Biltrafikken stiger voldsomt
Nye tal viser, at politisk forlig om grøn transport bliver udhulet af blandt andet øget salg af billige biler.
Biltrafikken steg sidste år med 2,5 procent i antallet af kørte kilometre.
Biltrafikken steg sidste år med 2,5 procent i antallet af kørte kilometre. Foto: Colourbox/free


Hver gang DSB sidste år fragtede passagererne én ekstra kilometer, drønede danske bilister 26 kilometer ekstra på vejene. Det viser nye tal fra DSB og Vejdirektoratet, som Ingeniøren har sammenstillet.

De viser, at togtrafikken målt i antallet af kilo­meter, passagererne kørte, voksede med beskedne 0,4 procent sidste år. Også i 2013 var væksten under én procent.

Lige modsat gik det på vejene, hvor trafikken ifølge Vejdirektoratet steg med 2,5 procent sidste år.

Personbiler står i forvejen for godt to tredjedele af persontransporten målt i kilometer herhjemme, mens togene kun tegner sig for ni procent.

I absolutte tal voksede trafikken i personbiler godt en milliard kilometer, mens togtrafikken steg omkring 41 millioner kilometer.

Dermed går udviklingen ikke bare den forkerte vej i forhold til 2010 og 2011, hvor DSB fortalte om stigende markedsandele, særligt for rejser over Storebælt.

Den går også stik imod et forlig om grøn transport, som samtlige partier bortset fra Enhedslisten indgik i 2009. Forliget fastslår, at mindst halvdelen af trafikvæksten skal ske i tog og busser. Bustrafikken er siden faldet tre procent.

DSB bliver særligt presset af de mange nye, billige biler på vejene og af de lave oliepriser, siger selskabets salgschef Christian Linnelyst til Ingeniøren:

- Vi står i en situation, hvor konkurrencen er endnu skarpere på grund af billige biler, som kører langt på literen, og som det ikke koster meget at låne til. Det ser vi på med stor alvor, siger han.

De brændstoføkonomiske biler gør, at CO2-udslippet ikke stiger. Men det falder heller ikke, som det er tilfældet med vores strøm- og varmeforbrug.

Derfor er transportens andel af det danske CO2-udslip steget fra 22 procent for 20 år siden til 34 procent i 2013.

- Hvis vi ikke gør noget, når vi i hvert fald ikke CO2-målene, og samtidig vil trængslen på vejene stige, siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

I et skriftligt svar til Ingeniøren påpeger transportminister Magnus Heunicke (S), at der er sat betydelige beløb af til kollektiv transport:

- Målet fra 2009 er en politisk vision, der bestemt er ambitiøs. Der er tale om et langt sejt træk, og ikke noget der viser sig over en kortere årrække. I den sammenhæng er der ikke langt fra 2009 til 2015, siger ministeren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.