Selv om prisen på diesel er to kroner lavere literen end benzin 95 oktan, skal man køre over 20.000 kilometer om året, før det kan betale sig at købe en dieselbil frem for en benzinbil med samme brændstoføkonomi.
Det viser en analyse, som prissammenligningstjenesten Samlino.dk har foretaget for metroxpress.
For eksempel løber de årlige udgifter til benzin og afgifter til staten op i 10.450 kroner for en brændstoføkonomisk benzinbil, der kører 20 km/liter, mens den tilsvarende udgift for en dieselbil med samme brændstoføkonomi løber op i 10.890 kroner.
Selv om dieselbilisten sparer 2.640 kroner på brændstof i forhold til benzinbil-ejeren, mere end ædes besparelsen op af de højere afgifter til staten på dieselbiler.
Hvis man kun kører 10.000 kilometer om året i en bil, som kun kører omkring 10 km/liter, er det langt mere fordelagtigt at vælge benzin frem for diesel.
Mens diesel-ejerne skal hoste op med 22.107 kroner årligt, slipper benzinbilsejeren med 16.097 kroner. Det økonomiske incitament til at udskifte en ældre dieselbil, der kun kører 9,4-10,1 km/liter, er stort.
Mens man skal af med 14.220 kroner om året i afgifter til staten for den gamle dieselbil, slipper man med 620 kroner med en brændstoføkonomisk benzinbil.
I 2015 blev der solgt 207.717 nye personbiler i Danmark. Det er rekord.