Atletikforbund afviser påstået dopingproblem
IAAF kalder mediers antydning af et stort dopingproblem for "forvirrende" og "sensationssøgende".
IAAF har undersøgt alle mistænkelige blodprøver og afviser beskyldninger i ARD-dokumentar og historie i The Sunday Times.
IAAF har undersøgt alle mistænkelige blodprøver og afviser beskyldninger i ARD-dokumentar og historie i The Sunday Times. Foto: Martin Rickett/AP


Det Internationale Atletikforbund (IAAF) afviser, at der skulle være et stort dopingproblem inden for atletiksporten.

Forbundet kalder weekendens afsløring fra den tyske tv-station ARD og den britiske avis The Sunday Times både "forvirrende" og "sensationssøgende".

De to medier har de seneste dage beskrevet, at der fra 2001 til 2012 blev afleveret "mistænkelige" blodprøver i forbindelse med hver tredje medalje i atletikkens udholdenhedsdiscipliner ved VM og OL.

IAAF oplyser, at man har fulgt op på alle de mistænkelige sager fra seks atleter, som The Sunday Times har baseret sin historie på. I de konkrete sager er der ikke fundet beviser på doping.

På et mere generelt plan slår IAAF fast, at en stor del af det omfattende materiale - bestående af 12.000 prøver fra 5000 forskellige atleter - blev indsamlet før indførelsen af det biologiske pas.

Atletikforbundet afviser også, at det omfattende datamateriale, som ARD og The Sunday Times har nærstuderet, er hemmeligt, men at materialet blev offentliggjort for fire år siden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.