Banker vil forsikres: Dyrt når fattige kunder dør
Banker vil have tegnet en livsforsikring, når økonomisk svage skal optage lån. Problematisk, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
Bankerne vil tegne livsforsikringer til folk der vil have et lån.
Bankerne vil tegne livsforsikringer til folk der vil have et lån. Foto: HOVE OLESEN PETER/POLFOTO


Hos danske bankkunder, der sidder med håbet om et lån til drømmelejligheden, går tankerne på det søde liv, men hos banken tænker de det stik modsatte. De vil have, at du skriver en livsforsikring, så de er dækket i tilfælde af din død.

Det bekræfter både Finansrådet, Mybanker og Forbrugerrådet Tænk. John Norden fra Mybanker kalder livsforsikringerne for produkter uden værdi og fortæller, at det blot er en måde for bankerne at tjene penge.

- Bankerne gør sig meget i at få folk til at tegne en forsikring, men det er ikke for at forhindre tab. Risikoen for at man dør, når man er i slutningen af 20'erne, er jo mikroskopisk, så ofte vil der ikke en værdi at hente ved at have en livsforsikring. Det her handler om, at bankerne har en ny indtjeningsmulighed, siger direktør John Norden til Newspaq.

Hos medlemsorganisation, Forbrugerrådet Tænk, kender man også til bankernes interesse i livsforsikringer. Her er man bekymret over, at kunderne får svært ved at gennemskue den reelle pris for et lån, når man også skal have en forsikring.

- Det er meget problematisk, når man begynder at sammenpakke det på den her måde. Det skaber fuldstændige uigennemskuelige prissætninger, når man skal tage et lån, og det er problematisk som forbruger, siger seniorrådgiver Morten Bruun Pedersen til Newspaq.

Han påpeger, at det kan været svært at finde frem til de samlede omkostninger for lånet, hvis man samtidig skal tegne en forsikring hos en af bankernes forsikringsselskaber, der står klar til at tegne en forsikring med bankkunden. Ligesom John Norden tror han heller ikke, at bankerne lider et tab uden livsforsikringerne.

- Jeg tror, at det hører til sjældenhederne, at banken kommer i klemme, fordi kunden dør. Specielt, hvis der er tale om relativt unge bankkunder, fortæller Morten Bruun Pedersen.

Hos bankernes brancheorganisation, Finansrådet, forstår man ikke problematikken.

- Det her er ikke noget nyt. Bankerne forlangte det samme for 30 år siden. Forsikringen formindsker en risiko, og banken har et ansvar for at begrænse sit tab. Jo flere tab en bank har, jo højere bliver prisen for de andre kunder. Hvis ikke den enkelte kunde betaler, så er det fællesskabet, der skal dække det, forklarer kontorchef Jeanne Blyt til Newspaq.

Hun understreger, at man ikke nødvendigvis er tvunget til at tegne en livsforsikring. Og afviser, at der er tale om et guldæg for bankerne.

- Der er 80 banker i Danmark, så hvis man ikke er tilfreds med præmisserne, er det muligt at forhøre sig hos nogle af de andre.

Finansrådet slår fast, at det handler om at sørge for, at det ikke bliver dyrere for den enkelte kunde, hvis bankerne står tilbage med værdiløse lån.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.