Bilejere må vente på klimavenlige afgifter
Skatteministeren har i øjeblikket ingen planer om at omlægge bilafgifterne til fordel for klimaet.
Meldingen er den samme, som daværende skatteminister Morten Østergaard (R) kom med tilbage i juni: Der er ingen tidsplan for en reform af bilafgifterne.
Meldingen er den samme, som daværende skatteminister Morten Østergaard (R) kom med tilbage i juni: Der er ingen tidsplan for en reform af bilafgifterne. Foto: Colourbox/free


Der er fortsat lange udsigter til en klimavenlig reform af biludgifterne, som regeringen ellers lægger op til i regeringsgrundlaget.

- Vi har ingen øjeblikkelige planer om at gennemføre ændringer, siger skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Han er fredag sammen med klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) kaldt i samråd om en fremtidig omlægning af bilafgifterne.

Meldingen er den samme, som daværende skatteminister Morten Østergaard (R) kom med tilbage i juni: Der er ingen tidsplan for en reform af bilafgifterne.

Planen med den varslede reform er blandt andet at få danskerne til at skifte til mere miljøvenlige biler og dermed gøre klimaet en tjeneste.

SF's skatteordfører, Lisbeth Bech Poulsen, mener, at regeringen skylder bilbranchen en afklaring. Især når det gælder el- og hybridbiler, der frem til 2015 er fritaget for afgifter.

Til det svarer skatteministeren:

- En forlængelse skal være midlertidig. Det er mest hensigtsmæssigt, at hybridbiler indgår i de generelle regler. Vi overvejer på nuværende tidspunkt, hvad der skal ske på området.

I regeringsgrundlaget står der, at regeringen vil fremsætte et forslag "til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler". Det vil sige, at staten ikke vil miste skatte- og afgiftsindtægter på reformen.

Men det er ikke lige til at skrue beskatningen sammen på en klimavenlig måde, slår Engelbrecht fast på mødet.

- Der er en række andre miljøfaktorer end klimaet, der vanskeliggør opgaven. Hvis en omlægning alene tager hensyn til CO2-udledning, vil der være øget risiko for højere udledning af andre uheldige stoffer, for eksempel kvælstofilter, siger han.

Engelbrecht mener dog, at Danmark er godt med hvad angår klimavenlighed. Fra 2007 til 2013 er den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye biler i landet reduceret med 29 procent, mens niveauet i hele EU lå på 20 procent.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.