Når du bestiller en pakke på nettet, risikerer du at støtte socialt bedrageri.
Flere af de vognmænd, der bringer pakkerne ud er nemlig på overførselsindkomst, mens de arbejder for pakkefirmaerne.
En række aktioner, som SKAT gennemførte i 2013, viser, at 11 ud af 260 chauffører i den danske post- og pakkebranche modtog dagpenge eller kontanthjælp ved siden af jobbet.
Chaufførernes fagforbund i 3F beskriver branchen som 'betændt', og mener kun at Skat har fat i toppen af isbjerget, når det drejer sig om socialt bedrageri.
"Der er over 10.000 af den her slags køretøjer i Danmark og antallet af socialt bedragerier er lang højere end Skat har fundet frem til," siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
Skat vil ikke ud med hvilke firmaer, de 11 chauffører er ansatte hos.
Men tidligere aktioner har vist at især vognmænd, der kørte som underleverandører for distributionsfirmaet GLS har været indblandet i socialt bedrageri.
I en razzia i 2010 ved GLS' lager i Høje Taastrup fandt Skat og Politiet 30 personer, der modtog sociale ydelser fra det offentlige, selvom de var på arbejde.
To år senere, i 2012, fandt man på en lignende aktion ni personer, der arbejdede ulovligt i Danmark.
Løbende kontrol
GLS' administrerende direktør Karsten Klitmøller kender ikke til Skats 2013-aktion, men påpeger, at det generelt er svært for virksomheden at holde kontrol med de selvstændige vognmænd.
"Vi kan jo ikke se, om folk er på overførselsindkomster, det har vi ikke adgang til. Men vi udfører de kontroller og tjek, som vi er i stand til, og vi har et godt samarbejde med Skat, Politiet og Udlændingestyrelsen," siger han.
Han tilføjer, at GLS løbende tjekker, om vognmændene har et udestående med myndighederne.
"Hvis vi fornemmer, at der er noget galt, spørger vi ind til det, og i enkelte tilfælde beder vi vognmanden om ekstra dokumentation," siger Karsten Klitmøller.
3F: Deltag nu aktivt
Men det er ikke godt nok, mener transportgruppen i 3F. Pakkevirksomhederne skal tage større ansvar for at kontrollere underleverandørerne.
"Det kan ikke være rigtigt, at det først er når Skat og Politiet kommer forbi på razziaer, at man finder ud af, hvor slemt det står til," siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
Han mener, at firmaer som blandt andet GLS skal stille større krav til underleverandørene - blandt andet at de giver løn efter danske lønvilkår.