Helt op til 1.850 arbejdspladser vil følge med i slipstrømmen på, at Ryanair nu flyver tusindvis af mennesker til og fra København. Det hævder flyselskabet selv, men tallet er vildt overdrevet, vurderer LO-fagbevægelsen.
I værste fald kan der ligefrem blive tale om et jobtab, skriver Ugebrevet A4.
Fagbevægelsen kritiserer kraftigt Ryanair for at byde stewardesser og piloter elendige løn- og arbejdsvilkår. Som et modtræk prøver Ryanair at overbevise danskerne om, at selskabet skaber en masse arbejdspladser i København.
Danskerne må da glæde sig over, at Ryanair skaber nye job i Københavns Lufthavn, har selskabets kommercielle direktør, David O’Brien, tidligere sagt.
Minimal jobskabelse
I et åbent brev til Serviceforbundet skriver han, at Ryanair investerer tre milliarder kroner i København i ’nye fly, nye ruter, ny trafik og nye job’. Videre skriver han:
»Investeringerne står i mærkbar kontrast til de nylige afskedigelser og lønnedskæringer i SAS samt Norwegians udflytning af skandinaviske job til Bangkok og Dublin.«
Glæden ved Ryanairs aktiviteter i København kan dog ligge på et usynligt sted hos Henrik Bay-Clausen, som er formand for fagforeningen 3F Kastrup. Det er ellers netop her, at Ryanairs aktiviteter burde give flere medlemmer i job.
- Det bliver minimalt, hvad Ryanair kommer til at skabe af job, siger Henrik Bay-Clausen til Ugebrevet A4 og uddyber:
- Der er allerede mange andre flyselskaber på Ryanairs destinationer til og fra København, så Ryanair bibringer ikke noget afgørende nyt eller ret mange flere passagerer.
Fire nye ruter
Ryanair har siden 18. marts etableret fire nye ruter til og fra lufthavnen i Kastrup. Og i løbet af efteråret regner Ryanair med at få fem ruter mere op at stå til destinationer i Europa.
Ryanair slår på, at de ni nye ruter skaber mindst 1.850 arbejdspladser. De kommer på følgende måde ifølge koncernen: 150 af jobbene går til stewardesser og piloter i Ryanairs Boeing 747-fly til og fra København. 1.700 job bliver skabt i Københavns Lufthavn med blandt andet at sørge for check-in, håndtere bagage, sørge for catering, påfylde brændstof, rengøre fly og så videre.
Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, har i løbet af foråret i tre pressemeddelelser udtalt, at selskabet planlægger årligt at flyve 1,7 millioner passagerer til og fra København.
- Det vil opretholde 1.700 job i Københavns Lufthavn, har David O’Brien sagt.
Hiver i håndbremsen
Her hiver LO-fagbevægelsen imidlertid i håndbremsen.
Cheføkonom i LO, Jan Kæraa Rasmussen, vurderer, at Ryanair næppe kommer til at skabe mange ekstra job i Kastrup.
- Hvis der skal komme flere arbejdspladser i Københavns Lufthavn, skal der komme flere flyvninger og passagerer end nu. Men Ryanairs ni ruter går alle til destinationer, som i forvejen bliver betjent af andre selskaber, siger Jan Kæraa Rasmussen til Ugebrevet A4 og fortsætter:
- Det vil sige, at langt størsteparten af de 1,7 millioner passagerer, som Ryanair bryster sig af at ville sende gennem Københavns Lufthavn, bliver passagerer, som Ryanair erobrer fra konkurrenterne.
Ingen ekstra kunder
Med andre ord bliver der ifølge LO ikke tale om ekstra kunder i Købehavns Lufthavn, men om kunder, der blot flyver med Ryanair i stedet for en konkurrent. Og det giver jo ikke flere arbejdspladser i Kastrup.
Faktisk kan der ifølge LO-cheføkonomen sågar blive tale om, at Ryanairs indtog i København kan koste lufthavnen arbejdspladser.
- Hvis Ryanairs konkurrenter mister omsætning, kan de blive nødt til at skære ned på deres administration i lufthavnen. Og de nedlagte stillinger vil ikke blive erstattet af Ryanair, som har den største del af sin administration i Irland, siger Jan Kæraa Rasmussen og konkluderer:
- Med en nedskæring af administrativt personale og det samme antal bagageportører, checkin-personale, sikkerhedsvagter og så videre i lufthavnen kan nettoresultatet af Ryanairs aktiviteter blive et tab af arbejdspladser.