Antorini: Elever skal diskutere i klassen
Skoleelever i Europa skal have demokrati ind under huden med diskussioner i klasseværelserne.
Undervisningsminister Christine Antorini mener, at eleverne skal lære demokrati i praksis og ikke kun ved at læse i en bog.
Undervisningsminister Christine Antorini mener, at eleverne skal lære demokrati i praksis og ikke kun ved at læse i en bog. Foto: IDA MUNCH/POLFOTO


Hvis de europæiske skoler skal være med til at forebygge, at elever i klasseværelserne bliver til terrorister i fremtiden, så kan det ikke kun ske ved at lade dem læse om demokrati i en bog.

Eleverne skal lære demokrati i praksis med fællesskab og diskussioner.

Sådan lyder det fra undervisningsminister Christine Antorini (S), der tirsdag mødtes med europæiske ministerkolleger i Paris for at diskutere, hvordan radikalisering kan bekæmpes gennem uddannelse.

- Man kan ikke kun læse sig til demokrati, siger undervisningsministeren, som mener, at eleverne er nødt til at lære demokratiet at kende i praksis.

- Hele skolesystemet skal være gennemsyret af, at man er en del af fællesskabet. At alle er med i fælles diskussioner, og at de ældre elever er med til at lave læringsforløb for de yngre elever. Det gør, at man bliver kittet sammen af fællesskabet, siger ministeren efter mødet.

Samtidig er de europæiske ministre enige om, at lærere, pædagoger og andre voksne, der er omkring børnene, skal have redskaber til at spotte radikaliseringstendenser hos børn og unge, fortæller ministeren.

Ministermødet bliver fulgt op af en ny konference i maj, hvor der skal konkrete løsninger på bordet.

Det franske initiativ kommer på baggrund af terrorangrebene i Paris mod satiremagasinet Charlie Hebdo og et jødisk supermarked i januar i år.

Inden mødet besøgte undervisningsministeren en fransk folkeskole, som har haft særligt fokus på antiradikalisering for eksempel ved at se tilbage på antisemitisme gennem historien og nutidens avisforsider om terrorangreb.

- Jeg mødte en sjette klasse, som så på avisforsider både fra Frankrig og Danmark. De brugte mediebilledet til at arbejde med nogle svære begreber - grænsen mellem sjov, satire, humor, ironi og at overskride grænser.

- Det er kæmpestore spørgsmål, og det er et eksempel på, hvordan man laver læringsforløb, hvor eleverne rent faktisk får det ind under huden og diskuterer de her dilemmaer. Man kan ikke bare læse sig til det. Man skal diskutere det, siger Christine Antorini.

I Danmark er regeringen ved at tage stilling til, hvilke konkrete indsatser mod antiradikalisering der skal afsættes penge til i uddannelsessektoren.

I den forbindelse forhører undervisningsministeren sig både i Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold samt i centrale dele af uddannelsessektoren og hos fritidsorganisationer og foreningsliv.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.