A.P. Møller - Mærsks 630 containerskibe taber penge
Der er ingen penge i at sejle med containere, og det gør ondt, når man er verdens største containerrederi.
Mærsk er i modvind. Presset af lave rater og udfordrende markeder.
Mærsk er i modvind. Presset af lave rater og udfordrende markeder. Foto: Maersk Line/Free


Ved udgangen af juni kunne A.P. Møller - Mærsks bryste sig af en flåde af containerskibe på 630 styk. Samlet kunne de bære 3,1 millioner containere af gangen, som ville strække sig 19.160 kilometer, hvis man stillede dem op på linje.

Det er dog ikke en fest at være verdens største containerrederi, når markedet er presset i bund, og priserne er lavere, end hvad man kan klare opgaven til.

Det må Maersk Line, som containerdelen af A.P. Møller - Mærsk hedder, sande i første halvår 2016.

- Vi har haft mange år, hvor kapaciteten i markedet er vokset hurtigere end efterspørgslen. Derfor står vi i den situation, vi gør, siger den administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Søren Skou, på en telekonference efter regnskabet.

Det pressede marked betød, at Maersk Lines omsætning faldt med en femtedel i første halvår til 10 milliarder dollar.

Da den gennemsnitlige pris for en flyttet container med 1782 dollar var små 200 dollar mindre, end den gennemsnitlige udgift ved at flytte en container, gav Maersk Line et underskud på 114 millioner dollar i første halvår.

Markedet for containerfragt er ikke bare presset af den økonomiske stilstand globalt, men også af, at der er alt for mange containerrederier, der konkurrerer om den samme fragt.

Derfor er at af de store håb for Maersk Line, at konkurrenter går under eller bliver opkøbt, hvilket de allerede så småt er begyndt på.

- Industrien ser ud til at være i gang med at konsolidere sig. Det er drevet af de meget lave resultater, mange rederier har haft. En større konsolideringsbølge vil være positiv for industrien og vil formentlig betyde, at der bliver mere disciplin i markedet.

- Og det ville selvfølgeligt også være positivt for os, hvis der kom mere gang i verdenshandlen. Vi er fortrøstningsfulde. Der vil også skulle transporteres varer rundt i verden de næste 10-20-50 år, og der har vi en rolle at spille, siger Søren Skou.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.