B-vitaminer hjælper mod skavanker: Bliv klogere her
B-vitaminer er mange ting, og de forskellige typer af B-vitamin har indflydelse på hver sine områder. Få et overblik over, hvilke typer af B-vitamin du har brug for.
Find hoved og hale i dine B-vitaminer med denne guide. 
Find hoved og hale i dine B-vitaminer med denne guide.  FOTO: Scanpix


Af SØNDAGs sundhedspanel, SØNDAG, Aller Media

Hvis din hverdag er ligesom at være på en stille ø, uden stress og jag og med de sundeste fødevarer, ingen forurening, og du har følelsen af at være i fuldstændig harmoni med din omverden, behøver du ikke at læse videre.

Det er bare de færreste af os forundt at leve livet uden stress og jag og kun omgivet af sunde fødevarer.

Kan du heller ikke huske, hvilke vitaminer der er godt for hvad: På søndag.dk får du den store guide til de vigtige vitaminer

Og det er her B-vitamin kommer ind i billedet, forklarer SØNDAGs sundhedsekspert Rikke Goerlich, der er phytoterapeut.

- Netop vores behov for B-vitaminer stiger, hvis vi er i en stresset situation, hvis vores mad ikke er optimal, eller hvis vi bruger stimulanser, som eksempelvis at drikke kaffe. Altså typiske situationer for rigtig mange af os fra tid til anden, siger hun.

Sandt eller falsk: Få svaret på 5 myter om vitaminer – på søndag.dk

B-vitaminer er mange ting

Gruppen af B-vitaminer tæller B1, B2, B3, B5, B6 og B12. På nær sidstnævnte er alle vandopløselige vitaminer, som vi kun kan lagre i mindre grad i kroppen, derfor skal vi sikre et dagligt indtag af dem.

Vandopløselige vitaminer tåler generelt dårligt opvarmning, ligesom de kan blive ødelagt af luft og lys. Du finder B-vitaminer i madvarer som blandt andet brune ris, ølgær, hvedekim, boghvede, frø, nødder, kerner, mandler, samt frugt, grønt, mælkeprodukter, fisk og kød.

Nogle gange har vi mere behov for det ene B-vitamin end de andre, hvilket vi så kan tage som ekstra tilskud.

- Alligevel skal du altid tage et kompleks ved siden af, fordi hvis du tager store doser af et enkelt B-vitamin, vil kroppen optage det, som den på det givne tidspunkt har mulighed for. Overskuddet udskilles, og det enkelte B-vitamin har en tendens til at trække andre fra gruppen med sig ud af kroppen. For at du altså ikke siden skal komme i mangel på de andre B-vitaminer, anbefales det altså, at du tager et B-kompleks ved siden af, siger Rikke Goerlich.

Her er B-vitaminerne, og hvad de hjælper imod:

 

  • B1, thiamin: Hukommelsesproblemer, uro, kriblen i huden.
  • B2, riboflavin: Sår i mundvige, eksem og en følelse af grus i øjnene.
  • B3, niacin: Dårlig fordøjelse, svimmelhed, kronisk hovedpine.
  • B5, pantotensyre: Dårligt immunforsvar, allergi, astma.
  • B6, pyridoxin: Menstruationsproblemer, kramper i ben og arme, uren hud.
  • B12, cobalamin, det eneste fedtopløselige B-vitamin: Blodmangel, hjerte-kar-sygdomme, nervebetændelse.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.