Taxikrig
Arrogant geni og lidt af et røvhul: Sådan beskrives Uber-topchef
Uber-topchef og mangemilliardær Travis Kalanick er lige så elsket og forhadt som sin kørselstjeneste.
Uber-bossen Travis Kalanick får ros for hans forretningssans, men hug for hans personlighed.
Uber-bossen Travis Kalanick får ros for hans forretningssans, men hug for hans personlighed. Foto: Robert Galbraith/Scanpix/Arkiv


Det er ikke kun hans kontroversielle kørselstjeneste, Uber, der er udskældt.

Ubers grundlægger og topchef, Travis Kalanick, beskrives af bekendte som lidt af et 'røvhul.'

Det skyldes ikke mindst en række 'uheldige' udtalelser fra Kalanick om blandt andet kvinder og taxibranchen, som han ikke har megen sympati for. 

Ikke desto mindre har Travis Kalanick på kort tid formået af forvandle Uber til en milliardsucces. 

Aggressiv kapitalist 

Travis Kalanick startede Uber-tjenesten sammen med makkeren Garrett Camp tilbage i 2009. I dag anslås Uber at have en værdi på godt 100 milliarder kroner. For hver kørsel tager Uber 20 procent af betalingen, mens chaufføren beholder 80 procent. 

Og kørselstjenestens hastige indtog i 68 lande verden over er lige så udskældt af modstandere og konkurrenter som den er populær hos brugerne. Nogle hylder samkørselsordningen og den ’frie konkurrence’, men andre beskylder Uber for at undergrave taxiindustrien og skabe social dumping. 

I hjemlandet USA bliver Uber også kritiseret. Det gælder også manden bag, den 39-årige iværksætter Travis Kalanick, der er blevet lidt af et fænomen. 

I medierne bliver han skiftevis hyldet som iværksætter-helt og nedrakket som en aggressiv kapitalist, der kun har profit for øje.

Sætter prisen op i dårligt vejr

Blandt andet blev han skældt ud, da han under en massiv snestorm for tre år siden i New York valgte at lade Uber-taksterne stige betydeligt, så chaufførene - og dermed firmaet - kunne tjene ekstra på, at folk desperat havde brug for et lift i det hårde vejr. 

Kalanick forsvarede prisstigningen med, at udbud og efterspørgsel jo skal matche hinanden. 

- Vi sætter ikke prisen. Markedet sætter prisen, udtalte han dengang. 

I et portræt i det amerikanske netmedie Business Insider beskriver bekendte og forretningsforbindelser til Kalanick ham som et hårdtarbejde geni, men også lidt af 'røvhul'. 

Flere af kilderne fremhæver dog samtidigt, at det er takket være Kalanicks arrogance og stædighed, at Uber er blevet en så stor succes.

Kvindefjendsk 

Travis Kalanick er flere gange blevet beskyldt for at have et fordrejet syn på kvinder og blæse på de kvindelige Uber-passagers sikkerhed.  

I et interview med det amerikanske mandeblad GQ Magazine joker Kalanick med, at man kunne kalde Uber for ’Boober’ (refererer til ’bryster’ på engelsk, red.), da hans succes med firmaet har medført en masse frække tilbud fra det modsatte køn. 

Og da en amerikansk kvindelige passager for år tilbage anklagede en Uber-chauffør for et overgreb, hvor han forsøger at tage kvælertag på hende i bilen, afviste Kalanick med det samme, at overgrebet skulle have fundet sted. 

Og i en lækket email fra Kalanick til sine ansatte, understreger han, at Uber aldrig skal holdes ansvarlig for mulige overgreb under Uber-kørsler. 

Et røvhul ved navn Taxi 

Når Uber indtager et nyt land, sker det aldrig uden protester, og ofte må Uber i kamp mod den eksisterende lovgivning, der står i vejen for den kontroversielle kørselstjeneste. 

Og når talen falder på Ubers fjende nummer et, taxibranchen, lægger Kalanick ikke fingre imellem: 

- Vi befinder os I en politisk valgkamp og modparten er et røvhul ved navn Taxi, har Kalanick udtalt til nyhedsmediet Recode.

Blokerer kristiske chauffører på sociale medier 

Men også Uber-chaufførerne får topchefens kontante facon at føle. 

Som da Uberledelsen i efteråret sænkede taksterne - og dermed lønnen til chaufførerne - i 100 byer. Her forsøgte adskillige chauffører at udtrykke deres utilfredshed på blandt andet Twitter. Men Travis Kalanick reagerede på kritikken ved at blokere de utilfredse chauffører på Twitter. 

Desuden nægter han at anse Uber-chaufførerne som ansatte hos Uber. Det er partnere og dermed kan Uber fraskrive sig ethvert ansvar for og over for chaufførerne. 

Kilder: Business Insider, GQ magazine, Buzzfeed, PandoDaily, Observer, Valleywag.

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.