Ansatte i Nykredit bliver overfuset: "Vi er udsat for en hetz"
Medarbejderne i Nykredit bliver dagligt konfronteret med vrede kunder, lyder det fra fagforening.
Af Christian Steffens Nielsen
MERE
- Nogle kolleger er blevet passet op og blevet spurgt, hvordan de dog kan se sig selv i øjnene. Jeg cykler selv på arbejde i tøj med Nykredit-logo på, men er ikke blevet råbt af, siger Olav Brusen Barsøe (billedet)
- Nogle kolleger er blevet passet op og blevet spurgt, hvordan de dog kan se sig selv i øjnene. Jeg cykler selv på arbejde i tøj med Nykredit-logo på, men er ikke blevet råbt af, siger Olav Brusen Barsøe (billedet) Foto: Privat


De seneste dages heftige debat om de omdiskuterede bidragssatser i Totalkredit, som hører under Nykredit-koncernen, får nu også direkte konsekvens for de ansatte i realkreditinstituttet.

Det fortæller Olav Brusen Barsøe, der er næstkredsformand i personaleforeningen for ansatte i Nykredit, Nykreds, der hører under Finansforbundet.

- Vi er blevet udsat for en form for hetz, og vi oplever en ubehagelig vrede over, at bidragssatserne er sat op, siger Olav Brusen Barsøe til Avisen.dk.

Han fortæller, at hans kolleger i hovedsædet på Kalvebod Brygge i København helt konkret får kritikken fra danskerne at føle, når de møder ind på arbejde.

- Nogle kolleger er blevet passet op og blevet spurgt, hvordan de dog kan se sig selv i øjnene. Jeg cykler selv på arbejde i tøj med Nykredit-logo på, men er ikke blevet råbt af, siger han.

Knuste bilruder

De voldsomme henvendelser bekræftes af Finansforbundet, som i en pressemeddelelse fortæller om ”knuste bilruder, trusler og skældud over telefonen”.

Reaktionerne fra kunder og danskere i almindelighed kommer efter, at der den seneste tid har været massiv kritik af de forhøjede bidragssatser på boliglån i Totalkredit, der hører under Nykredit.

- Vi oplever en helt anden opmærksomhed nu. Ikke kun fra kunder, men også fra vores egen familie og venner, som vi skal forklare os over for. Og så må vi jo bare sige, at det er en beslutning, der er truffet af ledelsen. Nykredit har dog givet vores kolleger værktøjer til at oplyse kunden om baggrunden for de forhøjede bidragssatser, siger Olav Brusen Barsøe.

- Det berør os selvfølgelig, men vi samler det op, så vores kolleger kan gå på arbejde. Vi som fagforening støtter og hjælper medlemmerne bedst muligt, tilføjer han.

"Urimelig opførsel"

Han bakkes op af formand for Finansforbundet, Kent Petersen, der i førnævnte pressemeddelelse fortæller, at han er i chok over medlemmernes oplevelser.

- Det her er en helt urimelig opførsel over for vores medlemmer. En ting er, at man som kunde kan være frustreret over udsigten til højere boliglån, men det må og skal ikke gå udover sagesløse medarbejdere, der blot passer deres arbejde og hverken har indflydelse på direktionens eller bestyrelsens beslutninger, siger han.

Han fortsætter:

- Med en overskrift som ”Grådige gebyrgribbe flår dig”, er nogle dele af medieverdenen med til at skabe en hadsk stemning imod de finansielle virksomheder, som rammer vores medlemmer, som møder kunden i det daglige. Det er uheldigt, at vores medlemmer uforskyldt skal stå til mål for, hvilke ledelsesbeslutninger der bliver foretaget i virksomhederne. Det er jo en problemstilling, som vi også kender fra andre brancher - eksempelvis sagsbehandlere, der bliver overfaldet, selvom det er systemet, der har fejlet. Medierne er nødt til at tænke over, hvilke menneskelige konsekvenser det har, når de med meget grov pensel maler konflikten op, siger Kent Petersen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.