Anklage: Tys-tys-kilde hentede oplysninger 662 gange
Ifølge Radio24syv mener anklagemyndigheden, at tys-tys-kilden modtog mindst 430.000 kroner fra Se og Hør.
Mindst 662 gange gav tys-tys-kilden Se og Hør oplysninger om de kendtes brug af kreditkort, og det fik han mindst 430.000 kroner for, mener anklagemyndigheden ifølge Radio24syv.
Mindst 662 gange gav tys-tys-kilden Se og Hør oplysninger om de kendtes brug af kreditkort, og det fik han mindst 430.000 kroner for, mener anklagemyndigheden ifølge Radio24syv. Foto: Khan Tariq Mikkel/Free


Artiklen opdateret klokken 8/7 kl. 7: Lise Bondesens stilling som chefredaktør på Avisen.dk er tilføjet

Anklagemyndigheden i Se og Hør-sagen mener at kunne dokumentere omfanget af samarbejdet mellem ugebladet og tys-tys-kilden, der fra 2008 til 2011 aflurede kendte danskeres kreditkort for ugebladet Se og Hør.

Ifølge dele af anklageskriftet, som Radio24syv er i besiddelse af, hævder anklagemyndigheden at have bevis for, at tys-tys-kilden har hentet oplysninger "ikke under 662 gange".

Forskningschef i medieret ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole Vibeke Borberg mener, at det tal giver god mening i forhold til det samarbejde, der tidligere er blevet beskrevet mellem tys-tys-kilden og Se og Hør.

Hun bemærker, at samarbejdet stod på i flere år, og at tys-tys-kilden ifølge det oplyste modtog et fast honorar hver måned.

Vibeke Borberg siger desuden, at formuleringen "ikke under 662 gange" betyder, at tallet meget vel kan være højere.

- I et anklageskrift skal man formulere sig meget præcist. De nævner kun tallet 662 gange, fordi de mener, at de i hvert fald kan føre bevis for dette antal, siger hun til Radio24syv.

Tys-tys-kilden var ansat hos IBM og omgik sikkerhedssystemer hos Nets, så han kunne se de kendte danskeres kreditkortoplysninger og dermed fortælle ugebladet, hvor de kendte og kongelige opholdt sig og tog på ferie.

Ifølge anklageskriftet har tys-tys-kilden modtaget ikke under 430.000 kroner fra 2008 til 2011 for at udlevere kreditkortoplysninger til Se og Hør, oplyser Radio24syv.

Torsdag fortalte politiet, at otte personer samt Aller Media A/S er tiltalt i sagen, og allerede fredag var det meningen, at de to første sager skulle behandles ved Retten i Glostrup.

Det drejede sig om sagerne mod den tidligere nyhedschef Lise Bondesen, der nu er chefredaktør på Avisen.dk, og Aller Media A/S, der begge var klar til at lade deres sager køre som tilståelsessager.

Men efter protester fra nogle af de andres forsvarere - blandt andet fra Michael Juul Eriksen, der er forsvarer for tys-tys-kilden selv - blev retssagerne aflyst og vil tidligst blive gennemført til august.

Hovedsagen mod de tiltalte kommer for retten 9. september.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.