Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Appelsiner mindsker risiko for svage knogler

Spis masser af appelsiner, blomkål eller peberfrugt, hvis du vil reducere risikoen for at dine knogler bliver skøre, skriver klogkost.dk

10. okt. 2012 kl. 12:12
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Appelsiner og andre frugter kan reducere din risiko for knoglenedbrydning.
Appelsiner og andre frugter kan reducere din risiko for knoglenedbrydning.
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Det er blot nogle af de fødevarer, der indeholder C-vitamin, som i en ny undersøgelse har vist sig at kunne påvirke nedbrydningen af knogler.

Det er forskere fra Mount Sinai School of Medicine, der har påvist, at C-vitamin aktivt beskytter mod knogleskørhed, en sygdom, der påvirker et stort antal ældre kvinder og mænd, hvor knoglerne bliver skøre og kan medføre brud. Deres resultater er offentliggjort online i tidsskriftet PLoS One.

Læs også: Drop saltet og undgå skøre knogler

Omkring hver 3. kvinde og hver 8. mand rammes af knogleskørhed, hvor den normale anbefaling er kosttilskud med kalcium og D-vitamin.

"Denne undersøgelse har store konsekvenser for folkesundheden, og er værd at arbejde videre med pga. sit potentiale hos mennesker," siger chefforsker Dr. Mone Zaidi, der er professor og direktør for Mount Sinai Bone Program.

Læs hele artiklen på klogkost.dk

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
12.10-2012 | 14:36 af Lasse Ene
worlds healthiest foods
(look it up lazy...)
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites