Avis: Pressede hjemmehjælpere svigter ældre
Københavns socialborgmester, Jesper Christensen (A), og sundheds- og omsorgsborgmester, Ninna Thomsen (SF), vil nu bede privat plejefirma om en redegørelse.
ARKIVFOTO: De ansatte kan ikke nå ud til alle på den kørselstid, der er beregnet, skriver Ekstra Bladet, der er kommet i besiddelse af 11 kørelister fra det private plejefirma.
ARKIVFOTO: De ansatte kan ikke nå ud til alle på den kørselstid, der er beregnet, skriver Ekstra Bladet, der er kommet i besiddelse af 11 kørelister fra det private plejefirma. Colourbox.


Hjemmehjælpere i det private plejefirma Kærkommen er pressede, og det går ud over borgerne.

Det skriver Ekstra Bladet.

Ifølge avisen fortæller adskillige tidligere medarbejdere og ledere, samt borgere og deres pårørende, som har brugt Kærkommen i København, enstemmigt, at medarbejderne er pressede. Det betyder blandt andet, at medarbejdere har været nødt til at manipulere borgere til at aflyse besøg, rykke på demente borgeres hjemmehjælp, fordi de alligevel ikke kan huske det, eller i værste tilfælde springe borgeres besøg over.

Kan ikke nå det

De ansatte kan ikke nå ud til alle på den kørselstid, der er beregnet, skriver Ekstra Bladet, der er kommet i besiddelse af 11 kørelister fra det private plejefirma.

Kørelisterne, der præcist beskriver hvilke opgaver firmaets hjemmehjælpere skal løse i løbet af en arbejdsdag, viser, hvordan de ansatte skal kunne køre meget langt på meget kort tid.

Eksempelvis er der afsat tre minutter til en køretur tværs gennem København fra Amager til Østerbro. En tur, som tog 15 minutter, da Ekstra Bladet prøvekørte ruten.

På flere af køresedlerne er besøg hos borgere desuden lagt på samme tid. Det betyder, at de ældre og svage borgere ikke får den hjælp, de har brug for. Det fortæller en tidligere hjemmehjælper til Ekstra Bladet:

- Når jeg skulle gøre rent hos en borger, var jeg nogle gange nødt til at banke hurtigt på døren og gå igen. Jeg meddelte Kærkommen, at borgeren ikke var hjemme, fordi jeg allerede var meget forsinket, siger hjemmehjælperen.

Kræver redegørelse

Hun er uddannet social- og sundhedshjælper og har arbejdet hos Kærkommen i København i en stor del af 2014.

Hverken socialborgmester Jesper Christensen (A) eller sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF) har ønsket at stille op til et interview, men begge forvaltningers presseenheder oplyser via mail, at de vil bede Kærkommen om en redegørelse.

Til Ekstra Bladet siger administrerende direktør i Kærkommen, Martin Sattrup Christensen, at han kan ikke genkende de påstande, som flere tidligere medarbejdere og borgere har fremlagt.

Afviser kritik

- Vi beregner den tid, der skal til, til kørsel. Men der kan sagtens undervejs ske noget ude hos en borger, som gør, at en hjælper bliver forsinket. Det kan man ikke gardere sig imod. Jeg kan slet ikke genkende det billede, at vi på vores ruter ikke sætter nok tid af til kørsel.

Heller ikke anklagen om, at demente borgeres rengøring blev rykket igen og igen, fordi de alligevel ikke vidste, hvornår de sidste havde fået gjort rent, kan direktøren genkende:

- Absolut ikke. Det tager jeg stærkt afstand fra. Det, synes jeg, er helt uacceptabelt, og det, håber jeg ikke, er sandt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.