Bilbranchen frygter ny politisk aftale om elbiler
Både fortalere for elbiler og benzinbiler vender sig mod den forventede nye politiske aftale om elbiler.
Elbil. BMW i3. Brancheforeninger for både elbiler og benzinbiler vender tomlen nedad til den ventede politiske aftale om fremtidens afgifter på elbiler.
Elbil. BMW i3. Brancheforeninger for både elbiler og benzinbiler vender tomlen nedad til den ventede politiske aftale om fremtidens afgifter på elbiler. Foto: DITTE VALENTE/POLFOTO


Regeringen skal ikke regne med rosende ord og rygklap fra bilbranchen, når skatteminister Karsten Lauritzen (V) inden længe ventes at fremlægge en ny aftale for afgifter på elbiler.

Skatteministeren forhandler fredag de sidste detaljer på plads uden de normale støttepartier Liberal Alliance og Konservative, der er udvandret i protest mod, at almindelige biler ser ud til at blive pålagt yderligere afgifter for at finansiere de lavere afgifter på elbilmarkedet.

Og heller ikke afdelingschef Torben Lund Kudsk i FDM har pæne ord at sige, om den ordning det tegner til.

- Det er i sandhed en dårlig løsning, siger han.

- Den øger afgifterne på biler i det land i verden, der har de højeste afgifter i forvejen. Og så hjælper det ikke engang rigtig for elbilerne, der hurtigt vil blive for dyre for den almindelige dansker, siger Torben Lund Kudsk.

Når benzinbilisternes støtte ærgrer sig kunne man måske forestille sig, at elbilernes fortalere er begejstrede.

Men spørger man i brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance er det langt fra tilfældet.

- Det er selvfølgelig positivt, at der kommer en flerårig aftale, for det er utroligt svært at sætte store investeringer i gang, hvis man kun ved, hvad elbilerne koster i år, siger branchechef Lærke Flader.

- Når det er sagt, så er jeg bekymret for, hvordan elbilkunderne og investorerne vil reagere, for vi havde da håbet på en løsning, hvor man holder hånden under elbilmarkedet, indtil det kan klare sig selv, siger hun.

Elbiler er frem til nytår fritaget for afgifter, men det bebudede Venstre allerede i valgkampen et opgør med.

Tilsyneladende er løsningen, som regeringen ventes at samle flertal for, at lave en ordning, hvor afgiftsfritagelsen for elbilerne vil blive udfaset gradvist frem mod 2020.

Den fortsatte afgiftsrabat for elbiler skal ifølge de udvandrede borgerlige partier delvist finansieres ved at hæve afgifterne for benzin- og dieseldrevne biler, som vil blive mindst 1000 kroner dyrere at købe.

Ifølge Finansministeriets beregninger koster afgiftsfritagelsen for elbiler årligt statskassen 650 millioner kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.