Bang & Olufsen giver stadig millionunderskud
Designikonet Bang & Olufsen kan stadig ikke klemme overskud ud af sin forretning. Men tabet er blevet mindre.
Bang & Olufsen kan stadig ikke vride et overskud ud af sit milliardsalg.
Bang & Olufsen kan stadig ikke vride et overskud ud af sit milliardsalg. Foto: Bang & Olufsen/Free


Det danske erhvervsklenodie Bang & Olufsen formår stadigt ikke at få et overskud ud af sine kendte produkter. Det viser regnskabet for året 2015/16, der netop er offentliggjort.

Bang & Olufsen, der har hovedsæde i Struer, tabte samlet 198 millioner kroner efter skat i regnskabsåret, der sluttede med juni.

Skeler man til driftsresultatet, der grundet frasalg og teknik er mere sigende, tabte Bang & Olufsen 202 millioner kroner mod et tab på 807 millioner kroner sidste år. Omsætningen er til gengæld steget solidt til 2,6 milliarder kroner.

- Fjerde kvartal viste fortsat stærk vækst i B&O Play, der voksede grundet nye produkter og fortsat ekspansion af butiksnetværket.

- Omsætningen i B&O segmentet skuffede på grund af udskudte lanceringer af tv-produkter, skriver Bang & Olufsen i regnskabet.

Det er da også B&O Play, selskabets halvnye serie af billigere, mere tilgængelige produkter, der trækker læsset. Mens salget gennem butikker faldt, så steg onlinesalget af Play-produkterne markant.

Divisionen, der blandt andet sælger populære radioer og højttalere, øgede salget med små 60 procent i regnskabsåret 2015/16 til 970 millioner kroner.

Her kunne den klassiske B&O-forretning slet ikke følge med. Salget faldt med fem procent år til år til 1,7 milliarder kroner.

Trods det store underskud er evnen til at få overskud ud ad salget blevet bedre, men altså langt fra nok. For det regnskabsår, Bang & Olufsen går ind i, lover selskabet bedring, men ikke et overskud.

- Omsætningen for B&O forventes at stige. B&O Play forventes at være den største driver, skriver B&O i sit regnskab og fortsætter om resultatet:

- Som konsekvens af det nyligt lancerede strategiske partnerskab med LG Electronics vil B&O have større nedskrivninger af sin nuværende tv-portefølje, hvilket vil påvirke driftsresultatet i 2016/17.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.