Bagtalelse og sladder på jobbet: Næsten hver anden oplever det
Næsten halvdelen af alle danskere oplever kolleger, der taler grimt om andre kolleger, viser ny undersøgelse.
47 procent af danskerne oplever, at deres kolleger taler dårligt om andre ansatte på arbejdspladsen.
47 procent af danskerne oplever, at deres kolleger taler dårligt om andre ansatte på arbejdspladsen. Foto: Colourbox/Colourbox.com


Sladder, bagtalelse og sure opstød. 47 procent af danskerne oplever, at deres kolleger taler dårligt om andre ansatte på arbejdspladsen. Særligt i den offentlige sektor er der en udbredt sladrekultur, mens der i industrien er den hårdeste tone.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

- Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode.

- Der er to måder at fremhæve sig selv på jobbet. Man kan få sig selv til at se godt ud, eller man kan få andre til at se dårlige ud.

- Særligt i situationer, hvor der er hård konkurrence om at vise sit værd, fristes mange desværre til at vælge den sidste løsning, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal i en pressemeddelelse.

Men det er ikke kun bag folks rygge, at der går løs på arbejdspladsen. Undersøgelsen viser også, at 32 procent af de adspurgte har svaret, at de har haft kolleger eller ledere, der talte grimt til andre, og 16 procent har haft kolleger, der mobbede andre.

Især i industrien taler kollegerne hårdt til de andre ansatte, mens der i den offentlige sektor er flere der sladrer.

I undersøgelsen svarede 55 procent af de offentligt ansatte, at de havde prøvet at overhøre kolleger bagtale andre på jobbet, hvor det i industrien var 49 procent.

I andre erhverv er der færre, der oplever bagtalelse. Blandt de ansatte i medie, information- og kommunikationsbranchen var der kun var 27 procent, der havde hørt kolleger tale dårligt om andre bag deres ryg.

Lidt højere, men stadig i den lavere ende, lå de ansatte, der arbejder med byggeri og håndværk og ansatte i den finansielle sektor.

Ifølge ledelseseksperten ligger ansvaret for det gode arbejdsmiljø hos ledelsen, som skal opfordre de ansatte til at prøve at få hinanden til at præstere så godt som muligt og anerkende hinanden. Og så skal dialogen være åben.

- En måde at komme bagtalelsen og de sure miner til livs er at få talt åbent og ærligt om problemerne, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal.

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.