RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Anna på job i Irland: De ser mig som andenrangsarbejder
Stillinger, der pludselig forsvinder, og ingen løn under sygdom. Anna har arbejdet fire år i Irland under arbejdsvilkår, hun frygter kommer til Danmark.
Danskerne skal høre, hvilke arbejdsforhold, de risikerer, siger Anna, der har arbejdet i Irland i fire år. Kvinden på billedet er ikke Anna, da hun foretrækker at være anonym.
Danskerne skal høre, hvilke arbejdsforhold, de risikerer, siger Anna, der har arbejdet i Irland i fire år. Kvinden på billedet er ikke Anna, da hun foretrækker at være anonym. Scanpix / modelfoto


En af Annas kolleger blev alvorligt syg og var væk fra arbejde i tre uger. Da hun kom tilbage, fik hun at vide, at hun var blevet opsagt og hendes stilling nedlagt. Firmaet havde nemlig outsourcet den til Rumænien.

- Jeg var virkelig utryg i tiden efter. Blev jeg den næste? Jeg er stadig bange, hver gang jeg bliver kaldt til personalesamtale. Er det nu mit job, der skal outsources?

Sådan fortæller 32-årige Anna, der er uddannet markedsføringsanalytiker i Danmark, men i fire år har arbejdet for et stort internationalt firma i Irland.

Her er korte vikariater og utrygge ansættelser uden pension, feriepenge og løn under sygdom normen i mange brancher. I Ryanairs hjemland har arbejdsgiverne magten, fortæller Anna, der foretrækker at være anonym af hensyn til sit arbejde.

- Der er et konstant pres, for man ved aldrig, om arbejdsgiveren forlænger kontrakten eller om man skal ud og søge nyt job igen. Tit får man først at vide på sin sidste dag, om man er blevet forlænget eller ej, fortæller hun.

Læs også: Ryanair-ansat: 10.000 kroner om måneden og ingen ferie

"Nåh, ups, din løn er forresten lavere"

Fyringer sker med kort varsel. Og tit er der også problemer med kontrakterne, når man starter i nyt job, fortæller Anna.

Hun oplevede for eksempel, at en ny arbejdsgiver pludselig skubbede hendes startdato til senere. En af hendes kolleger oplevede, at arbejdsgiveren på første arbejdsdag informerede hende om, at der var en fejl på kontrakten, så hendes løn var meget lavere end det, hun havde sagt ja til.

Samtidig er der et tydeligt hierarki mellem de fastansatte og dem, der arbejder på tidsbegrænsede kontrakter, fortæller Anna. Fastansatte har nemlig flere rettigheder, så tit konkurrerer vikarerne internt om at få en fast stilling.

- Der er en klar opdeling mellem os og de fastansatte. Der er rum, vi ikke må gå ind i, og computerprogrammer, vi ikke må bruge. Vi skal gå rundt med et skilt i en anden farve, og bliver omtalt som nogen, der "hjælper til" - modsat dem, der arbejder der. Vi bliver set som andenrangsmedarbejdere, siger Anna.

Nogle gange bliver vikarerne presset til at registrere sig som selvstændige, når de bliver rekrutteret. På den måde mister de nogle rettigheder i forhold til arbejdsgiveren, fordi de på papiret ikke er arbejdere, beskriver hun.

Læs også: Kritik: Nemlig.com bruger falske selvstændige

Ryanair er kun begyndelsen

Anna har valgt at arbejde på vilkårene, fordi hun gerne vil have international erfaring. Hun fortæller ikke sin historie for at beklage sig - men fordi hun synes, danskerne skal vide, hvad de går ind til, hvis de vil have et arbejdsmarked, der bevæger sig i retning af Irlands forhold.

- Det er usikkert og utrygt, og det er fint nok for mig, mens jeg er ung. Men jeg kunne ikke forestille mig at arbejde på de vilkår, hvis jeg for eksempel skulle forsørge en familie. Så jeg vil helt sikkert anbefale Danmark at passe på det, vi har, for tryghed, sikkerhed og lighed er meget værdifuldt. Det har krævet hårdt politisk arbejde at opnå, og I kan nemt miste det, hvis I først tillader det, vi kalder "skraldespandskontrakter", siger hun.

Derfor følger hun også spændt med i sagen om Ryanairs kamp mod den danske fagbevægelse.

- Ryanair er jo de første, men jeg tror, at hvis I først tillader dem, kommer der flere, siger Anna.

Redaktionen er Annas fulde identitet bekendt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.