Det skal være slut med at køre rundt i gamle øser, når luften er allermest beskidt i Beijing.
Styret i den kinesiske hovedstad vil næste år forbyde folk at køre i biler, der forurener meget, når luftkvaliteten i storbyen nærmer sig et farligt niveau.
Kina forsøger på flere forskellige måder at få styr på de store lag af smog, der særligt lægger sig over byer i den nordlige del af landet om vinteren. Det skaber både risiko for ulykker på vejene og almindeligt ubehag for indbyggerne.
Den nye regel vil gælde fra 15. februar. Den betyder, at køretøjer, der ikke lever op til regeringens nuværende miljøstandarder - i praksis biler med over ti år på bagen - vil få forbud mod at køre på veje i de centrale dele af Beijing på dage med høj luftforurening.
Bryder bilister den lov, vanker der en bøde på 100 yuan - som er cirka det samme beløb i danske kroner. Har bilen været på vejen i mere end fire timer, bliver der udskrevet endnu en bøde.
Ifølge Beijings miljøagentur vil otte procent af alle biler i byen blive påvirket af loven. Selv om der altså er tale om en mindre del af Beijings bilpark, så står disse køretøjer for over 30 procent af den samlede udledning.
Bystyret i Beijing forsøger også at mindske det samlede antal biler i byen. Det sker blandt andet ved hjælp af et nyt nummerpladesystem.
Myndighederne forsøger samtidig at få flere til at købe elbiler i stedet for biler, der sluger benzin og diesel.
Kina opererer med et såkaldt luftkvalitetsindeks, der dagligt måler, hvor forurenet luften er. For første gang nogensinde udsendte Beijing i december flere gange en såkaldt rød alarm på baggrund af massiv forurening.
Der bliver kun slået rød alarm, når meget alvorlig smog ventes at ligge over en storby i over 72 timer. Det nye forbud mod gamle biler vil gælde allerede fra en orange alarm, der er niveauet under rød.
Størstedelen af Kinas smog og CO2-udledning kommer fra afbrænding af kul.
/ritzau/Reuters