En app har hjulpet sygeplejersker til en lettere hverdag. Derfor skal den nu gøres permanent.
Aalborg Universitetshospital har udviklet en ny app, der skal gøre livet nemmere for sygeplejerskerne og patienterne, siger Kirsten Højslet, der er fællestillidsrepræsentant for sygeplejerskerne på Aalborg Universitetshospital.
App'en skal også skabe et overblik over, hvordan patienten reelt har det, fortæller Kirsten Højslet til DR P4 Nordjylland.
- Så kan man lave en indsats tidligere, hvis man kan se, at patienten er på vej til en anden status end de var for to timer siden.
En evaluering foretaget af Region Nordjylland viser at sygeplejerskerne sparer cirka en halv time om formiddagen, når registreringen af data sker med det samme ved patientens seng.
Og det er smart, da man på den måde begrænser overtid da personalet ofte udsatte opgaven med at registrere i patientjournalen, og derfor skete dette arbejde tit i overarbejdstid. Det scenarie er minimeret ved brug af mobilløsningen.
- Det betyder, at vi kan koncentrere os om vores kerneopgaver og være ude ved patienterne. Det er derude, vi skal være. Vi skal observere og tale med patienterne og de pårørende, og det kan man jo gøre samtidig med man måler værdier, og så behøver man ikke rende ind til en compute, siger fællestillidsrepræsentant Kirsten Højslet til DR P4 Nordjylland.
App'en er testet på gynækologisk afdeling. Det har været så stor en succes, at der er blevet indkøbt 400 telefoner for cirka 1 million kroner, så der bliver syv telefoner til hvert afsnit.
Telefonerne udleveres officielt i december på både Sygehus vendsyssel og Aalborg Universitetshospital.