Bankkunder er it-kriminelles nye bytte
I 2014 var der kun seks forsøg på at bryde ind i netbanken. De kriminelle går efter kunderne i stedet.
Kun fire gange i 2014 er det lykkedes kriminelle at bryde ind i netbanken.
Kun fire gange i 2014 er det lykkedes kriminelle at bryde ind i netbanken. Foto: Colourbox/free


Bankrøvere har smidt elefanthuen og er grebet til tasterne i forsøget på at tjene kassen på andres bekostning. Men bankerne har for alvor taget kampen op mod de langfingrede tyveknægte.

Finansrådet offentliggjorde i september de foreløbige tal for netbankindbrud i 2014, og i løbet af årets seks første måneder er det kun blevet til seks netbankindbrud for de it-kriminelle. Kun i fire tilfælde lykkedes det dem at stjæle penge fra netbanken. Det er ti gange færre end sidste før.

Forklaringen til faldet er ifølge Finansrådets seniorkonsulent Henriette Rolskov, at de kriminelle har meget få muligheder, efter NemID blev indført.

- De kriminelle har forsøgt sig med realtids phishing-angreb, hvor kunden og den kriminelle logger ind på samme tid, så engangsnøglen kan blive stjålet. Det er den slags angreb, som vi er ved at have fået dæmmet op for. Man følger jo udviklingen og sætter ind, hvor der er behov, siger hun til Newspaq.

Men bankernes succes har fået de kriminelle til at kastet sig over Hr. og Fru Danmark, hvor de i højere grad forsøger at tiltuske sig personlige bankoplysninger fra bankernes kunder.

- Vi ser en ændring i de kriminelles metode og fokus. Med e-mails forsøger de at narre kunderne til at udlevere fortrolige oplysninger, for at gennemføre transaktioner i deres sted, fortæller Henriette Rolskov.

Hun fremhæver især de klassiske phishing-e-mails med overskrifter som: "Du konto skal opdateres.!", "[NemID] Haster handling påkrævet" og andre lignende versioner. Henriette Rolskov anbefaler derfor at kontakte ens bank, hvis man er i tvivl om ægtheden af en e-mail.

- Sikkerhed er noget, der konstant er under udvikling. Det er dynamisk, og bankerne følger udviklingen i it-kriminalitet og reagerer på de trusler, der rettes mod Danmark. Desværre er ingen løsninger 100 procent sikre, og derfor er det vigtigt, at vores brugere hjælper med bekæmpelsen af it-kriminalitet. Vi kan ikke både have tilgængelighed og brugervenlige løsninger og samtidig forvente, at det er fuldstændigt sikkert, lyder det fra seniorkonsulenten.

I 2013 lykkedes det it-kriminelle at stjæle 5,2 millioner kroner fra netbankerne, mens det indtil videre i 2014 kun er lykkedes dem at løbe af sted med små 70.000 kroner.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.