Arla slår sig sammen med egyptisk gigant
Arla slår sig sammen med det egyptisk mejeri Juhayna. Sammen skal de sælge smør, ost og fløde til egypterne.
- Det er et rigtig godt match. Juhayna har landsdækkende distribution, og vi konkurrerer ikke i de samme kategorier, siger regionsdirektør Rasmus Malmbak Kjeldsen.
- Det er et rigtig godt match. Juhayna har landsdækkende distribution, og vi konkurrerer ikke i de samme kategorier, siger regionsdirektør Rasmus Malmbak Kjeldsen. Foto: Arla/free


Arla opretter sammen med mejerikoncernen Juhayna, der er et af Egyptens største mejeriselskaber, et fælles selskab, der skal markedsføre og sælge Arlas produkter i hele Egypten.

Mejeriselskabet Juhayna producerer UHT-mælk (langtidsholdbar mælk red.), yoghurt, drikkeyoghurt og juice til hele Egypten.

Til gengæld har selskabet stort set ingen produktion af smør, ost og fløde, hvilket er Arlas spidskompetence i Mellemøsten og Nordafrika. Derfor indgår Arla og Juhayna nu et joint venture, oplyser Arla i en pressemeddelelse.

- Det er et rigtig godt match. Juhayna har landsdækkende distribution, og vi konkurrerer ikke i de samme kategorier. Nu får vi sammen et bredere sortiment, som styrker begge parters forretning, siger regionsdirektør Rasmus Malmbak Kjeldsen, som er ansvarlig for Arlas forretning i Mellemøsten og Afrika.

Juhayna ejer 51 procent af det nye joint venture selskab, mens Arla ejer 49 procent. Arla varetage den daglige ledelse af virksomheden, der skal markedsføre og sælge Arlas produkter. Med tiden er det også planen, at selskabet skal etablere lokal produktion i Egypten.

- Vi har bygget hele vores forretning i Mellemøsten op gennem samarbejde med lokale partnere. Vi er i Arla rigtig gode til få succes med joint ventures, og det er en forretningsmodel, vi vil bruge til at etablere os i andre afrikanske markeder, siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Han vurderer, at der fra starten vil være 40-50 ansatte i det nye joint venture, og han forudser, at medarbejderstaben inden for det næste år eller to vil komme op over 100.

Egypten er et land i økonomisk vækst. Der bor knap 90 millioner mennesker, og befolkningstallet er ligesom købekraften stigende.

Samtidig går forbrugerne nu i stor stil væk fra at spise hjemmelavede mejeriprodukter, der er fremstillet i nabolaget, til i stedet at spise produkter, der er fremstillet og pakket på et mejeri og købt i en butik.

Det nye joint venture selskab får navnet ArJu Food Industries og forventes at påbegynde sine salgsaktiviteter i oktober i år. Med det nye joint venture selskab forventer Arla at nå en omsætning i Egypten på cirka 700 millioner kroner i 2020.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.