Av for pokker ... Får du også 'træthedsbrud'?
Hvis du træner meget, kan du opleve træthedsbrud. Det giver revner i knoglerne - og den eneste behandling er ro.
Et træthedsbrud er små revner i knoglen, og det kan ikke løbes væk.
Et træthedsbrud er små revner i knoglen, og det kan ikke løbes væk. SCANPIX arkiv


Har du også prøvet at løbe en tur, hvor det pludselig gjorde mere og mere ondt i foden? Så har du muligvis fået et 'træthedsbrud', der er et resultat af overbelastning.

Et træthedsbrud er små revner i knoglen, og det kan ikke løbes væk. Man kan mærke det ved, at smerten øges, når man dyrker motion, men stopper når man holder sig i ro igen.

Det er nemlig den belastende og hårde motionsform, der gør, at det gør mere ondt, og at det til sidst udvikler sig til et såkaldt træthedsbrud.

’Det skyldes simpelthen en overbelastning af knoglen. Hver gang vi belaster kroppen, skal der ske en opbygning igen. Det sker ved træningen af større muskler, bedre kondition mm. Men når vi overbelastes, og samtidig ikke hviler nok, kan opbygningen ikke følge med. I forhold til knogler kan det give træthedsbrud,’ siger Kenneth Munk, der er fysioterapeut ved Running 26, til Alive.dk.

Hvis du ikke har træthedsbrud, har du måske lyst til at deltage i FEMINAs kvindeløb i foråret? Læs mere om det her

Alle motionister kan få det

Træthedsbrud opstår typisk i de dele af kroppen, der er mest belastet. Det gælder bl.a. foden, som modtager mange stød, når vi løber.

’Foden er jo det første, der rører underlaget. Så man ser det meget i de små knogler i foden, som er landingszoner i forhold til stødet fra underlaget, samt skinnebenet. Man ser ikke rigtig træthedsbrud i lårbenet. Man kan se det lidt i hoften, der også tager lidt af stødet,’ siger Kenneth Munk.

Træthedsbrud kan opstå i alle sportsgrene. Hvor løbere kan få det i foden eller skinnebenet, kan en roer eksempelvis få det i ribbene.

Få pæne lår og balder med denne øvelse. Se den på Søndag.dk.

Behandlingen er ro og aflastning

Et træthedsbrud udvikler sig langsomt over tid, når man træner for meget, overbelaster sig selv og ikke lytter til kroppen. Det kan også skyldes, at man har fået nye løbesko, man ikke har vænnet sig til.

Kvinder, der er kommet i overgangsalderen, har desuden også højere risiko for at få træthedsbrud, fordi knogletætheden falder.

’Træthedsbrud kommer stille og roligt, hvor knoglen bliver mere nedbrudt i forhold til opbygningen. Det er ligesom, hvis der kommer skår i et glas, så kan du godt stadig drikke af det. Men lige pludselig er det blevet så svagt, at der er øget risiko for, at det går i stykker,’ siger Kenneth Munk.

Han peger på, at den eneste behandling er aflastning og ro i to-seks måneder, indtil man via en scintigrafisk undersøgelse kan påvise, at brudlinjen i knoglen er lukket. Herefter kan man stille og roligt begynde genoptræningen.

Tag D-vitamin og fiskeolie

Kenneth Munk forklarer, at man kan forsøge at forebygge træthedsbrud ved at tage D-vitamin kombineret med fiskeolie eller levertran, som indeholder begge dele.

’Derudover skal man sørge for ordentligt fodtøj, og det er meget vigtigt, at man lytter til kroppens signaler,’ påpeger han.

Søg evt. hjælp hos en fysioterapeut, og hvis det ikke er væk efter nogle få uger, skal du søge lægehjælp for at få taget røntgen eller en scintigrafisk undersøgelse for at få slået fast, om der er tale om et træthedsbrud, siger han

Mia Qvist Scheelsbeck, FEMINA, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.