Selvom antallet af anmeldelser om stress, depression og andre psykiske erhvervssygdomme de seneste ti år er steget med 170 procent, mener landets arbejdsgivere, at det psykiske arbejdsmiljø på landets arbejdspladser har det fint. Det fortæller direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, Pernille Knudsen, til Politiken.
- På nogle områder er der problemer, men jeg mener ikke, at der generelt er et problem med dårligt psykisk arbejdsmiljø, siger hun til Politiken.
Fagbevægelsens påstand
Avisen kunne fredag fortælle, at Arbejdstilsynet i 2014 gav påbud i tre procent af 30.000 besøg på danske arbejdspladser. Det lave antal tyder på, at de psykiske arbejdsmiljøproblemer slet ikke er så store, som de bliver pustet op til, mener DA.
- Der er ikke nogen af vores tal eller tallene fra Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen, der viser, at der er store problemer med arbejdsrelateret stress. Men jeg er med på, at fagbevægelsen påstår, at der er problemer, siger Pernille Knudsen.
Avisen.dk kunne ellers i sidste uge afsløre, at Arbejdstilsynet har givet 101 påbud for barskt psykisk arbejdsmiljø til landets sygehuse fra januar 2014 til januar 2015. Stressede sygeplejersker har udløst halvdelen af de mange påbud.
"Fuldstændig uholdbart"
Samtidig viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for HK/Privat blandt mere end 2.400 medlemmer af fagforeningen, at 46 procent ikke mener, at stress, der skyldes forhold relateret til arbejdet, bliver forebygget på arbejdspladsen. 29 procent ved ikke, om chefen gør noget for at holde stress fra døren. Det undrer næstformand i HK/Privat, Marianne Vind, at så mange virksomheder intet gør.
- Det er fuldstændig uholdbart, at så mange virksomheder lukker øjnene for farerne ved arbejdsrelateret stress, siger hun.
Billigere at forebygge
Hun forklarer ellers, at Dansk Industri og Dansk Erhverv har et godt samarbejde med HK/Privat om at forebygge stress. Der er fulde huse til stressarrangementer, men selvom der altså bliver vist interesse for at gøre noget, lader det ikke til, at virksomhederne tager stress seriøst, mener Marianne Vind. Men:
- Det er både bedre og billigere for medarbejderen, firmaet og de offentlige kasser at forebygge stress end at behandle, når først medarbejderne er bukket under. Virksomhederne skal sætte ind i tide og sørge for at samarbejde med tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, som der står i arbejdsmiljøloven, siger Marianne Vind.