ARBEJDSLØS 2013

Arbejdsløs? Sådan håndterer du stress og hån

Pas på dig selv, mens du er ledig.
Jagten på et job fylder meget i lediges liv. Se her, hvordan du undgår, at det fylder så meget, at du får stress.
Jagten på et job fylder meget i lediges liv. Se her, hvordan du undgår, at det fylder så meget, at du får stress. Colourbox

Det er et stressende job at være arbejdsløs.

Sådan lyder det fra stressrådgiver Helle Alsted, der har set mange eksempler på ledige med stress.

"I arbejdslivet bliver man for eksempel stresset, når man ikke selv har indflydelse på sin hverdag eller aldrig holder fri. Sådan er livet hver dag for ledige," forklarer Helle Alsted.

En ny undersøgelse foretaget for Min A-kasse af SSI Danmark viser, at 70 procent af alle arbejdsløse mener, at der er for lidt fokus på de psykiske konsekvenser af arbejdsløshed.

Manglende struktur i hverdagen, frygt for fremtiden og problemer med selvværdet er nogle af de ting, der presser lediges trivsel ned i kulkælderen, fortæller Helle Alsted.

Hun har derfor samlet nogle gode råd til ledige om at håndtere situationen.

  1. Anse jobsøgning som et arbejde - og søg job i normal arbejdstid. Det er vigtigt, at du tillader dig selv at holde fri om aftenen, i weekenderne og i ferier.
  2. Lav struktur i din hverdag. Lav i starten af hver dag eller hver uge en plan for din jobsøgning, hvad du skal nå, og hvornår du skal gøre det.
  3. Skab indflydelse på din situation. Find ud af, hvad du må og skal, og forsøg at få indflydelse på, hvor du for eksempel skal aktiveres. Indflydelse mindsker risikoen for stress. Du kan også forsøge at få mere indflydelse på andre områder af dit liv.
  4. Anvend dine ressourcer og kompetencer, både de personlige og faglige. Hold dem ved lige ved frivilligt arbejde, fagligt relevante fritidsinteresser og lignende - men husk at få tilladelse fra din a-kasse, hvis du laver noget, der minder om arbejde.
  5. Lav vejrtrækningsøvelser. Stress får os til at trække vejret overfladisk. Sørg for at trække vejret helt ned i maven.
  6. Meditation kan også være en god modgift mod stress. Du kan for eksempel låne en meditations-cd på biblioteket.
  7. Dyrk motion, gerne ude i den friske luft. Det frigiver lykkehormoner og gør dig mere modstandsdygtig over for stress. Rådet gælder dog ikke, hvis du i forvejen er meget stresset.
  8. Hav fokus på andre dele af dit liv. Arbejdslivet udgør trods alt kun en del af livet, så hent trivsel ved at rette fokus på for eksempel familielivet, venskaber, et godt fritidsliv, din sundhed eller lignende.
  9. Sørg for at blive en del af et fællesskab. Mange ledige er bange for at blive ensomme. Du kan for eksempel opsøge et fagligt eller interessemæssigt fællesskab. Kom ud blandt folk, få nye input, grin og græd med andre.
  10. Giv dig selv lov til at have følelser. Det er i orden at have gode og dårlige dage, og du må gerne græde og føle dig ked af det, træt og frustreret, så længe de negative tanker ikke fylder det hele.

Helle Alsted har udgivet en bog med gode råd til, hvordan man undgår stress som ledig. Den hedder "Ledig uden stress".

faktaboks
Om undersøgelsen:

Min A-kasse har spurgt:

 

Hvor enig er du i følgende udsagn:

 

"Der er for lidt fokus på de psykiske konsekvenser af arbejdsløshed i Danmark"

  • Meget enig: 34 procent
  • Enig: 38 procent
  • Hverken enig eller uenig: 16 procent
  • Uenig: 6 procent
  • Meget uenig: 2 procent
  • Ved ikke/ønsker ikke at svare: 6 procent


 

Målingen er udført på 761 repræsentativt udvalgte danskere, som i løbet af 2012 eller 2013 modtog kontanthjælp eller dagpenge.

 

Den er udført af analyseinstituttet SSI Danmark for den lille LO-a-kasse, Min A-kasse.

 

Undersøgelsen kan ses her.

.
Om Helle Alsted:

  • Helle Alsted har en kandidatgrad i pædagogisk psykologi.
  • Hun har specialiseret sig i stress og har erfaring med at rådgive stressramte.
  • Hun har udgivet bogen "Ledig uden stress".

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.