Store firmaer, der har callcenter-afdelinger, nikker genkendende til, at ansatte med anden etnisk baggrund præsenterer sig med et dansk navn, når de ringer op. Navne-trylleriet sker, fordi den enkelte medarbejder selv ønsker det og selv får lov at bestemme, lyder det.
"I vores opsøgende salg har vi mange forskellige mennesker siddende , og det er helt op til dem selv, om de bruger det navn, de er født med, eller om de vælger at bruge noget, der er nemmere," siger Hanne Damgaard, der er kommunikationskonsulent hos teleselskabet 3.
Hun siger, at det kan være lettere at hedde Lasse, hvis man har et udenlandsk klingende navn:
"Det er nemmere for personen i den anden ende at forstå, hvad det er man siger, når man lige umiddelbart ringer," siger hun og understreger, at 3 ikke har nogen fast politik på området.
Medarbejdere bliver svinet til
Hos TDC, hvor over 40 procent af medarbejderne i telemarketing har anden etnisk baggrund, oplever man “af og til,” at medarbejderne skifter deres navn ud:
"Der er desværre medarbejdere med anden etnisk baggrund, der oplever at blive svinet til af dem, de ringer til. Og det kan få nogle til at ændre deres navn. Det er ikke noget, vi støtter, for vi synes ikke, det er optimalt, men vi tillader det," siger Camilla Amstrup, der er ansvarlig for kundecenter og telemarketing hos TDC.
Et samfundsproblem
Hos 5R Marketing afviser direktør Carsten Rasmussen, at hans medarbejdere ændrer navn. Her er politikken, at man altid bruger sit eget navn. Carsten Rasmussen siger dog, at "han har hørt om det." Han mener, det er et samfundsproblem, at danskere med udenlandske navne føler, de skal hedde noget andet.
"Vi synes, det er et rigtig stort problem, hvis man skal skifte sit navn for at kunne fungere på lige fod med en almindelig dansker. Det er lige så meget et samfundsproblem, som det er telemarketingbranchens problem," siger han og peger på, at navneudskiftningen sker, fordi medarbejderne formentlig har fundet ud af, at det giver dem en bedre oplevelse at hedde noget dansk.
"Der er desværre bare en del af befolkningen, der ikke vil tale med personen, hvis de har et anderledes navn. Men hvordan ønsker man at integrere folk i vores samfund, hvis man knalder røret på, når det er Hassan, der ringer, og ikke når det er Henrik?"