Atletikforbund beskyldes for at blokere rapport om doping
Medier kommer med nye afsløringer om omfanget af doping i topatletik.
Det Internationale Atletikforbund beskyldes for at blokere for dopingrapport. Arkivfoto.
Det Internationale Atletikforbund beskyldes for at blokere for dopingrapport. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Påstandene om omfattende dopingsnyd i atletik får nu ny næring i søndagsudgaven af den britiske avis The Sunday Times.

Det skriver BBC på sin hjemmeside.

Forskerne bag en undersøgelse af topidrætsfolk, hvor hver tredje indrømmede at have dopet sig, beskylder i avisen Det Internationale Atletikforbund (IAAF) for at tilbageholde de opsigtsvækkende resultater.

Det samme gør det tyske universitet, hvor rapporten blev lavet for fire år siden.

- At IAAF uden grund forsinker offentliggørelsen i så lang tid, er en alvorlig indblanding i retten til at publicere, hedder det i en udtalelse fra universitet i Tübingen.

Undersøgelsen konkluderer, at mellem 29 og 34 procent af de 1800 deltagere ved VM i atletik i Sydkorea i 2011 havde forbrudt sig mod dopingreglerne i 12 måneders perioden op til mesterskaberne.

En måned efter indsamlingen af oplysningerne blev forskerne ifølge avisen bedt om at underskrive en fortrolighedserklæring, som forbyder dem at tale om afsløringerne.

The Sunday Times har set undersøgelsen, der blev finansieret af Det Internationale Antidopingagentur (Wada). Den tyske tv-station ARD er også i besiddelse af rapporten.

Forskerne sammenfatter, "at disse resultater viser, at doping er bemærkelsesværdigt udbredt blandt elitesportsudøvere og forbliver stort set ukontrolleret trods de nuværende biologiske testmetoder".

Konklusionerne stemmer overens med de to mediers afsløring for to uger siden.

Her vurderede to dopingeksperter over for The Times og ARD, at en tredjedel af medaljerne ved VM og OL mellem 2001 og 2012 blev vundet af atleter, der havde afgivet mistænkelige dopingprøver.

Forskerne udtalte sig efter at have analyseret 12.000 blodprøver fra 5000 atleter.

Lederen af det forskningshold, som stod bag den rapport, som nu er afsløret, forklarer over for The Sunday Times, hvorfor den ikke er offentliggjort.

- Det er, fordi IAAF blokerer den. Jeg tror, at de har interesser i Wada, og de har bare blokeret det hele, siger dr. Rolf Ulrich.

IAAF siger til avisen, at "der pågår fortsat samtaler med forskerholdet og Wada vedrørende publiceringen af denne undersøgelse".

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.