Behov for lidt sukker? Her er de største myter om det søde stof
Sukker giver energi og holder dig kørende på en træt dag. Det tror du i hvert fald selv, men virkeligheden er mere nuanceret, og derfor har en dansk forsker sat sig for at opklare de største sukkerfælder for dig.
Chokolade smager godt, men er ikke nødvendigvis den bedste kilde til energi, når du går sukkerkold.
Chokolade smager godt, men er ikke nødvendigvis den bedste kilde til energi, når du går sukkerkold. Scanpix


De fleste ved efterhånden, at sukker er skidt for kroppen, men hvorfor er det så, vi ind imellem har brug for det, når vi går sukkerkolde og mangler energi?

Sukker hjælper os igennem dagen, når den er hård. Sådan tænker mange af os, men vi tager fejl, fortæller Anette Sams, der er farmaceut, Ph.D og forsker hos blandt andet Novo Nordisk, i en pressemeddelelse til Avisen.

Og netop de fejlagtige antagelser omkring vores egen sundhed er med til at køre os ud på et usundt sidespor. Derfor slår forskeren en gang for alle fast, at vores kroppe ikke har brug for sukker, som vi ellers går rundt og tror.

Hun opridser her de fem største myter om sukker, som vi danskere generelt har en tendens til at tro blindt på.

1. Vi skal spise tit for at holde blodsukkeret stabilt

Nej, du skal ikke gå og småspise dagen lang for at holde blodsukkeret stabilt. Det er ikke nødvendigt, for vores kroppe er biologisk set selv indrettet til at klare det. Du skal bare give den lov og sørge for, at du spiser varieret til dine hovedmåltider. Du skal have grøntsager, protein og fedtstof, så skal kroppen nok klare sig mellem måltiderne.

2. Et højt blodsukker øger min energi

Hvis du er meget fysisk aktiv, vil din krop selv skrue lidt op for blodsukkerniveauet, men det er en misforståelse at tro, at du skal fylde dig med sukker før en gåtur i skoven eller en løbetur med kammeraterne. Du præsterer ikke bedre med et højt blodsukkerniveau. I stedet stresser du din krop og dine celler.

3. Din selvkontrol er dårlig, hvis du har lyst til sukker

Det er noget pjat. Vi mennesker er skabt til at hige efter sukker, især når vi får sukker. Har din krop først fået lidt, vil den have mere. Undgår du derfor sukker i perioder, vil din lyst efter det også forsvinde. 

4. Sukker feder ikke

Det er desværre også en misforståelse. Spiser du sukker, sender du signaler ned i dine celler om, at de skal stoppe din fedtforbrænding. Det kan stå på i timevis, så du skal ikke spise ret meget sukker om dagen, før din krop nærmest ikke forbrænder noget fedt. Og så tager du på.

5. Min krop er gået sukkerkold, så jeg skal have sukker

Det er også en fejl at tro det. Din krop har ikke brug for sukker, men brug for at blive rørt. Prøv i stedet at hoppe lidt rundt, vift med arme og ben, og du vil få energien tilbage. Det kan sukker ikke gøre for dig, selvom du måske bilder dig selv det ind. Når du føler, du er ved at gå sukkerkold, er det ganske enkelt et tegn på, at din krop forbrænder fedt. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.