Argr!! Du får stress af at købe sunde madvarer
Det kan være stressende at købe mad, og særligt jagten efter sunde fødevarer giver stress, hvis man er i tvivl om hvorvidt varerne er sunde eller ej.
Kalorier, kulhydrater, palæo, flerumættede fedtsyrer, økologi, klimarigtigt... Argr, det er til at få stress af!
Kalorier, kulhydrater, palæo, flerumættede fedtsyrer, økologi, klimarigtigt... Argr, det er til at få stress af! Foto: Scanpix/Arkiv


De fleste af os kender det. Vi går rundt blandt supermarkedernes hylder og skal have fyldt kurven med ingredienserne til aftensmaden, der helst skal være sund. Men det kan godt gå hen og blive en mindre udfordring at finde frem til de madvarer, der rent faktisk er sunde.

De fleste ved, at et æble er sundt, mens cola ikke er det. Så det er ikke de simple valg, der er svære, forklarer Torben Hansen, der er professor, cand.merc., ph.d. og formand for Forskningsgruppen for Forbrugeradfærd ved Institut for Afsætningsøkonomi, Copenhagen Business School.

- Men mange andre madvarer er mere vanskelige at gennemskue. Informationerne på varedeklarationer er ofte så komplekse, at det er svært for forbrugeren at afgøre, om det er sundt eller usundt. For eksempel blandt færdigretter og salatdressinger har mange svært ved at vælge det sundeste alternativ, siger han.

Det kan være svært at nå anbefalingerne om 600 gram frugt og grønt om dagen: På Søndag.dk får du 5 råd, så du får spist mere af det sunde.

Indkøbsturen kan give efterkøbs-stress

Og den situation, hvor man gang på gang er i tvivl om, hvorvidt de varer man nu har puttet i kurven rent faktisk er sunde, kan resultere i det, man i et nyt studie fra CBS, som Torben Hansen har været med i, kalder efterkøbs-stress.

Hvad er efterkøbs-stress?

- Forbrugere, der er på jagt efter sunde fødevarer, kan få stress, hvis de bliver i tvivl om, hvorvidt de varer, de lægger i indkøbskurven, er sunde eller ej. Det kan føre til et mentalt ubehag, som vi kalder efterkøbs-stress, hvor forbrugeren føler sig forvirret, utilfreds og i dårligt humør, siger han.

Du skal faktisk spise de udskældte kartofler: Læs hvorfor på Søndag.dk

Man går efter forvirrende mærker

Og det er typisk de engagerede kunder, der er meget bevidste om, hvilke varer de putter i indkøbskurven, og som søger information om de madvarer de køber, der kan gå hen og blive stressede.

- Man skulle tro, at de mest oplyste forbrugere var mest tilfredse med deres valg, men vores undersøgelse viser, at det forholder sig omvendt.

Men hvorfor er det så svært at købe sundt ind?

- For at kunne bruge de mange informationer, kræver det, at man kan omdanne dem til viden om, hvad det betyder for deres sundhed at spise madvarerne. Det kan de færreste. I stedet leder mange efter andet, der kan vejlede dem. Det kan f.eks. være ernæringsmærker som nøglehulsmærket. Men det kan også være en sand jungle at finde rundt i, siger Torben Hansen.

Er naturlige sødestoffer sundere end kunstige?

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.