Bagagekoks i lufthavnen: Sådan skal du gøre
Starten på ferien kan let blive ødelagt af mistet bagage i lufthavnen. Hvis du kender din rettigheder, bliver det lidt nemmere at klare.
Hvis din feriekuffert ikke dukker op på bagagebåndet i lufthavnen, skal du straks kontakte flyselskabet.
Hvis din feriekuffert ikke dukker op på bagagebåndet i lufthavnen, skal du straks kontakte flyselskabet. Foto: Colourbox/free


Du er netop landet på feriedestinationen og står og spejder efter din kuffert på bagagebåndet, men den dukker aldrig op.

At stå tomhændet tilbage ved bagagebåndet er bestemt ikke en god start på ferien, men du har nogle rettigheder, der sikrer, at ferien ikke bliver helt ødelagt.

Hvis du mangler din bagage, skal du straks kontakte luftselskabets repræsentant i lufthavnen - den såkaldte Handling Agent. Oftest kan du få fat på dem i ankomstområdet, og af dem skal du kræve at udfylde en PIR-rapport. Den skal du gemme en kopi af, så du kan dokumentere, at du har anmeldt problemet i rette tid.

- Det vigtigste er, at man får håndteret situationen rigtigt fra starten. Man skal under ingen omstændigheder forlade lufthavnen, før man har udfyldt en PIR-rapport, siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa, til Ritzau Fokus.

Feriekufferten er ofte pakket med sommerkjoler, badetøj, sandaler, shorts og solcreme. Det kan alt sammen være svært at undvære, og derfor har du ret til erstatningskøb af de helt basale fornødenheder. Det kan være ting som en tandbørste, shampoo, solcreme, et par shorts og nogle T-shirts, og det er vigtigt at gemme kvitteringerne. Du skal dog ikke gå amok i dyre mærkevarer.

- Det kan være et dilemma, men selvom man har et 10.000 kroners jakkesæt i kufferten, så kan man ikke gå ud og købe et ligeså dyrt jakkesæt og forvente at få det dækket. Man må simpelthen nøjes med et mere beskedent et af slagsen, siger Lars Arent.

Hvis bagagen ikke dukker op inden 21 dage, så anses kufferten for at være mistet. Luftfartsselskabet er forpligtiget til at erstatte indholdet og selve kufferten, men der er fastsat en grænse på 9.600 kroner som maksimum.

Mange danskere vil både være dækket af en rejseforsikring og af luftfartsselskabet. Det giver dem mulighed for selv at vælge, hvem der skal erstatte bagagen. Hos Gouda Rejseforsikring er både bagageforsinkelse og mistet bagage altid dækket. Her anses bagagen for mistet efter 30 dage og dækningen af bagageforsinkelse træder i kraft efter fem timer.

- Vi sørger for at kontakte flyselskabet og følge op på den forsvundne bagage. Hvis man ikke har en rejseforsikring, så skal man selv sørge for det, og det kan være svært og tidskrævende for forbrugeren at få fat på flyselskabet, og processen kan blive lang. Derfor kan det være en fordel med rejseforsikringen, siger Pia Nygaard, leder af Gouda Alarm, til Ritzau Fokus.

Det er også vigtigt at være opmærksom på, at alt i den indtjekkede bagage ikke nødvendigvis dækkes, hvis det går i stykker eller forsvinder. Det gælder både hos flyselskabet og rejseforsikringen. Det gælder værdigenstande som elektronik, smykker, briller og lignende.

Hvis der skulle opstå uenigheder mellem dig og flyselskabet, så kan du kontakte Forbruger Europa, der vil hjælpe dig med at klage. Lars Arent anbefaler, at man altid tager et billede eller to af indholdet i sin kuffert, så man undgår konflikter om, hvad man havde med.

Fakta: Det skal du opbevare i håndbagagen:

- Computer, tablets, og lignede

- Videoudstyr, kamera, mobiltelefon og andet elektronik

- Briller og solbriller

- Smykker og ure

- Vigtig medicin (husk at medbringe et pillepas eller medicinattest og hav altid den originale indpakning med)

- Penge, pas, kort og rejsepapirer

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.