ord af de landsdækkende, reklamefinansierede medier
(TV2 NEWS osv.), mens kampagnen (knæk cancer) kørte:

http://www.cancer.dk/forebyg/alkohol/kraeft/kraeft.htm?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b8FE7ACBC-8A1F-4145-AAE4-BEA883255C2E%7d&NRORIGINALURL=%2fforebyg%2falkohol%2fkraeft%2f&NRCACHEHINT=Guest

Hvorfor ikke?
 
 
30.10-2012 | 09:41 af Kurt Heinrich Frandsen
 
 
30.10-2012 | 10:30 af Ove Nielsen
# Kurt

interessant pointer og vinkler

Misbrug i stedet for et moderat brug ?
Alkohol, stoffer medicin, lykkepiller, nervepiller m.m i stor stil/misbrug er et tegn på et forskruet samfund
hvor der skal store mængder til for at holde samfundet ud, mener jeg

Mennesket har hang til at "slå sig løs" -
så et moderat forbrug af alkohol eller hash, smøger m.m er jeg ikke imod
men
i et samfund som vores vil dette uvægerligt
kamme over da systemet står før mennesket, mener jeg

Sammenhæng - Ja, mener jeg
Så - ret systemet op - bedre medmenneskelige vilkår -
så vil mennesket også rette sig mere op,
med færre misbrugere til følge, er pointen her

mvh Confucius
 
 
30.10-2012 | 22:27 af Kurt Heinrich Frandsen
Meget enig!
 
 
30.10-2012 | 22:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.10-2012 | 22:52 af Ove Nielsen
# Lene N

Ganske interessant kommentar ang mulige giftige og kræftfremkaldende produkter

Godt link til ingeniøren - læseværdigt (jeg vil lige nærlæse artiklen)

jeg mener at der er for lidt opmærksomhed på GMO produkter, deres mulige skadelige virkninger,
samt sprøjtegift produkter som nu her Roundup
Dette burde der være langt mere kritisk opmærksomhed rettet imod,
end tilfældet er, forekommer det mig
Det virker meget foruroligende.

mvh Confucius
 
 
30.10-2012 | 18:21 af Tove Bonde
Vi ved jo efterhånden hvad der kan give cancer. Så det vigtigste må være at forske i hvordan vi får det bekæmpet -. altså lære af de andre lande der er forud for lægerne herhjemme. send læger til Kina og Tyskland lær hvad det er de gør og find medicin der kan bekæmpe cancer. Det er for nemt at sige det gør medicinindustrien. så må de op på tæerne og evt invister lidt der også. Cancer skal bekæmpes med alle midler.
 
30.10-2012 | 18:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.10-2012 | 23:03 af Hanne J.
Tilbage til før 2002 mente jeg at have set lyset - upåagtet at jeg selv er ryger, så jeg kun kræftens bekæmpelse som en god og ordentlig organisation, som jeg altid støttede med penge, når de havde indsamling.

Så fik jeg selv brug for dem. Min mor blev ramt af kræft og det en kræftform, der var meget sjældent. Jeg var så naiv, at jeg gik ud fra, at jeg kunne kontakte kræftens bekæmpelse, og få et tip til, hvor jeg måske kunne lære/læse mere til min mors kræft.

Damen jeg kom i kontakt med, var næsten på højde med min mors læges "nå", da jeg ringede og fortalte ham, at det min mor havde været til ham med utallige gange i det sidste år, som han sendte videre til fysioterapeutisk behandling, var kræft. To ord kommer ind i mine tanker, hver gang jeg ser og hører om kræftens bekæmpelse..........udeltagende og ikke mindst nedladende.

Min mors daværende læge, fik sig skam en næse (en stor en endda), da vi klagede over ham. Og det skal siges, at min mor havde de sidste to år hun levede, en skøn dejlig empatisk læge, der var der for min mor hele vejen, dette også mere end hvad man kan forvente/forlange af en læge. Så noget godt kom der ud af lægeskiftet.

Så nej, siden 2002 har jeg og kommer jeg aldrig mere til at give kræftens bekæmpelse så meget som én 25 øre. Og ja, jeg rystede på hovedet, da de et par måneder senere sendte mig et girokort......nu var jeg pludselig interessant igen. Og nej, de sidste jeg vil have tillid til er kræftens bekæmpelse.
 
30.10-2012 | 23:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.10-2012 | 23:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.10-2012 | 23:08 af Liliane Morriello
Media ignored experts shocking "Marijuana helps prevent lung cancer", now its med-school

 
 
31.10-2012 | 00:54 af anne mette jørgensen
Kræftens bekæmpelse skal tage navneforandring til rygningens bekæmpelse, da det stort set er det eneste de råber op om. Der er så mange skadelige stoffer i vores miljø og madvarer, men aldrig har jeg hørt et pip fra dem. De har haft held med at manipulere forældre til at smøre deres børn ind i sololie. En ulækker hvid masse lavet af ja, af hvad? Børn idag mangler d-vit, hvor sol i moderate mængder er den bedste kilde. Hvor er kræftens bekæmpelse modstand mod luftforurening fra trafikken? Tankevækkende at astma hos børn er mere almindeligt i dag, hvor de fleste forældre ikke udsætter deres børn for rygning. Hvor kommer sygdommen så fra.
Den dag Kræftens bekæmpelse styres af et mere begavet og nuanceret syn på sygdom vil jeg respektere dem, men som de er nu er de frelste og enøjede, og de fortjener en kritisk journalist.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites